Al-Ko torsie as vernieuwen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door oud beestje »

hallo ik ben Michel en heb zelf een oude camper (1998 ducato 2500 TDI) .
Vele zullen al op mijn blog gekeken hebben naar de aanpassingen dat ik gedaan heb aan ons oud beestje.
Er staat onder andere een foto uitleg op om een torsie as te verhogen!
Deze is wel een as die makkelijk open kan gedaan worden zonder problemen, maar dit is een torsie as met ronde stangen in die je enkele tanden kan verstellen zodat de camper wat hoger of lager komt te staan. Perfect te doen wat ook zonder speciaal gereedschap kan gebeuren.
Nu heb ik een verzoek gekregen van een Nederlands meneer die een camper heeft van 1993 ook een fiat met een al co as er onder of ik die ook niet kon verhogen?
.
20191012_134153 (Klein).jpg
20191012_134153 (Klein).jpg (158 KiB) 1813 keer bekeken
.
Er zijn verschillende soorten assen (4 toch) de eerdere torsie bar assen tot rond 1966. Deze hebben vier fibre bussen en vetnippels voor iedere bus, Al-ko boorde de gaten niet door de bussen om het vet door de trailing arm pin te brengen!
Resultaat: deze assen kregen nooit vet in hun leven en completen assen moesten worden vervangen.
Kostprijs: 1200 pond + btw

en dan heb je 2 soorten assen van al-ko die tot rond 1999 onder de meeste camper zitten.
je hebt er met de ( binnen in ) de platte stalen veren van 40 mm die niet veel beter zijn ! deze hebben één smeernippel in het midden van 2 bussen die 200 mm van elkaar zitten en het vet gewoon in de as spoten die je gewoon vol kon spuiten zonder dat er vet in de bussen kwam !
kostprijs : 1100 pond + btw

dan de as die bijna gelijk aan die hier boven is maar enkel een kruis heeft ( binnen in ) van 50 mm stalen veren, dus niet plat op elkaar maar er is een kruis gemaakt. zelfde smeersysteem als hier boven !
kostprijs : 1180 pond + btw

dan nummer 4 zijn de ronde torsie baren die tot rond 1999 gebruik zijn. deze hebben drie stalen ronde staven met tanden op het uiteinde zodat deze kunnen versteld worden. zelfde smeersysteem als alle eerder vernoemde assen.
de staven van Schotland zijn 0.5 mm dikker dan die van Al-ko en dus minder week of breekbaar.
kostprijs : 1100 pond + btw

de bussen en dichtingen zijn ook los te koop als je het zelf wil proberen ?
4 bussen met dichtingen en smeernippels kost rond de 580 pond + btw

het verschepen gebeurd door TNT aan 35 pond enkel reis ( verschild van prijs nu bijna 80 pond dubbel reis )
u krijgt een lijst welke u verkiest en de prijzen er bij.

Nu heb ik de Nederlandse meneer zijn camper laten brengen om juist te zien welke as hij heeft, en helaas is het één met platte veren.
ik heb op deze site het verhaal gelezen van die meneer die hem zelf heeft open gedaan en nieuwe stukken heeft besteld om hem dan terug te monteren.
zeer knap maar geen enkele garage wil er aan beginnen en ik heb geen draaibank waar ik stukken kan op draaien om de bussen er uit te duwen / trekken plus het is niet zo maar even gedaan !
ik ben opzoek gegaan naar een 2 de hands maar die zijn niet te vinden !! Kareltje heeft één as van 2009 die niet zou passen maar als je de platen afslijpt en op de andere last zou het wel kunnen lukken ? hij zelf zou er ook niet aan beginnen ! plus de keuring zou ook niet gelukkig zijn denk ik ?
verder zoeken en uiteindelijk kom je bij Al-ko zelf terecht. open maken zagen ze ook niet goed zitten en werd er een nieuwe as voorgesteld. de prijs, daar moesten ze eerst het chassis nummer voor hebben om zeker te zijn om welke as het gaat, na 2 weken krijg ik een mailtje met de prijs ! 3700 euro niet geplaatst hé !
de camper eigenaar vond dit ook iets te veel dus verder opzoek in Polen via mijn buurman.
één as gevonden wel gebruikt voor 150 euro ! op de foto zag je dat het al een oude was met verder geen gegevens er bij. link om zo iets te laten komen en er dan niks mee te kunnen beginnen ?
weer verder zoeken en nu Engeland, ik kom bij een firma terecht die assen open maken, de gebroken veren ( plat of kruis ) te verwijderen er de bussen van te vervangen met nieuwe smeernippels op de juiste plaats plus de as zelf terug op te spuiten met vloeibaar ijzer zodat deze terug kan worden gedraaid naar de juiste maat. de bussen worden opmaat gedraaid en alles wordt gespoten en terug verstuurd naar u thuis.
prachtig maar wat gaat dit kosten ?
wel ik viel van mijn stoel toen ik een mailtje stuurde ( in het Engels ) op een zaterdag avond en zondag morgend de prijs te horen kreeg van 1100 pond plus 75 pond verzending kosten.
ik heb foto's door gestuurd met de vraag of het over deze as ging ?
ik heb een mooie mail terug gekregen waar die meneer me uitlegde wat er met al-ko assen fout was en hoe zei dat oploste.
volgens de koers van de pond kom ik op 1.2034 euro voor de as en 76 euro verzending !!
ik heb de as moeten inpakken op een pallet of balken met plastiek er rond zodat ik de dag later een mail kreeg om labels te printen die dan door de verzending dienst worden geplakt op de as, ook een mail met een lijst welke courier ik verkoos met de prijzen er bij, TNT was het goedkoopst en daar werkten zei ook veel met samen.
vandaag wordt alles opgehaald en nu komt een addertje van onder het gras ! het zou voor eind Oktober terug in Belgie moeten zijn want dan komt de Brexit er !!! ze weten ook niet wat er dan zal gebeuren ? maar de garantie is er dat mijn as dan terug zal zijn.
voor zij die toch het proces eens willen bekijken op het filmpje van de firma hier is het adres
www.fraserbrowneng.co.uk
zeer vriendelijke mensen die Schotten en ik moest zeker naar het filmpje kijken van de baas want de muziek er bij kost hem een fortuin !! grapjas.
ik hoop iemand toch verder geholpen te hebben met deze brief.
mijn blog is te bekijken op https://mijn-ducato-onderhouden.blogspot.be
en voor ik alle boze mails zou krijgen, ik ben geen specialist maar 36 jaar vrachtwagen chauffeur geweest en als hobby werk ik aan campers, auto's, aanhangwagens ...
groeten Michel
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: al-ko torsie as vernieuwen



Bericht door pepon »

Heel verhaal.
sleutelen is mijn ding en help je graag verder, ook schadegevallen, remmen, vering, zonnepanelen, reinigen, onderhoud ...
En dat doe je gratis, als hobby?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Re: al-ko torsie as vernieuwen



Bericht door oud beestje »

Hey Ron, ik zit niet graag stil en help mensen graag ! Een bijdragen mag altijd natuurlijk zodat mijn materiaal ook onderhouden blijft. Enige nadeel is dat ik niet binnen kan werken mijn garage is te laag daar voor. Bedankt man voor je reactie.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 22 okt 2019, 7:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door linfiel »

Super interessant verhaal over de Al-Ko as, mooi dat je zo'n foto reportage heb gemaakt, denk dat ik eerdaags ook aan de beurt ben, omdat onze Camper de hele reis heen en weer wipt aan de achterkant tijdens het rijden, heb er al nieuwe schokbrekers en banden onder gezet maar het heeft nog niets geholpen, wat zou hier aan de hand kunnen zijn??
Groet. Linfiel.
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door oud beestje »

Hey Linfiel,
Ik wil nu niet direct zeggen dat iedere camper zijn as stuk is ! Heb jij deze al ooit laten of zelf gesmeerd ? Ik weet ook niet welke as je hebt, maar als het een Al-ko as is smeert hij toch niet juist ! Hoe oud is u camper ? En er bestaan campers die gewoon bladveren hebben ( busjes ). Vermits jij al dingen voelt en hebt geprobeerd ( banden, schokdempers ) zou ik niet verder zoeken ? Of je bent verkeerd geladen ? Zeer zwaar achteraan, de meeste campers hebben een grote overbouw achter de as, eens je dan 50 kilo ( bij wijze van spreken ) laad zit je snel met een last die de camper vooraan niet meer baanvast zal maken. Controle of u as gebroken is is moeilijk of op de keuring moet de verings waarde al zeer slecht zijn ! Of hij moet niet recht staan, door dat één kant gebroken veren heeft ? Hopelijk heb jij een as die pen kan worden gevezen om zo te kijken of er stangen gebroken zijn ? Dit zou de goedkoopste oplossing zijn en ook zelf te doen. En as die op de kop 3 boutjes heeft kan je zelf verstellen als de kop dicht is !! Miserie man. Plus een stevig prijs kaartje. Succes en bedankt voor het reageren michel
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door linfiel »

Hoi Michel,
Bedankt voor je reactie, De Camper is van 1990, heb de as een paar keer gesmeerd volgens de gebruiksaanwijzing,aan de belading legt het niet, de Camper wipt als hij beladen en onbeladen is en hij wipt enkelt achter, ik dacht zelf nog aan de remtrommels die misschien uit balans zijn, ik ga eerst even op onderzoek uit wat voor Al-Ko as eronder zit, dacht iets te hebben gelezen op het type plaatje van 1802,en maak dan meteen een paar foto's ervan, word vervolgt.
Groet. Linfiel.
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door oud beestje »

hallo Linfiel,
de as van Skip ( de Nederlandse camper ) is reeds aangekomen drie dagen later na het versturen. dinsdag opgehaald en donderdag morgend was hij ter plaatsen. ik verwacht één van de dagen een mailtje voor de betaling te regelen en dan komt hij terug naar Belgie.
over u achter trommels zou ik geen zorgen maken ! deze trekken niet zo snel krom en het zijn geen remschijven die dat wel hebben vooral vooraan dan !
de meeste trommel remmen zijn binnenin niet rond meer en je kan ze dan terug laten afdraaien op een draaibank ? als ze niet te dun zijn geworden ?
enige andere kan dus je as maar zijn ! moesten het de trommels zijn zou je camper trillen bij bepaalde snelheden.
groeten en tot in den draai ...
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door metatoon »

Nou als ik dit zo lees kun je een camper met alko as niet vertrouwen wat smering betreft, en beter een camper met alko mijden.
Of zie ik het verkeerd.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door Kroppie »

ik denk dat je dat heel goed ziet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door oud beestje »

hey Jos en Toon,
ik wil ook niet te kort door de bocht gaan maar ergens heb je gelijk !
er rijden er natuurlijk heel wat van rond, en wanneer krijgen die problemen ? als ze al wat ouder worden natuurlijk.
de één zal het sneller krijgen dan de andere omdat het natuurlijk staal is ! eer dit breekt moet je al wat doen, als je bekijkt wat er soms in gewone aanhangwagentjes wordt gegooid ! een as van 750 kilo mag dit natuurlijk niet laden ! en dan spreek ik nog over 750 kilo er zijn er die er 1000 kilo ingooien ! de wielen staan dan krom of de padden aan de as zelf scheuren gewoon ! moet je weten hoe die arme rubbers binnen in afzien ?
staal is natuurlijk wel sterker maar we praten dan ook over minimum 3.5 ton !!
ik kijk er wel naar net zoals banden !
groeten heren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door Kroppie »

ik weet alleen dat ik de achteras van mijn 30 jaar oude camper nooit hoef door te smeren, en dat ik van die as nog nooit in 236.000km iets vervangen heb, ik verwijder wel regelmatig eventuele roest, en preventief behandel ik tegen roest, en verder her reguliere onderhoud aan de remmen, maar die zitten ook op een alko, meer doe ik er niet aan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door rinuss »

Vraag mij af of dat het toeval is dat je geen ALKO as hebt, of dat het een bewuste keuze was. Denk dat de meeste mensen die een camper aanschaffen (nieuw of gebruikt) er niet bij stil staan wat voor een as onder hun camper is gemonteerd.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 22 okt 2019, 7:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door Kroppie »

verder kijken dan je neus lang is heet dat in gewoon hollands.
of andere mensen stellen andere eisen, en hebben dus andere prioriteiten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Al-Ko torsie as vernieuwen



Bericht door metatoon »

Oud beestje

Ik ben in ieder geval op de hoogte van het een en ander nu wat de alko as betreft.
Wellicht ooit bruikbaar bij keuze in toekomst.
Jos ook weer bedankt met jouw inbreng in deze.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie