Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

in mijn j5 zit een dynamo van 70 ampere, tot voor 3 jaar had ik in die camper 2 accu,s van 230Ah deze waren met de dynamo verbonden met een 35mm2 kabel van 2 meter lengte, die accu,s werden met een gemiddeld 60 ampere geladen(volgens de bmv-700), en volgens de temperatuurvoeler welke ik op de dynamo geplaatst had werd de dynamo daarbij een graad of 50, ik merkte dat als ik in de bergen reed en heuvel op moest en het toerental van de motor lager was dat dan de temperatuur van de dynamo opliep tot een graad of 63, dus het toerental maakt veel uit voor de temperatuur, die situatie heeft 12 jaar perfekt gewerkt, toen waren de accu,s op , en zijn wegens geen noodzaak meer vervangen door 1 van 230Ah.
enige nadeel wat ik gemerkt heb is dat ik de riem vaker na moest stellen en vervangen omdat ie begon te piepen, maar meer niet.

de gemiddelde overbrengverhouding van een motor/dynamo is 3 op 1, bij de j5 3,3 op 1.
dus ik zou zeggen , bij hoge laadamperages, houd het toerental wat hoger .

hoe de laadstroom bij een lithiumaccu door de bms beperkt word?, ik zou het niet weten, zal eens zoeken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

Prachtig Jos, ik hou wel van ‘meten = weten’... Bij mijn Land Rover Defender, waarmee we lange reizen maakten, ook veel in de bergen en off-road, had ik temperatuursensors op versnellingsbak, tussenbak, kop, en in het koelcircuit vóór en na de thermostaat. Kon op de meter o.a. precies zijn of we aan het stijgen of dalen waren... :mrgreen: Maar op de dymamo had ik geen sensor, ook een goed idee. :wink:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

myway schreef:
vr 11 okt 2019, 8:19
hathi schreef: ik weet wel dat mijn 90Amp.dynamo maar met Max 40Ampere laad ,en de dynamo word niet warm,kan ook bijna niet ,zo weinig als er door de dynamo geladen hoeft te worden de accu is immers bijna altijd ,of na een half uur weer 100%
Bij hathi zal de accu nooit meer ontladen zijn dan 20 Ah.
Hoe krijg je anders, met een dynamo die Max 40 Amp laadt, de accu in een half uurtje weer helemaal vol.
Klopt Myway,...bij mijn ervaring tot nu toe ,en bij mijn Campergebruik tenminste ? ,ik sta meestal 3 tot 4 dagen,en dan trek ik verder,met als gevolg,dat ik altijd overal met een volle accu aankom, maar mij lijkt dat het meerendeel zo reist en zoiets zoekt ?....maar zoals eenieder uit kan rekenen,kan dit ook nog makkelijk een week of meer zijn,buiten wat de zon nog levert ,en zo kijken naar ieders persoonlijke situatie en behoefte?
Hans
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

Ah....................... nou wordt het een ander verhaal.
Er blijkt nu dat er ook geladen wordt door zonnepanelen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Als de zon schijnt wel ja...en die 2 stuks van 100watt ,zullen er echt geen ander verhaal van maken,ik ga ze er echt niet af halen nu ik een LFP 4 heb,ze zitten er al ruim 25 jaar op gelijmd,...en of die dan nog zoveel leveren weet ik niet,ik heb er wel nog een regelaar geschikt voor LFP tussen gezet,vanwege deze accu,maar in hoeverre die nog bijdragen,ik hoef niet alles te weten,ik richt me liever op de ( mijn) praktijk
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

't Busje schreef:
vr 11 okt 2019, 9:29
kampo schreef:
vr 11 okt 2019, 8:00
Het enige wat erbij staat is dat het maximaal 75A aankan.
In de gebruiksaanwijzing staat volgens mij wat anders, namelijk dat de laadstroom wordt begrensd tot maximaal ("up to") 75 A:
This allows for a better charge management while driving by the alternator, achieving maximum current up to 75A (depending on the alternator)[/ ........Juist Evert,nagelang welke aanwezige dynamo,bereikt deze hooguit 75 amp,nu is mijn dynamo 90Amp , bereikt (achieving) dus 40Ampere dit alles voor een beter management,conclusie er word afgeregeld hoe dan ook,waarvoor
2DAE81C8-423B-4836-A5E5-A1431C6D522A.jpeg
zit al die elektronica dan in de 3 Link
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

lithium accu, zijn samengesteld uit in serie geschakelde cellen welke voor de veiligheid allemaal binnen nauwe grenzen moeten blijven vwb ladingstoestand en voltage, daarvoor is de bms, deze houd het max voltage en minimum voltage van elke cel(of groep van paralell geschakelde cellen) nauw in de gaten, ook regeld de bms het balanceren van de div cellen zodat ze allen gelijk vol zijn met laden, ook het max aantal amperes met ontaden of laden word door de bms geregeld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Arie55 »

@hathi
Heb de tekst gelezen over de NDS Smart Link. Het laat zich lezen als dat er een relais die schakelt tussen de start- en huishoud accu. Waar herkennen we dit van? Echter dan ga je aan het gegeven voorbij dat de alternator bij lage toerentallen het niet echt lekker doet en bij enorme stroomsterkte vraag en hogere toerentallen nog maar de vraag hoelang de alternator het volhoudt. Ben ook niet overtuigd dat die NDS apparaat doet wat we hier voor ogen hebben, hoe behoud ik de bestaande alternator zodat die blijft functioneren. En gezien dat youtube filmpje, kreeg ik en kampo de vraag: hoe de stroomsterkten in bedwang te houden.

@'t Busje
ik besef heel goed dat het eerst van 12V naar 230 en dan weer naar 12V een omweg is. Omdat mijn multiplus omvormer/lader ingesteld kan worden op een bepaalde stroom afname (bij 230V), leek me dit voor mij de goedkoopste manier te zijn. Als ik een inschatting maak voor zo'n temperatuur in de gaten houdende alternator, zal zo'n ding dik 300+ euro kosten.
En ja, mijn fiets laadt ik ook zo op, gewoon met de oplader die erbij zat.

En mocht ik ooit aan de LiFeYPo4 accu's beginnen, zal ik nog flink wat huiswerk willen doen. Op dit moment (heb de gelden er niet voor) zou ik voor een aantal losse cellen gaan. Dezelfde typen die Victron gebruikt. Heb de leverancier bij toeval gevonden die ze voor Victron maakt. Die lui zitten in Praag, overigens. Victron gebruikt Winston cellen https://www.ev-power.eu/index.php?cur=1&

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

en voor de liefhebbers van temperatuur meten

https://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Di ... 5dfe2a6f97

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

en voor Arie, als je wilt laden met max 12 ampere, lithium laders laden met constant voltage,constant amperage, is goedkoop om eens wat te proberen, heb je geen dure omvormer voor nodig.

https://www.ebay.com/itm/400W-DC-DC-Ste ... 5e6acf9be2

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Op deze engelse site vond ik veel van de eerder genoemde (Victron) informatie in dit draadje nog eens voor mij op begrijpelijke wijze uitgelegd. https://shop.pkys.com/Alternator-Lithium-Battery.html
Hopelijk wordt het ooit duidelijk hoe het NDS systeem de laadstroom beheerst maar omdat het systeem geen informatie heeft over de capaciteit en de temperatuur van de dynamo verwacht ik geen bijzonder intelligente oplossing.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Leonardus...Ik ben blij dat ik daar anders over denk,ik heb het ook Proberen uit te leggen ,maar als u dat niet accepteert,is dat uw probleem,en word het ook nooit duidelijk...er is n.m weinig verschil tussen de werking van enkele manieren in wat u hier laat zien van Votronic,en het NDS systeem de uitleg staat er gewoon in te lezen ?er worden alleen andere namen gebruikt voor de apparatuur
Laatst gewijzigd door hathi op za 12 okt 2019, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Plaats reactie