Hydronic D5W diesel motorverwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming



Bericht door the kapitein »

Klopt. De wagen zelf is idd een Vario 24V. Echter staat de motorverwarming geschakeld via de huishoudaccu. Dus 12v.
Heb ook geprobeerd als ik de kachelventilator aan zet op het dashboard.

Dus als ik het goed begrijp. Word het doseerpompje vanuit de controle module aangestuurd. Dit gebeurd met een spanning van max 8v en een knippersignaal.
Zou er nog iets kunnen zijn wat die aansturing verbied? Bv een flamcontrole sensor? Of moet hij altijd opstarten?

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming



Bericht door kampo »

Als het voertuig 24V is dan is ook de dashboardventilator in 24V.
Een huishoudsysteem dat uitgevoerd werd in 12V ?! is dan niet zo eenvoudig.
Het laden van de HH accu moet dan al rijdende via een 24>12V transfo gebeuren, met de vele bekende problemen.
De aansturing van de dashboardventilator is ingewikkeld want vanuit het D5WSC stuurapparaat vertrekt er een 12V stuurspanning.

Op de doseerpomp is de puls 12V, zet er geen continu 12V op.
Je kan dit pompje testen door heel kort aantikkend met 2 draadjes even 12v op te zetten, de richting speelt geen rol.
De electro ventilatormotor is 8V en geregeld, hier geen testen doen met 12V.

Omdat de storing niet meteen na de 1ste sec optreed, maar pas na een 30 tal seconden, zijn de elektrische componenten die die test passeren wel in orde.
Het is moeilijk om de volgorde van werking in een paar zinnen uit te leggen maar die staat in de handleidingen beschreven.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming



Bericht door the kapitein »

Nog even een laatste update.

Het bleek een te lage accu spanning te zijn.
Na het opladen van de accu was het probleem voorbij. Gaan kijken of hij het blijft doen.
Bedankt voor het meedenken.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming



Bericht door kampo »

Bedankt voor je update ! :thumbup:
Toch nog een vraagje.
Hoe komt het dat je dat niet wist ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming



Bericht door the kapitein »

Ik heb als project de bedrading verlegen/verbeteren. De eerst eigenaar had er een rommel van gemaakt. De bedrading van de Hydronic lag al los.

Maar voordat ik daar mee verder ging heb ik losse accu gepakt die ik nog had. Een Redtop. Die neem ik altijd mee voor nood.
Dacht dat vol was..

Was dus om te testen of er iets mis was. Heb natuurlijk wel eerst de bedrading helemaal gecontroleer voordat ik er spanning op zetten.

Nu start wel op. Alleen rookt ie behoorlijk.
Ga nu eerst de diesel in het tankje vervangen. Dat ruikt heel raar. Misschien al paar jaar oud.

Marco.


Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming



Bericht door the kapitein »

Vandaag toch maar eens de kachel losgemaakt van de wagen. Vond dat hij nogal extreem bleef roken. En omdat ik niet weet hoe het onderhoud geweest is toch deze actie.

Nou kan nu wel vertellen dat het nodig was.
Tijd om te gaan poetsen. Iemand tips om alles weer mooi schoon te krijgen?

Marco.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Plaats reactie