Hydronic D5W diesel motorverwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 10:13

Voordat ik deze vraag stel heb ik natuurlijk het forum afgezocht. Maar niet iets kunnen vinden wat mij helpt.

De vraag: Ik heb een motorverwarming op mijn camper zitten. De Hydronic D5W diesel. Ik heb de camper nu een jaar, maar nu voor het eerst heb ik me verdiept in dat apparaat. Hij heeft het bij mij nooit eerder gedaan.

Deze start niet op. Ik hoor het waterpompje starten. Daarna de ventilator draaien en de gloeibougie krijgt ook spanning. Maar het opvoerpompje gaat niet pompen. Daarna stopt alles en gebeurd er niets meer. Totdat ik weer het knopje in druk. Dan gaat alles weer opnieuw beginnen.

Iemand enig idee hoe dat pompje aangestuurd word?

Of weet iemand een bedrijf/persoon waar ik terecht kan?

Marco.
.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 5336
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Hydronic D5W.

Bericht door Peter LMC » zo 20 okt 2019, 10:20

Het pompje krijgt een puls signaal van de elektronica.
Te controleren door er een spanningzoeker met een ledje op de draden bij het pompje aan te sluiten.
Als het signaal OK is zie je het ledje telkens even oplichten.
De snelheid van de pulsen bepaald oa de brandstof opbrengst naar de kachel.

En waar woon je.
Wel zo handig voor de afstand naar het reparatie bedrijf.

Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W.

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 10:25

Zoiets had ik het idee al van. Ga gelijk even kijken. Bedankt..

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk



Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W.

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 10:31

Woon in Bodegraven. Vlakbij Gouda.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W.

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 13:20

Helaas geen signaal gemeten op het opvoerpompje.

Met losgenomen stekkers start hij helemaal niet op. Moet echt de stekker gemonteerd laten zitten.

Zal even proberen een youtube filmpje te plaatsen.
Begin de controle module te verdenken.

Grt

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W.

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 13:23

https://youtu.be/xNTcLLMGJ2Q

Marco

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7130
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contact:

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door eef van baal » zo 20 okt 2019, 16:37

De aanjager van de autokachel moet wel aanstaan zo was het bij mij in een vorige camper

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3497
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door kampo » zo 20 okt 2019, 20:13

Het lijkt me een oudere Eberspächer Hydronic van de eerste reeks type D5WSC of D4WSC 12Volt
Jammer dat je het typeplaatje niet gefotografeerd hebt want daar staat op welke van de misschien wel 50 soorten het juist is.
Origineel of naderhand gemonteerd, we kennen ook de historiek niet.
Maar er is meer raars. De bediening is een programmeerklok van een ander merk ! Wie heeft dat gedaan ?
Nu kan dat wel werken maar het diagnosesysteem dat iedere kachel van die types heeft, uitlezen met die bediening zal niet meer mogelijk zijn.
Daarvoor moet je nu inderdaad naar een reparatiewerkplaats.

Dit type van kachels wordt aangestuurd vanuit het stuurapparaat dat in de brander zit.
Er is ook een permanente bewaking van de goede werking.
Als er een defect is zal de verwarming zichzelf stopzetten.
Dan is het volledig normaal dat je geen puls meer kan meten op de brandstofdoseerpomp.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 20:25

Deze bedoel je?
.
Afbeelding
.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Wat betreft de historie heb ik ook geen idee. Het systeem zat er al in toen ik de camper kocht. Het is wel achteraf in gebouwd. Volgens mij heb ik nog ergens een factuur liggen van de vorige eigenaar.

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3497
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door kampo » zo 20 okt 2019, 20:48

Het is dus een D5WSC 12V
Versie 25.1920
Bouwjaar 1997 dus al 22 jaar oud wat erg veel is voor dit type kachel.
We weten ook niet hoeveel uren die in bedrijf geweest is.
Op internet kan ik verschillende handleidingen voor dit model vinden
Let daarbij op het juiste nummer namelijk 25.1920 :

https://www.energlodiesel.ca/uploads/Dh ... _espar.pdf

http://www.atrading.cz/data/eber_hydronic4_5.pdf
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 20:51

Kijk. Heerlijk als je zo handig bent op hwt internet.

Bedankt. Ga er even voor zitten.

Lijkt me wel fijn als hij het nog gaat doen. Kan zien dat hij al eens open geweest is.
Er zitten weinig draaiende delen in. Dus hoop dat hij nog even kan. Eventueel met wat liefde/onderhoud.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3497
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door kampo » zo 20 okt 2019, 20:58

In veel gevallen is de ventilator motor stuk. Let op dat je er geen 12V opzet.
Of het stuurapparaat.
Maar normaal lees je hem uit met een werkplaatstester voor je aan een reparatie begint.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 168
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door the kapitein » zo 20 okt 2019, 21:10

Had zoiets over die spanning gelezen. Werkt op 8V? Gaat die kapot als er 12v op komt?
Hoop niet dat de vorige eigenaar zelf iets gedaan heeft wat niet goed is. Zag dat de controle module niet open te maken is.

Mocht het niet lukken ga ik kijken of er nog iemand te vinden is die hem kan controleren.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3497
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming

Bericht door kampo » zo 20 okt 2019, 21:40

Staat je bus niet in 24V ?
Want aan het dashboard zie ik dat het een T2 of Vario is.
Verwarming links boven aan het schutbord?
Stuurapparaat is dicht gegoten tegen condens en hitte en erg duur.
Motor is inderdaad 8V, toerentalgeregeld en kan je met een voeding testen.
Groeten Kampo

Plaats reactie