MAK Stone velgen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

MAK Stone velgen



Bericht door iSonic »

Ik heb nieuwe banden en stalen velgen (tweedehands) gekocht. Echter passen mijn wieldoppen niet goed op deze velgen. Ze steken uit en zitten erg los. Ben het gedoe met wieldoppen een beetje zat. Aangezien lichtmetalen velgen niet heel duur zijn overweeg ik die. Ik dacht aan de MAK load 5 maar zag dat de MAK stone 5 ook past en die vind ik wat mooier en is goedkoper. Kan echter nergens wat vinden over de draagkracht van deze velg. Kan deze velg onder een ducato (2012) met ttm 3650kg?
Laatst gewijzigd door iSonic op vr 18 okt 2019, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MAK stone velgen



Bericht door Peter LMC »

Ja dat is een vraag voor de velgen fabrikant.
Bij mijn LM (Indestra 7J x 15)velgen zit een Tuv certificaat dat ze belast mogen worden tot 1200kg .
Dan weet je wat de maximale belasting mag zijn, zwart op wit.
Misschien dat er iemand op dit forum deze velgen (met certificaat) heeft en het je kan vertellen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: MAK stone velgen



Bericht door bertt »

https://www.makwheels.it/en-ww/fiat-duc ... els-1.aspx

Ik denk het wel dat ze het gewicht kunnen hebben. Ik heb de zwaarste ducato ingegeven :wink: Ben zelf ook naar MAK aan het kijken voor mijn 4500kg 16inch

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: MAK stone velgen



Bericht door DiffRental »

Welke velg heb je gekozen?

In de 17 inch MAK stone 5 heb ik dit certificaat gevonden met 1275 kg: KLIK
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MAK stone velgen



Bericht door Peter LMC »

Er staat wel een Warning bij.
Check PCD, staat er.
En dat is;
https://www.westerntowing.co.uk/blog/pcd-calculation/
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: MAK stone velgen



Bericht door DiffRental »

Voor de ducato geven ze 118 of 130, heeft misschien met het MAXI chassis te maken?

Een 16 ich certificaat voor een 130 (draagkracht van een 118 is gelijk) staat hier (1350 kg) KLIK
Groeten Peter
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: MAK stone velgen



Bericht door iSonic »

Het gaat om een 15 inch velg 5x118.

Zon tuv certificaat is er voor de 15 inch variant: 1350kg. Zou meer dan genoeg moeten zijn...

Bij de nieuwere ducato is maxi chassis 5x130. Light 5x118.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: MAK stone velgen



Bericht door gjvonk »

Bij de x250 (en volgens mij ook al bij eerdere types) is het ook al zo dat een maxi / heavy chassis af fabriek 16 inch velgen met een steekmaat van 5x130 hebben en de light versies staan op 15 inch met een steekmaat van 5x118.

Waar je ook op moet letten is de ET waarde (Einpres Tiefe) oftewel: hoe ver steekt de velg ten opzichte van de naaf naar buiten. De TÜV certificaten geven daar uitsluitsel over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: MAK stone velgen



Bericht door rijschoollucassen »

Ik heb onder mijn opgewaardeerde Adria 5x118, 16inch velgen van Dezent. Ik kon in verband met de loadindex niet meer met 15 inch toe. Mijn achteras mag nu 2250kg, en met 15 inch kon ik tot 2060kg(uut'thoofd)

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MAK Stone velgen



Bericht door Peter LMC »

Het gaat wel Jaap.
Het is even zoeken.
Bij mijn camper zelfs naar 2400 kg gegaan met 15 inch banden.
16 jaar geleden was er minder keus in zware LM velgen voor campers.
Maar als je toch nieuwe velgen wilt kopen zou ik nu ook naar 16 inch gaan.
Je hebt meer keuze in banden merken en maten en loadindexen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: MAK stone velgen



Bericht door gjvonk »

rijschoollucassen schreef:Ik heb onder mijn opgewaardeerde Adria 5x118, 16inch velgen van Dezent. Ik kon in verband met de loadindex niet meer met 15 inch toe. Mijn achteras mag nu 2250kg, en met 15 inch kon ik tot 2060kg(uut'thoofd)

Jaap
Klopt bijna: je maximale aslast is op de RDW site te vinden. Ook al zet je er velgen onder met een hogere load index, je mag toch echt niet boven je maximale aslast uit. Ik kan met mijn velgen tot 1.450 kg per velg, maar de maximale aslast achter is 2.400 kg. Daar mag ik echt niet overheen! (Dat wil ik ook echt niet, want op de voor as mag ook al 2.100 kg, belast ik beide assen maximaal, weegt de camper opeens 4.500 kg ipv de toegestane 3.500!)

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: MAK Stone velgen



Bericht door rijschoollucassen »

Je hebt helemaal gelijk. Omdat mijn aslast opgewaardeerd is (2000>2250), was de loadindex van mijn banden te laag (2x1030kg). Stalen velgen 5x118, 16" met voldoende draagkracht was ook een probleem. Dezent heeft LM-velgen die wel zwaar genoeg zijn. Aslast staat nu ook op het plaatje onder de motorkap. Is al met al best een dure grap geweest.

Helaas zie ik regelmatig mensen die wél de MTM van hun camper laten opwaarderen, maar daarvoor alleen de aslasten van het standaard type-plaatje bij elkaar optellen. Daarmee verander je niets aan de toegestane aslasten, dus ga je bij een controle evengoed op de bon.

De X250 mag 1850kg op de vooras, 2000 op de achteras. De weging die ons deed besluiten te gaan opwaarderen, gaf bij minimale bagage al 60kg te veel op de achteras. Het gewicht meer naar de vooras verplaatsen is theoretisch leuk, maar in de praktijk onmogelijk.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie