Elektrische opstap geeft continu pieptoon

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrische opstap geeft continu pieptoon



Bericht door veetee »

In principe werkt het zoemertje als het contact aan staat én de trap uitgeschoven is: de stroom loopt dan vanaf het contactslot via zoemer en het eindstopschakelaartje in de trap - dat gesloten is als de trap uitstaat - naar massa.
Als het zoemertje dus gaat terwijl het contactslot uit is, komt er toch ergens spanning op die route. Dat het zoemertje uitgaat als je met de hand het schakelaartje bedient als de trap uitgeschoven is, klopt dus, dat hoort zo, dan verbreek je de verbinding naar massa.
Zoals hierboven gezegd, kijk eens alle draden die op de contactstrip op de pluspool van de accu zitten na, of er niet ergens een sluiting of ‘vals contact’ zit.
.
45D0BDD7-68E2-471F-AE66-62C63729E532.jpeg
45D0BDD7-68E2-471F-AE66-62C63729E532.jpeg (85.34 KiB) 561 keer bekeken
Gebruikersavatar
Eddie1942
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jul 2016, 16:38
Locatie: Didam

Re: Elektrische opstap geeft continu pieptoon



Bericht door Eddie1942 »

EasyBee schreef:
ma 21 okt 2019, 17:44
Maar dat is het probleem helemaal niet.

"Tjonge wat een grote accu was dat (110 Ah) en heel veel dikke draden, gemonteerd op een grote strip (lekentaal).
En dat allemaal op de PLUS pool.
1 boutje van de PLUS pool losgemaakt en ik kon de hele constructie van de pool afnemen.
Op de MIN pool zat een klemconstructie die ik met de hand kon bedienen.
Dat ging reuze gemakkelijk.
"
en
"Achterin zit een wit schakelaartje dat wordt bediend door het schaarmechanisme van het opstapje.
Als het opstapje wordt ingeschoven, drukt de schaararm tegen het knopje van de schakelaar aan en dan verdwijnt ook de pieptoon.
Maar als het opstapje is uitgeschoven, komt het knopje weer uit de schakelaar en dan begint het piepen.
Als ik dus met uitgeschoven opstapje, handmatig de schakelaar indrukt, stopt de pieptoon meteen.
Ra ra ????
"

Het lijkt er dus op dat er een signaal doorkomt dat de motor loopt en dus het alarmsignaal moet afgaan, terwijl de motor niet loopt en de contactsleutel er niet eens in zit. Een vals alarm.

Een keer die strip van de pluspool weer losmaken en controleren of er niet twee van die draden contact met elkaar maken.
Ik weet niet of er op de minpool ook zo'n aantal draden aangesloten zitten (ik neem aan van wel) anders daar het zelf doen.
Want als je verder niets veranderd hebt, moet het probleem toch echt hier zitten.
Ja, de spijker op zijn kop .... dat is het probleem.
Motor loopt niet, sleutel niet in contactstop, maar wel een constante piep als opstapje is uitgeschoven.
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Elektrische opstap geeft continu pieptoon



Bericht door Adfur »

Bij mij was het schakelaartje ook ineens stuk en bleef hij piepen. Schakelaartje vervangen en klaar.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektrische opstap geeft continu pieptoon



Bericht door javanes »

Kan de sleutel ook verwijderd worden als het contactslot in acc stand staat?
Want in die stand krijgt de buzzer spanning en zal dus lawaai maken als de trap uit staat.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eddie1942
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jul 2016, 16:38
Locatie: Didam

Re: Elektrische opstap geeft continu pieptoon



Bericht door Eddie1942 »

javanes schreef:
di 22 okt 2019, 14:33
Kan de sleutel ook verwijderd worden als het contactslot in acc stand staat?
Want in die stand krijgt de buzzer spanning en zal dus lawaai maken als de trap uit staat.
Nee, dat kan niet.
Gebruikersavatar
Eddie1942
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 31 jul 2016, 16:38
Locatie: Didam

Re: Elektrische opstap geeft continu pieptoon



Bericht door Eddie1942 »

Adfur schreef:
di 22 okt 2019, 14:14
Bij mij was het schakelaartje ook ineens stuk en bleef hij piepen. Schakelaartje vervangen en klaar.
Bedankt voor de tip .... ik ga dat schakelaartje maar vervangen ...
Plaats reactie