Lithium accu's laden met de dynamo
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Wat betreft de discussie over de namen:
Sec gezien is de gelijkstroom generator een dynamo en de wisselstroom generator een alternator.
In een moderne auto wordt van de stroom van de alternator middels diodebruggen weer gelijkstroom gemaakt. De dynamo op een fiets is feitelijk een wisselstroom generator en dus ook een alternator.
Dat is het van de technische kant bekeken.
Echter is in Nederland het woord dynamo favoriet en dus algemeen gebruikt. Terwijl in het Vlaams alternator het meest gebruikt wordt.
Voor wie elkaar hier vliegen wil afvangen op de woorden snapt het dus of technisch niet of taalkundig niet.
Sec gezien is de gelijkstroom generator een dynamo en de wisselstroom generator een alternator.
In een moderne auto wordt van de stroom van de alternator middels diodebruggen weer gelijkstroom gemaakt. De dynamo op een fiets is feitelijk een wisselstroom generator en dus ook een alternator.
Dat is het van de technische kant bekeken.
Echter is in Nederland het woord dynamo favoriet en dus algemeen gebruikt. Terwijl in het Vlaams alternator het meest gebruikt wordt.
Voor wie elkaar hier vliegen wil afvangen op de woorden snapt het dus of technisch niet of taalkundig niet.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 02 nov 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
en aangezien we hollanders zijn op een hollandsforum bevolkt door meerendeels hollanders, schat ik, gebruik ik de in holland gebruikelijke benaming voor het apparaat wat tijdens het draaien van de motor voor de stroomvoorziening zorgt, waardoor iedereen begrijpt wat er bedoeld word
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
In een ouderwetse gelijkstroom dynamo wordt eigelijk wisselstroom opgewekt maar daar wordt het via de collector gellijk gericht ipv via diodes......
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Mickel Moen schreef: ↑vr 01 nov 2019, 8:18Beste,
Je hebt het mooi verwoord. Het komt inderdaad af en toe voor dat een accu stukgaat of leeg geraakt is.
Pijnlijk als dat onderweg op vakantie voorkomt.
Je kan dan mits wat nadenken en zeker tijdelijk een andere accu soort inbouwen. Daar hoeft niets van stuk te gaan.
Ook blijft de mogelijkheid bestaan om je startaccu als huishoudaccu te gebruiken.
Je kan mits nadenken of wat ombouwen zelfs starten op de andere accu.
Waar ik wel mijn twijfels over heb, dat is een verdere gedachten kronkel ivm ombouwen ...
Vandaag bouw je je camper om naar een hoogwaardig en compleet LFP systeem.
Je investering inclusief het werk dat je laat uitvoeren, bedraagt bv 3500 Euro.
Binnen bv 3 jaar wil je de camper verkopen en het gemonteerde systeem en het daaraan uitgegeven bedrag meenemen naar je volgende camper.
Ik twijfel eraan of het zinvol is om de LFP upgrade omwille van de verkoop terug te draaien naar LZ.
Groeten Kampo
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Beste,Mickel Moen schreef: ↑vr 01 nov 2019, 8:18...Waar ik mij in dit draadje over verbaas, is dat er door sommige posters zo krampachtig gedaan wordt over het tijdelijk vervangen van de accu in een Li-systeem door een LZ-accu. ..
Je hebt het mooi verwoord. Het komt inderdaad af en toe voor dat een accu stukgaat of leeg geraakt is.
Pijnlijk als dat onderweg op vakantie voorkomt. Vooral duur volgens wat ik hier soms lees.
Je kan dan mits wat nadenken en zeker tijdelijk een andere accu soort inbouwen. Daar hoeft niets van stuk te gaan.
Ook blijft de mogelijkheid bestaan om je startaccu als huishoudaccu te gebruiken.
Je kan mits nadenken of wat ombouwen zelfs starten op de andere accu.
Waar ik wel mijn twijfels over heb, dat is een verdere gedachten kronkel ivm ombouwen ...
Vandaag bouw je je camper om naar een hoogwaardig en compleet LFP systeem.
Je investering inclusief het werk dat je laat uitvoeren, bedraagt bv 3500 Euro.
Binnen bv 3 jaar wil je de camper verkopen en het gemonteerde systeem en het daaraan uitgegeven bedrag meenemen naar je volgende camper.
Ik twijfel eraan of het zinvol is om de LFP upgrade omwille van de verkoop terug te draaien naar LZ.
Groeten Kampo
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Tja,
Dat zal altijd een vraag zijn. Brengt de camper meer op met of zonder Li-installatie? Dat geldt voor iedere investering die je doet. Meestal staat de meeropbrengst niet in verhouding met de investering. Wat dat betreft: ben je iemand die frequent een andere camper koopt, is het wellicht wijs om het Li-systeem naast het LZ-systeem te plaatsen en de componenten daarvan tijdelijk uit te schakelen en de LZ-accu bank te verwijderen. Bij verkoop hoef je dan alleen een andere LZ-accu te plaatsen. (Dit kan eventueel de oude zijn, die je regelmatig een onderhoudslading hebt gegeven)
Echter in die jaren is de techniek ook weer gevorderd en is het wellicht aantrekkelijk om te investeren in de nieuwste accutechniek.
