Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Pedro48 »

Dan zou geen koffiezetter als Senseo of Nespresso kunnen gebruiken, wat de leverancier aangeeft als wel mogelijk.
Rekening houdend met omvormerverliezen kom je al gauw op 130-140 Amp.
Laatst gewijzigd door Pedro48 op di 08 okt 2019, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Peter A7 schreef:
di 08 okt 2019, 22:17
Dat 3Link kastje is toch gewoon een "slimme" schakelaar, of vergis ik mij ?
Er zijn gradaties in "slimheid" en ik weet niet hoe slim de 3Link is. Als je hem opent zie je een heel stevig relais en een shunt in de plus-leiding en verder de nodige elektronica, waar ik geen verstand van heb. Hij werkt volgens mij net als een Cyrix, maar heeft bovendien een accu-monitor aan boord. Hij moet specifiek afgestemd zijn op de 3Lion accu's, want bij het instellen moet je de totale Ah van de aangesloten 3Lion accu's opgeven.

Onze grootste 230 volt gebruikers zijn de laders van de fietsaccu's, samen circa 400 watt. Al die verhalen over koffiezetters en airco's neem ik met een korreltje zout. Een fles gas bevat toch altijd nog heel wat meer energie dan welke accu ook.
Technische gegevens NDS 3L-100B accu
Nominale spanning: 12,8 V
Capaciteit: 100 Ah
Max. ontlaadstroom: 100 A (volgens de gebruiksaanwijzing gedurende maximaal 55 minuten)
Max. laadstroom: 100 A
Life cycle 80% DOD: 100 A
Eigen verbruik: <3% per maand
Gewicht: 13,3 kg
Afmetingen (l x b x h): 337 x 175 x 190 mm
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

Dag Evert, bedankt voor het detail in je toelichting :clap:

Dit bevestigt mijn vermoeden :P
Dat je de capaciteit moet ingeven is niet abnormaal, dat doe je bij elke batterij computer. Het ding moet namelijk ergens een houvast hebben om een predictie te kunnen maken omtrent de resterende autonomie.
Daar komt nog bij dat je bij een Lithium accu de laadtoestand (State of Charge) niet kan bepalen aan de hand van de accu spanning. Dat gaat gewoonweg niet (of slechts zéér beperkt).
Hier komt de shunt dus bij kijken, omdat die aan "de computer" vertelt hoeveel stroom er in en uit de accu gaat.

Met een maximale stroom van 100A kom je niet zo ver als je bvb een airconditioning wilt gebruiken. De keuze wordt dan al heel snel erg beperkt. Bovendien kan je dan nog nauwelijks andere verbruikers tegelijk laten werken.
Voor de meeste campers mag het misschien voldoende zijn, doch eens je wat flinkere toestellen wilt gebruiken dan loop je al snel tegen die grens aan.
Beste groeten,

Peter :)
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

Ik denk dat het 3-link kastje een gewone bms is.
Bedoelt voor het beschermen van de batterij.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

Het is maar wat je onder BMS verstaat :-?
Ja, het heeft enkele van de primaire functies, zo blijkt wel. Maar een volwaardig BMS kijkt ook naar de parameters van de individuele cellen en daar zie ik geen vermelding van ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

't Busje schreef:
di 08 okt 2019, 22:00
Het filmpje heeft mijns inziens een hoog "Wij van Victron ...." gehalte. Verder wordt er in de testopstelling alleen een 300 Ah Li accu zonder BMS geladen, terwijl er een Bms wel noodzakelijk is en er in de praktijk ook een startaccu aanwezig is. ...
Ze zeggen er wel bij waarom men met een accu zonder BMS test. Dat is om de dynamo te beschermen. Als de BMS de verbinding tijdens het laden zou verbreken dan gaat namelijk de dynamo stuk. Iets wat zich niet voordoet indien een startaccu parallel staat.

Het mooie aan dat filmpje is dat je kan zien hoe snel zo een dynamo in de problemen komt.
Het betreft de slechte koeling en voornamelijk bij lage toerentallen.
Een standaard voertuig dynamo is helemaal niet gemaakt om gedurende langere tijd hoge stromen te leveren.
Dat kan zo een Balmar dynamo met begrenzing op temperatuur dus wel.
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

Kampo, eigenlijk kan de Balmar dat ook niet (helemaal) doch hij gaat tenminste niet stuk door oververhitting :lol:.

Ik vind die testopstelling met open riem overigens een bijzonder slecht voorbeeld :evil:. Een beetje aandacht voor een veilige werkomgeving zou hier niet misstaan.
Stoer is het wel, tot het eens fout gaat.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter LMC »

Verder vind ik het toerental van 1500 aan de lage kant.
In praktijk is dit niet het geval.
Kijk naar de grote van je krukas poelie en naar de dynamo poelie.
Dan heb je bij een stationair krukas toerental van bv 700 al snel een dynamo toerental van 3000 gezien de verhouding.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Peter A7 schreef:
wo 09 okt 2019, 1:37
Daar komt nog bij dat je bij een Lithium accu de laadtoestand (State of Charge) niet kan bepalen aan de hand van de accu spanning. Dat gaat gewoonweg niet (of slechts zéér beperkt).
ONJUIST!

Bij een lithium accu zit een behoorlijk spanningsverschil tussen bijna vol en bijna leeg. Hierop is de ladingstoestand aanduiding van b.v. een telefoon of een fietsaccu gebaseerd.

Bedoeld wordt misschien een lithium IJZER accu ( LiFePo4 of LFP ) , deze heeft hele andere eigenshappen o.a. dat de spanning tussen bijna vol en leeg bijna constand blijft. Ook volgt bij deze accu geen kettingreaktie bij beschadeging, en is de energie inhoud iets minder al bij een lithitum accu.
Als hh accu wordt meestal een LFP accu gebruikt.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op wo 09 okt 2019, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Volgens mij word hier veel door elkaar gehaald,het feit is dat mijn accu,en die van Evert een Life po 4 is,en geen lithium zoals in de test
BDF5ACAF-4BA1-482C-B2F9-25F2CD4857A7.png
Hier nog een uitleg Vd EU
17EDBF09-CAC8-4EF6-9F09-D168532FC07C.png
Hans
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

JoopBrekken schreef:
wo 09 okt 2019, 9:30
Peter A7 schreef:
wo 09 okt 2019, 1:37
Daar komt nog bij dat je bij een Lithium accu de laadtoestand (State of Charge) niet kan bepalen aan de hand van de accu spanning. Dat gaat gewoonweg niet (of slechts zéér beperkt).
ONJUIST!

Bij een lithium accu zit een behoorlijk spanningsverschil tussen bijna vol en bijna leeg. Hierop is de ladingstoestand aanduiding van b.v. een telefoon of een fietsaccu gebaseerd.

Bedoeld wordt misschien een lithium IJZER accu ( LiFePo4 of LFP ) , deze heeft hele andere eigenshappen o.a. dat de spanning tussen bijna vol en leeg bijna constand blijft. Ook volgt bij deze accu geen kettingreaktie bij beschadeging, en is de energie inhoud iets minder al bij een lithitum accu.
Als hh accu wordt meestal een LFP accu gebruikt.
Joop, wat ik geschreven heb is helemaal niet fout, hoogstens onvolledig. Ik had gehoopt dat de weldenkende lezer begrepen had dat dit over Lithium IJzer Fosfaat accu's ging ...
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Ik vind het wel goed hoor Peter.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

:thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Going »

Ik ben geen allesweter. Waarschijnlijk krijg ik hier een heleboel flak over.
Ik heb vorige week een 300 Ah LFP geïnstalleerd. Ik heb alle kabels een op een vervangen volgens leverancier advies.
De LFP heeft minimum 2000 wat afname. De laadstroom max100A.
Ik kreeg de accu niet volledig opgeladen met een 20A charger. Voor inbouw nam ik de spanning en was 13.2V. Direct aan de charger gezet en nam denk ik 8 uren voor de Charger vol aangaf. Tijdens laden ongeveer om het uur de spanning gemeten en die liep heel langzaam op tot 13,44V.
Zoals hierboven al gezegd,
Tussen bijna leeg en bijna vol, heel weinige spanning verschil.
Wanneer de charger vol aangaf was de spanning over de polen en natuurlijk over charger klemmen 13.6 volt.
In deze wagen zit 9 jaar een accu meter. Geeft aan hoeveel AH nog in de accu ook hoeveel in of uiting ampère en de spanning over de klemmen.
Deze meter opnieuw ingesteld op 300Ah maximaal vol.
De 40A Mppt charger, voor de 2X130 en1x100 Wp gemengde parallel geschakelde panelen van verschillende makelei, vervangen door een andere Epever 40Watt welk de boost kan uitschakelen. LFP vinden boost laden waarschijnlijk niet leuk. Helaas de oude MT50 is niet voor deze lader geschikt. De BLE adapter ik erbij gekocht heb, wilt geen contact maken met de Epever lithium app. Voor deze reden houden we de lading goed in te gaten voor nu. Als de accu meter vol aangeeft sluiten we de Solar panelen af.
Tijdens rijden lange rit, vult de dynamo van onze 3 liter motor 2009 model de LFP gewoon op tot net 1 onder maximum AH. Maximum klemspanning is dan 14,4 volt. Wel zijn de Solar panelen dan uitgeschakeld, did om voor ons door een leerkromme te gaan
Ik hoop dat de 1 week ervaring wat licht werpt op onze onwetendheid in discussie.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie