Waar baseer je deze opmerkingen op? Heb je inside informatie?kampo schreef: ↑wo 30 okt 2019, 22:32Ik hoop dat Solid Power nu nog wat gaat doen aan de afwerking en aan de configuratie.
De toewijzing van start en huishoudvermogen kan nog veel beter.
De dynamo, solar en walstroomlader moeten op LFP worden ingesteld.
De nu losse accucellen kunnen netjes in een veilige behuizing.
En het systeem ter beveiliging van de dynamo bij werking van de BMS ontbreekt nog.
Lithium accu's laden met de dynamo
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Ik baseer mijn opmerkingen op wat ik hier op het forum en internet gezien en gelezen heb.
Mag dat ?
Mag dat ?
Groeten Kampo
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Nog even een reactie op degene die zwarte doosjes verzint.
Er is opgemerkt dat op dat Griekse schiereiland best een loodaccu geplaatst kan worden als vervanger waarmee je de vakantie vrijwel ongestoord kunt afmaken. Los van de nadelen die de loodaccu meebrengt.
Lfp laders zullen je accu niet beschadigen al zal de float ontbreken of te weinig zijn.
Dus voor een tijdelijke oplossing prima.
Nu maar hopen dat we gevrijwaard blijven van sneren en persoonlijke aanvallen en verder kunnen met het topic.
Er is opgemerkt dat op dat Griekse schiereiland best een loodaccu geplaatst kan worden als vervanger waarmee je de vakantie vrijwel ongestoord kunt afmaken. Los van de nadelen die de loodaccu meebrengt.
Lfp laders zullen je accu niet beschadigen al zal de float ontbreken of te weinig zijn.
Dus voor een tijdelijke oplossing prima.
Nu maar hopen dat we gevrijwaard blijven van sneren en persoonlijke aanvallen en verder kunnen met het topic.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Een experimenteel start-hh LFP systeem waar men €3000 voor betaalt en ontworpen door een eenmansbedrijfje, als dit maar goed blijft gaan. Ik heb bewondering voor die klant zijn vertrouwen...Leonardus66 schreef: ↑wo 30 okt 2019, 21:18
Prachtig systeem, ik begrijp Karel heel goed dat hij voor Solid Power heeft gekozen, werkelijk een prachtig systeem. Aanvankelijk had dit systeem ook mijn voorkeur , mede door de geweldige gewichtsbesparing, maar naast de vele voordelen zijn er ook nadelen al tilt de een daaraan wat minder dan de ander. Doordat de accu in de ruimte van de startaccu onder de camper zit kan dit voor de wintercampeerders problemen geven bij vorst . Er is al een noodvoorziening leverbaar in de vorm van een verwarmingsplaatje maar dat lost niet alle problemen op. In een ander topic wordt dieper op dit probleem ingegaan. Het systeem kost bijna €3000 euro en wordt geleverd door een klein bedrijfje dat feitelijk afhankelijk lijkt van een persoon. Wat als deze persoon om welke reden dan ook het bedrijf onverhoopt niet kan voortzetten? Hoe zit dat dan met die 5 jaargarantie? De voordelen zijn echter zodanig dat ik me kan voorstellen dat over nadelen heengestapt wordt maar het lijkt me ook goed deze te noemen.
En dat in een accubak die zo goed als buiten de wagen is geplaatst. 0 graad C° blijft nog steeds de absolute ondergrens voor het laden van een LiFePO4.
Ik heb een Victron SBS op de startaccu geplaatst en die toonde me daarnet +5 gr C° in de accubak met een buitentemperatuur van +3.7 gr C° op deze donderdagmorgen. Had ik dit systeem in mijn wagen dan zou ik nu best deze accu niet laden...
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
en volgens de ecb moet nederland meer geld uit gaan geven dus zijn we op de goede weg,
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Als jij mijn bijdrage al aanziet als een persoonlijke aanval over een stuk gegane accu ergens in de wereld, dan moet je jezelf echt eens herbronnen. Puntseth_space schreef: ↑wo 30 okt 2019, 23:07Nu maar hopen dat we gevrijwaard blijven van sneren en persoonlijke aanvallen en verder kunnen met het topic.