Dat zal altijd een vraag zijn. Brengt de camper meer op met of zonder Li-installatie? Dat geldt voor iedere investering die je doet. Meestal staat de meeropbrengst niet in verhouding met de investering. Wat dat betreft: ben je iemand die frequent een andere camper koopt, is het wellicht wijs om het Li-systeem naast het LZ-systeem te plaatsen en de componenten daarvan tijdelijk uit te schakelen en de LZ-accu bank te verwijderen. Bij verkoop hoef je dan alleen een andere LZ-accu te plaatsen. (Dit kan eventueel de oude zijn, die je regelmatig een onderhoudslading hebt gegeven)
Echter in die jaren is de techniek ook weer gevorderd en is het wellicht aantrekkelijk om te investeren in de nieuwste accutechniek.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
is toch gewoon een simpel rekensommetje, meer niet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Mickel Moen
- Berichten: 5260
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Dat is maar net hoe je simpel en rekenen invult.
De een pronkt het liefst met steeds het nieuwste van het nieuwste. Budget speelt dan vaak een wat minder grote rol.
Ik ben meer van duurzaamheid en lang met spullen doen. Erger mij dan ook vaak aan de wegwerpmores.
Neemt niet weg, dat ik zeer geïnteresseerd ben in nieuwe ontwikkelingen en techniek.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
hier ook , ik gebruik dingen tot ze stuk gaan en dan repareer ik ze, gaat pas weg indien niet meer te repareren en dan nog pas na het eruit halen van de nog bruikbare dingen.
ik pronk er mee dat het bij mij naar volle tevredenheid werkt met meestal gekregen kapot spul , wat door mij weer gerepareerd is, dat vind ik leuk, en hou daardoor geld over om op reis te gaan en andere dingen te doen, uiterlijke schijn kijkt enkel een ander naar, heb ik niks aan.
jos
ik pronk er mee dat het bij mij naar volle tevredenheid werkt met meestal gekregen kapot spul , wat door mij weer gerepareerd is, dat vind ik leuk, en hou daardoor geld over om op reis te gaan en andere dingen te doen, uiterlijke schijn kijkt enkel een ander naar, heb ik niks aan.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
De discussie heeft steeds minder met de titel van dit topic, namelijk Lithium accu's laden met de dynamo te maken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
zoals met de meeste topic,s, beste is mee leren leven, zal toch nooit veranderen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Nog een opmerking dan,als ik bovenstaande discussie ,over LFP uit bouwen lees,ga je vanzelf denken,het is iets heel ingewikkelds,maar dat is niet zo,,ik schat een uur en het is weer als voorheen,en de dikkere kabels ( die blijven ) is voor de zuuraccu ook nog een voordeel,kijk maar eens naar het schema,ik heb dan wel geen EBL,maar de cyrix zit er nog gewoon nutteloos in,
precies ,waar het schaartje staat,dat is het enige wat veranderd / onderbroken is, Dus weer herstellen en klaar,het is echt niet zo ingewikkeld ,makkelijk zelfs,..en geen beren zoekenHans
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Ach Hans, sommigen hebben voor iedere oplossing een probleem.
Ik begrijp overigens niet goed waarom jouw Cyrix nutteloos is. Bij mij zit het oude scheidingsrelais er ook nog in en dat werkt nog gewoon parallel aan het scheidingsrelais van de 3Link. Op de plaats van jouw Schaudt EBL zit bij mij een CBE DS300 verdeelkast met ingebouwd scheidingsrelais, aangestuurd door een gesimuleerde D+.
Ik begrijp overigens niet goed waarom jouw Cyrix nutteloos is. Bij mij zit het oude scheidingsrelais er ook nog in en dat werkt nog gewoon parallel aan het scheidingsrelais van de 3Link. Op de plaats van jouw Schaudt EBL zit bij mij een CBE DS300 verdeelkast met ingebouwd scheidingsrelais, aangestuurd door een gesimuleerde D+.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Hathi
dat kan onmogelijk werken, veel te simpel, moet je altijd een stuk draad met 2 kabelogen bij je hebben dat kan toch niet , en ben je in geval van pech veeel te snel weer oppad, ik zou er nog maar eens goed over denken .
goed gedaan jochie
jos
dat kan onmogelijk werken, veel te simpel, moet je altijd een stuk draad met 2 kabelogen bij je hebben dat kan toch niet , en ben je in geval van pech veeel te snel weer oppad, ik zou er nog maar eens goed over denken .
goed gedaan jochie
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything