afstelling remdrukbegrenzer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door javanes »

trabbart schreef:
wo 09 okt 2019, 18:08
binnen enkele weken zijn we weer op weg,,,, naar een duitse kerstmarkt . dat is jaaaaaaren geleden.
En dan moet je eventueel weer rekening houden met de milieu zones.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Joske »

trabbart schreef:
vr 08 nov 2019, 11:37
Intussen gekeurd, attest was bij MAD verkrijgbaar waar ik men veren kocht. Stempel van een bevriend garagist ( kon er zelf ene maken eigenlijk) en we zijn gekeurd zonder dat ze onder de wagen gekeken hebben . Belachelijke zever in de keuring van België. Het ding remt zo goed dat alles uit men keukenkasten donderd . Pesterijen....
Onduidelijk is of het armpje van de remdrukbegrenzer is aangepast? Danwel de remdrukbegrenzer correct is afgesteld? Of is alleen een stempeltje gezet op het juiste formuliertje?
Werking remdrukbegrenzer:
Deze zorgt ervoor dat in onbeladen toestand de achterwielen niet gaan blokkeren.
Maar het gaat hier over een camper, dus altijd beladen, max. remkracht.
Door nu de vering aan te passen, de camper te verhogen, "denkt" de remdrukbegrenzer dat het voertuig onbeladen is en zal onvoldoende remwerking op de achterwielen toelaten.
Om dit zever van de keuringsinstantie te noemen?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door rijschoollucassen »

Bij een camper doen de voorremmen ongeveer 60-65% van de remkracht. De rest doen de achterremmen. Gestel je rijdt op een natte weg met pakweg 90km/u achterop een file. Zouden de achterremmen blokkeren, breekt de camper bij de minste of geringste stuurbeweging aan de achterkant uit. Uitwijken naar een eventueel vrij ruimte kun je vergeten.

Nee, zo belangrijk is die lastafhankelijke remkracht verdeler dus niet..... :thumbdown:

Nu zal in de situatie van hulpveren de achterzijde wrs te weinig te weinig remmen, maar 35-40% van je remkracht missen wil je toch ook niet.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door trabbart »

hij remt perfect, , kheb er mee op natte baan geremd tot de wielen blokkeren? hij gaat echt niet achteraan sleren.
ten tweede de hulpveren hebben de wagen niet hoger gezet zoals ze op de keuring beweren, ze hebben hem weer op zijn oorspronkelijke hoogte gezet , ze helpen de 30 jaar oude versleten veren , de wagen staat mooi horizontaal ipv doorgezakt.

bij de keuring ziet er ene slimmen administratieveling de hulpveren , en hopla, ze hebben iets wat niet origineel is en daar hoort papier bij ,
had ik een bladveer laten bijsteken dan hadden ze niets gezien.
alsof die keuring mij een veilig gevoel geeft??? die twee die er nu stonden hadden pas 5 a 7 jaar geleden hun plechtige comunnie gedaan. Die moest ik uitleggen wat dat attest dat ik hen voorschoof inhield. ze wilden het eerst niet aannemen, was niet nodig zeiden ze, kheb hen heel de uitleg zelf moeten doen . eentje liep naar bureau en kwam terug ,,,aja , "das omdat je hulpveren geplaatst hebt" . Ik zei a ja, das wat ik zei.
de remmentest was net als de vorige keer perfect, dankzij men nieuwe rotors en blokken , en dankzij men nieuwe schokbrekers voor en achter.

op de keuring had ik ook twee opmerkingen, die niet nodig waren om te herstellen om goedgekeurd te raken. chassisnummer moeilijk leesbaar en een markeringslichtje dat niet werkt. khad deze twee jobkes nog niet gedaan wegens te weinig tijd en deze opmerkingen zijn ook vanzelf verdwenen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door ducati 900 »

Ik zou er toch voor zorgen dat je chassisnummer goed leesbaar blijft en daarna goed in de blanke Tectyl zetten
want anders moet je dat bij de volgende keuring opnieuw laten aanbrengen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie