afstelling remdrukbegrenzer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door trabbart »

ik ben zonet afgekeurd (belgie) wegens men remdrukbegrenzer die niet goed afgesteld staat wegens het plaatsen van hulpveren,
nu heb ik net een officiele fiat garage gebeld en die kunnen geen attest afleveren , maw kunnen me niet helpen. ze verwijzen me door naar de fabrikant van die veren, maar dat gaat het niet worden, die hebben me een attest van de vering gegeven maar gaan me geen geven van die afstelling van de rembekrachtiger .
wat kan ik doen? een garage waar ze aan campers (willen)werken zoeken ? is niet makkellijk in de buurt te vinden, enkel verkopers van nieuwe campers.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Kroppie »

als het een peugeot j5 of een citroen c25, of een ducato tot bouwjaar 1994 betreft , kan je de strip welke de achteras met de remdrukregelaar verbindt verlengen zodat er weer een middenstand mogelijk is met afstellen.

als je een stuk metalen strip af kan zagen en daar gaten in kan boren, en boutjes en moertjes m6 vast kan draaien, en het gehee wat tegen roest kan beschermen, dan kan je het zelf, lengte? wat de auto omhoog gekomen is door de hulpvering. :idea:

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 09 okt 2019, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door ducati 900 »

Goldschmid levert bij zijn hulpluchtveersets een beugel waarmee je de werking van de remkracht verdeler kunt blokkeren.
Maar dat is hier niet aan de orde.
Je moet hem gewoon goed afstellen, attest is dacht ik niet nodig, in elk geval in Nederland niet.
Je kunt ook de hulpveren verwijderen en opnieuw laten keuren maar goed afstellen is beter.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Kroppie »

bestaande afstelmogelijkheid is bij hulpvering vaak te weinig, bij genoemde merken en types..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door kareltje cola »

in belgie zijn deze attesten wel nodig,echter is er momenteel zo goed als geen leverancier van luchtvering die er ook de geldige attesten kan bijleveren.
dus luchtvering eronderuit halen,naar de keuring en na de keuring eventueel terug monteren.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door trabbart »

ter verduidelijking het zijn geen luchtbalgen, vaste hulpveren, wagen staat iets hoger ook beladen, dus iets hoger dan met zen ouwe slappe bladveren,

nogmaals gebeld naar de keuring,
het zou moeten mogelijk zijn, om een garage te vinden volgens hen die deze afregelt en een papieren attest levert dat ze het hebben afgesteld, natuurlijk weten zij niet welke,
ik wil zelf gerust een extra onderdeel maken zodat ze de stang kunnen verlengen, maar de plaatselijke garages die ik reeds gebeld heb horen het in keulen donderen als ik over een attest begin, het word weer een zoektocht "absurdistan beljam style" :roll:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Peter LMC »

Vroeger heb ik diverse luchtveringen van oa V B techniek geplaats en daar
zat deze beugel bij voor het opspannen van de arm naar het lastafhankelijk ventiel.
IMG_9194.JPG
IMG_9194.JPG (32.74 KiB) 894 keer bekeken
IMG_9192.JPG
IMG_9192.JPG (37.74 KiB) 894 keer bekeken
IMG_9191.JPG
IMG_9191.JPG (36.8 KiB) 894 keer bekeken
Misschien kun je er iets mee.
Het betreft wel het model zo rond 1989 - 1994.

Maar als je een garage kunt vinden met een rollenbank voor de remmen en die willen je bestaande beugel
zo verbuigen dat hij beter remt en dit nameten op de remmenbank en dan een verklaring afgeven ben je er ook.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 09 okt 2019, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Kroppie »

misschien wil TS het juiste merk type en bouwjaar noemen, dat scheelt een hoop raden en gissen, dat word meestal missen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door 309T16 »

In Nederland kan je hem gewoon verwijderen bij een J5 voor wat betreft de APK. Dingen staan toch maximaal.
Laatst gewijzigd door 309T16 op wo 09 okt 2019, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Kroppie »

belgie is en blijft natuurlijk weer net effe (heel)anders, maar zoals genoemd even verwijderen , keuren, en daarna weer monteren, problem solved

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door trabbart »

Kroppie schreef:
wo 09 okt 2019, 16:21
als het een peugeot j5 of een citroen c25, of een ducato tot bouwjaar 1994 betreft , kan je de strip welke de achteras met de remdrukregelaar verbindt verlengen zodat er weer een middenstand mogelijk is met afstellen.

als je een stuk metalen strip af kan zagen en daar gaten in kan boren, en boutjes en moertjes m6 vast kan draaien, en het gehee wat tegen roest kan beschermen, dan kan je het zelf, lengte? wat de auto omhoog gekomen is door de hulpvering. :idea:

jos
is een duc, 1989 , ik ga zo een stuk maken en ermee naar een garage rijden met een remtestbank en hen de remmen laten testen, dit op papier laten zetten . ik ken wel een garagist die veel miserie oplost
intussen al drie garages gebeld en telkens afgewezen, ook een firma die bladveren aanpast en hersteld , daar vertelden ze me dat de moderne wagens allemaal elektronische remcontrole hebben, en dat die mechanische niet gekend meer zijn bij de garagisten, of ze weten door ondervinding dat ze een 30 jaar oude camper liever niet aanpakken, , , dat is dus in belgie wel vaak, echt oude wagens zien ze liever niet komen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door Peter LMC »

laat even weten als het gelukt is. :-B
Jij blij, wij blij. :thumbup:
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door trabbart »

ik had men veren gekocht , on line bij easycarparts , omdat ze daar ook tgoedkoopste waren . ik heb ze even gebeld en heb een mooie uitleg gekregen zoals hier door jos werd vermeld, dus beugeltje maken, en ik kreeg via mail ook een OFFICIEEL MAD dokument mee dat specifiek over de remregelaar handeld , dat simpel is in te vullen en door een garagist is te ondertekenen of af te stempelen,
een heel goeie naservice van easycarparts dus . ik kan nu in principe een aardappelstempel maken van garagist Dimitri de Trimmerie van fc de kampioenen en klaar is het gezeur van de keuringsmeester. :-B

ik ga natuurlijk wel echt een verlengstukje maken en alles goed gangbaar maken,
ik had ook nog een opmerking over de fuseekogels vooraan die idd een heel heel heel minieme speling hebben, en die zijn al besteld. dit kon ik thuis zelfs niet zien of niet voelen op de baan.
en de lichten stonden te laag afgesteld (door de hulpveren natuurlijk.)
dus al bij al vonden ze niet veel op men 30 jaar oude camper die natuurlijk in het eerste jaar dat we hem hebben enorm veel verbeterd en hersteld werd ook roestschade onder de ruit werd weggelast enzo ,en een trip van 4000km probleemloos had afgelegd zelfs door de alpen gereden, dan wat geneut over een rembekrachtiger kon er wel bij :) 76 euro armer en nog eens een herkeuring ,,,je wil niet weten wat ons oude campertje ons nu al heeft gekost...;maar het is het allemaal waard. binnen enkele weken zijn we weer op weg,,,, naar een duitse kerstmarkt . dat is jaaaaaaren geleden.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: afstelling remdrukbegrenzer



Bericht door trabbart »

Intussen gekeurd, attest was bij MAD verkrijgbaar waar ik men veren kocht. Stempel van een bevriend garagist ( kon er zelf ene maken eigenlijk) en we zijn gekeurd zonder dat ze onder de wagen gekeken hebben . Belachelijke zever in de keuring van België. Het ding remt zo goed dat alles uit men keukenkasten donderd . Pesterijen....
Plaats reactie