Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

Gisteren was ik het laatste in de camper aan het doen voor die naar de stalling gaat en had de radio aan.
Toen ik klaar was heb ik de hoofdschakelaar uit gezet en ben ik naar de stalling gereden maar wat schets mijn verbazing, de radio ging onderweg ineens aan en bij het stoplicht weer uit, ik zag wel het licht van de display flikkeren.
Het lijkt er op dat de dynamo de Cyrix laat verbinden maar de hoofdschakelaar tussen de plus van de HHaccu en zekeringkast is uit.
Iemand hier een verklaring voor want ik vind het vreemd maar zie ook geen fout in het schema
De foto is een stukje van mijn elektra schema

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door 't Busje »

Is de werkelijke aanleg wel volgens het schema? Is de radio wel helemaal los van de startaccu?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door ben19 »

Hoofd schakelaar die hangen blijft zou niet de eerste zijn!
Is die misschien van plastic in plaats van een hard kunststof bakeliet?
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

@´t Busje : bij mij zit alles apart op de zekeringkast aangesloten dus ook de radio.

@ben19 : Hoofdschakelaar is nog niet zolang geleden vervangen en is geen Chinees ding, al ben ik daar niet vies van, maar toen ik hem uit deed ging alles uit.
Zo hoorde ik een piep dat de gasmelders uit gingen en nu ik dat schrijft weet ik dat onderweg die piep weer hoorde
Er moet iets niet helemaal goed gaan maar waar ?? ik zie het niet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door isoplus »

Kan toch alleen maar de hoofdschakelaar zijn, of je hebt een slechte min aansluiting en de stroom zoekt zich een weg via via...
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

De hoofdschakelaar werkt wel want toen ik die uit deed ging alles uit, gasalarms - radio - etc.
De min heb ik allemaal op een koperen min strip.
Ik ga binnenkort even naar de stalling om te controleren of inderdaad alles uit is en of de spanning van beiden accu´s goed is.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

Ik ben er achter, het schema wat ik plaatste was zoals ik het vanaf het begin had gemaakt maar iemand zei mij dat ik de hoofdschakelaar in de min moest plaatsen en zo gedaan maar toen ging het fout.
De bovenste is een stukje van mijn schema met de hoofdschakelaar in de min en de onderste zoals het was met de hoofdschakelaar in de plus
.
aangepast schema i.v.m. hoofdschakelaar 1.jpg
aangepast schema i.v.m. hoofdschakelaar 1.jpg (54.72 KiB) 392 keer bekeken
Je kan nu zien dat als de hoofdschakelaar in de min zit en de Cyrix verbind dan ontstaat er een verbinding tussen de plus van de startaccu en de min van de startaccu en dus gaat in het schema het lampje branden.
Dat gebeurd dus ook als de lader aan gaat.
Ik heb het in november weer gemaakt zoals het was en dus de hoofdschakelaar in de plus.
Sorrie voor de late melding maar moest het toch even updaten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door 't Busje »

Dus de aanleg was toch niet volgens het schema, zoals ik op 13 oktober al suggereerde.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

Nee sorrie daarvoor :bang: , dat was het schema zoals het voor die tijd was en achteraf goed werkte.
Je kan nu vragen waarom heb je dat dan gewijzigd ?
Nou dat was omdat de druppellader niet correct was aangesloten en daardoor de startaccu niet ging mee laden.
Na de winter moest ik constateren dat de startaccu laag was en ik wist op dat moment niet waarom, toen zei iemand tegen mij dat ik de min moest onderbreken en dat had ik toen gedaan.
Daarna kreeg ik dit euvel dat de radio aan ging met hoofdschakelaar uit en ben ik verder gaan zoeken en kwam ik er achter dat de druppellader niet goed zat aangesloten.
In november alles weer terug gemaakt en de druppellader goed aangesloten en nu werkt alles wel goed.
Startaccu was gisteren na ruim een maand 12,63V en HHaccu was 100% en meet 12,68V :thumbup:

Ik heb nog wel een vraag over 4 x een hele lage accuspanning en dan bedoel ik 2V maar die vraag staat in mijn zelfbouw topic
viewtopic.php?f=7&t=8458214&e=1&view=unread#unread
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door veetee »

Op welk punt is de voeding van het shuntprintje (de dunne rode draad) aangesloten?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

Die zit bij mij op de Cyrix op 30 waar de HHaccu ook op zit aangesloten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door veetee »

Ik denk dat het te maken heeft met die schakelaar in de minleiding. Op het moment dat die hoofdschakelaar dan uit staat, en de Cyrix gaat geleiden (dat is dus ook het moment dat je radio even aan ging), meet de shunt de spanning tussen plus van de startaccu (én hh accu, want gecombineerd door de Cyrix), en de plus van hh accu, via de radio als ‘valse’ massa. Je meet dus de spanningsval over de radio, dat zou misschien best 2V kunnen zijn.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Radio gaat aan met hoofdschakelaar uit



Bericht door gsm »

Misschien een beetje verwarrend beide schema´s maar de bovenste is die met de (hoofd)schakelaar in de min en dat is medio november al gewijzigd naar de onderste schema en daar heb ik geen (hoofd)schakelaar meer in de min zitten.
M.a.w. het onderste schema is al sinds november in werking en die 2V is van 22 en 23 dagen geleden dus 1e week van december
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie