Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door Meine »

Bij vrachtwagens wordt als oplossing voor de dode hoek een naar beneden gerichte spiegel bovenaan de rechter deur gemonteerd. Simpele en al tientallen jaren bewezen techniek.

Op sommige 15 meter bussen in Almere zijn naar beneden gerichte camera's op de linker en rechter hoeken achter geplaatst. Dit om uitzwaai schade te voorkomen. Deze camera's gaan werken als de rijsnelheid onder de 10 km per uur komt. De beeldschermpjes geven echter zeer veel onrust, en de meeste chauffeurs draaien ze achterste voren. Het middel is erger dan de kwaal. Ook blijkt het niet te werken m.b.t. het reduceren van het aantal schades aan de achterhoeken en het straatmeubilair en andere voertuigen. Denk 2 keer na voordat je gaten gaat boren voor je dode hoek camera.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door leenjose »

Allen bedankt voor jullie reacties, de camera zit er al en ben er best tevreden over, maar dit ter zijde.

De oplossing van een tweede beeldscherm is niet direct mogelijk omdat dit draadloos werkt via de Garmin 770 en heeft alleen een voeding.

De oplossing van het magneetcontact is de meest eenvoudige maar ik heb even gekeken en dit komt dan zichtbaar op de stuurkolom, dat wil ik liever niet als er een ander oplossing is, en die blijkt er te zijn.

De oplossing met de schakeling spreekt mij het meeste aan maar laat ik daar nu net geen verstand van te hebben.
Ik zou wel als ik weet wat ik moet kopen aan waardes e.e.a. in elkaar kunnen knutselen volgens het schema van Arie55.
Is er iemand die mij kan vertellen welke onderdelen ik hiervoor nodig zou hebben de camera is gezekerd met 500mA .
Dan volgt mijn laatste vraag en misschien is dat een domme maar heeft dit geen consequenties voor het Canbus systeem? Ik heb nu de voeding van de sigaretten aansteker gehaald en dan zou het van de richtingaanwijzer zijn.

De oplossingen geven antwoorden maar roepen ook weer vragen op :)
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door jansloos »

Het eerste stukje van je topic moet je nog even nader uitleggen.
Er staat constante voeding op?? en je moet op de navi omschakelen??

Dus waar en wat moet er geschakeld worden?

De voorgestelde oplossingen van o.a Arie, daarvoor hoef je geen losse componenten te kopen. Voor minder dan de NL. componentenprijs, koop je bij aliexpress een compleet gemonteerde timer.
Deze hoeft max maar een paar seconden te overbruggen. nl de " uit" stand tussen het knipperen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door Gino608D »

Je kijkt toch eerst voordat je je richtingaanwijzer aan zet, dus dat lijkt me geen goede optie.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door JanJD »

Als electronica niet je deskundigheid is kan je ook gewoon een kant en klaar tijdrelais -aangestuurd door het knipperlicht- nemen, bijvoorbeeld: https://static.webshopapp.com/shops/020 ... 0205-1.pdf (gebruik off mode en 'hold'tijd moet net langer zijn dan uit tijd van het knipperlicht)

n.b. ga bij voorkeur niet zonder verdere uitwerking het eerder gegeven schema nabouwen, buiten onjuist symboolgebruik (zenerdiode ipv gewoon diode), overbodig onderdeel (weerstand) zijn er ook een paar aandachtspunten voor dimensionering en bescherming van de onderdelen.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door Kubo »

Houd wel rekening met de trage opstart van de Garmin camera.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door Kroppie »

en gewoon constant aan?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door Cee Pee »

Kubo schreef:
do 17 okt 2019, 18:47
Houd wel rekening met de trage opstart van de Garmin camera.
Dat is dan een kwestie van optijd richting aangeven.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door blizard »

Wat TS wil, lijkt een beetje op (een onderdeel uit) dit pakket
https://nl.aliexpress.com/item/32888901 ... 2e0enZsYFq
Afbeelding
Misschien makkelijker te installeren
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door leenjose »

Dank iedereen voor de reacties, de camera zit er al op en zet ik aan en uit via het scherm van de Garmin.

Ik heb inmiddels een relais besteld dat Janjd aangaf en zodra dat binnen is ga ik eens testen of dat werkt en/of dat geen storing oplevert met het Canbus systeem
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door Lambiek »

Dag Leenjose

Als ik het begrijp, hebt nu 2 stuks draadloze camera's van het merk Garmin ?
Tegelijkertijd gekoppeld met het navigatiesysteem scherm ?

Bedankt
.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Camera laten schakelen op richtingaanwijzer?



Bericht door leenjose »

Lambiek,

Dat klopt een als achteruitrijcamera en een rechtsvoor onder de spiegel om in straten te kunnen kijken als je wat scheef staat, wij hebben achter de bijrijders stoel geen raam zitten en dan kun je soms weinig zien.
Plaats reactie