Pomp vervangen, maar geen water...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Pomp vervangen, maar geen water...



Bericht door Richard Ridder »

Hallo allemaal

Ik neem nieuw in de camperwereld, en heb meteen al een probleem. De waterpomp gaf de geest en heb hem vervangen. Het is een dompelpomp. Helaas heb ik geen water als ik de kraan open doe. De pomp werkt wel, ik heb hem getest zonder slang in de tank. Ik heb een kleinere pomp teruggeplaatst, een 12 liter per minuut 0.6 bar. De oude was een 19 liter 1.1 bar.
Heeft hij misschien te weinig druk?
Of iets anders?
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door HJM »

Heb vanmiddag zelfde soort probleem gehad, bij mij werkte het advies met draaiende pomp aan de kraan te zuigen(douchekop eraf is makkelijker zuigen). Succes en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door cor heku »

komt het signaal(van de kraan) wel aan bij de pomp? Meten is weten. Anders schakelaartje defect van de kraan.
Zijn de leidingen wel open? Desnoods de kraan openzetten en door de leiding blazen met de pomp er af.
Zit er niet ergens een terugslagklepje in de leiding wat verstopt(verkalkt) is?
cor
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Richard Ridder »

Ik heb de terugslagklep al verwijderd. Deze ging behoorlijk moeilijk. Ik heb de leiding doorverbonden. De pomp draait zeker weten. Ik heb met terwijl de pomp liep aan de kraan gezogen. Ik kreeg daarbij water in mijn mond maar als ik stopte met zuigen liep het niet door. Hoe lang moet ik doorgaan met zuigen? Het enige wat ik kan bedenken dat de pomp de 1,5 meter hoogte niet kan opvoeren.
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Richard Ridder »

De nieuwe pomp heeft trouwens een terugslagklep op dr pomp. Vandaar dat ik de andere klep heb verwijderd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Kroppie »

al eens geprobeerd de draden op de pomp omte draaien, dus plus en min wisselen, dan draait de pomp andersom en dompelpompen hebben in de ene richting meer opbrengst dan in de andere richting.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6391
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door isoplus »

Wissel de plus en min eens om, deze pompen hebben een voorkeur voor de draairichting.
Ja Jos was mij voor, de druk moet wel voldoende zijn, de opbrengst zal minder zijn!
Staat de aftrap van de boiler dicht, is de boiler ontlucht?
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Richard Ridder »

Ik heb geen boiler.
Ik draai ze morgen om.
Bedankt voor de snelle reacties!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door veetee »

Zonder verdere weerstand in het systeem zou die pomp met 0.6 bar in theorie een opvoerhoogte van 6 m moeten kunnen overbruggen. Er is natuurlijk altijd weerstand (lange leidingen, koppelingen, bochten e.d.) dus dat is theorie, maar 1.5 m zou ie toch moeten kunnen halen. Waarschijnlijk zit er ergens in het systeem nog een extra weerstand of blokkade, geknikte slang of zo? Heb je al geprobeerd door te blazen met een fietspompje?
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Richard Ridder »

Hoe draai in de kraan los? Wellicht dat dat een blokkade inzit?
Nu ik er over nadenk, er zitten 2 kranen op, en geen van beide geven water. Dat zou betekenen dat een blokkade voor de t splitsing zit
isoplus
Berichten: 6391
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door isoplus »

Waarom heb je de pomp vervangen, omdat die stuk was of omdat je geen water meer kreeg?
Haal de terugslagklep er eens tussen uit, zit die wel goed gemonteerd?
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Richard Ridder »

De oude pomp was stuk. Hij deed niks meer. De terugslagklep die in de leiding zat heb ik er tussen uit gehaald. De nieuwe pomp heeft een ingebouwde klep. De pomp werkt goed. Ik heb hem onder de camper in de tank getest zonder slang.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door eef van baal »

Misschien de zeefjes op de kranen verstopt

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Richard Ridder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 17:57

Re: Pomp vervangen, maar geen water



Bericht door Richard Ridder »

Hoe verwijder ik de kranen?
Plaats reactie