Overigens blijf ik herhalen, dat je niet zomaar een goed en met kennis uitgevoerd LFP systeem kan vervangen naar een lood-zuur zonder de ingrijpende veranderingen die gebeurd zijn aan alle laadsystemen terug te draaien. En daar gaan ze op dat schiereilandje wel eens voor in de haren krabben.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Ik geloof niet dat het zinvol is om hier op de man te gaan spelen.
Het feit dat Solid Power een eenmansbedrijf is zegt niets over de kwaliteit van hun producten. Het betekent wel een risico voor de continuïteit en daarmee de garantietermijn van 5 jaar.
Het feit dat Solid Power een eenmansbedrijf is zegt niets over de kwaliteit van hun producten. Het betekent wel een risico voor de continuïteit en daarmee de garantietermijn van 5 jaar.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Ik reageer hier niet op jouw bijdrage maar op de reactie van sky daarop.
Die verzint er zaken bij.
Wat je opmerking betreft heb ik mijn visie daarop al gegeven. Een systeem moet passen bij de accu. Voor een tijdelijke oplossing is een loodaccu prima. Die kan gewoon geplaatst worden, los van maatvoering.
Maar ga eens met je euro 6, met "speciale vloeistof" naar een niet Europese bestemming voor langere tijd en je hebt een grotere uitdaging.
Vanaf dit jaar kun je niet anders meer kopen behalve reeds toenaam gestelde campers.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Onze ganse discussie gaat al heel wat schrijfsels niet meer over voor- of nadelen, over duur of betaalbaar, maar over allerlei technisch pertinent onjuiste zaken.seth_space schreef: ↑do 31 okt 2019, 10:11Ik reageer hier niet op jouw bijdrage maar op de reactie van sky2000 (mag het?) daarop.
Die verzint er zaken bij. dat zeg jij, want elk type accu heeft zijn juiste lader nodig, of ze gaan stuk, ben je hopelijk toch van op de hoogte?
Wat je opmerking betreft heb ik mijn visie daarop al gegeven. Een systeem moet passen bij de accu. Voor een tijdelijke oplossing is een loodaccu prima pure onzin, dat weten jullie maar al te goed, schrijf dan liever dat je er ook een setje oplaadbare batterijen van bij AH kan plaatsen, heb je toch ook nog licht / elektra van. Die kan gewoon geplaatst worden, los van maatvoering.
Goed oplettende lezers hebben al wel opgemerkt dat iedere LFP promotor het zelfs heeft over een ander LFP systeem. Nou dat mag, natuurlijk, en dat kan, maar voor de newbie die hier op dit forum komt kijken hoe het moet, schrijven jullie .... Totaal verkeerde informatie.
Nou om te beletten dat dit gesprek nog eindeloos lang duurt, ter vermaak van de lezer en mezelf, gun ik jullie het laatste woord.
Succes met jullie Loodzuur accu.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Als je zelf alles in twijfel trekt,zijn het allemaal verkeerde antwoorden,dat klopt ,je praat over onzin ook dat klopt,al dat rood Wat je schrijft, een newbie is volgens mij slimmer en kan best onderscheiden,wat het beste bij zijn situatie past
Hans
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Wat betreft het overstappen bij nood.. Het gaat om nood lijkt mij, dan is er de kans dat het allemaal net ff anders gaat. Maar dan nog. Een omvormer van een zonnepaneel is om te zetten, laden met de dynamo is volgens mij niet heel veel anders. 220 laders kun je volgens mij ook wel krijgen die in te stellen zijn. Leuk is anders, maar het is nodig bij nood. Niet in problemen denken maar in oplossingen.
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
[quote=timmermc
Overigens blijf ik herhalen, dat je niet zomaar een goed en met kennis uitgevoerd LFP systeem kan vervangen naar een lood-zuur zonder de ingrijpende veranderingen die gebeurd zijn aan alle laadsystemen terug te draaien. En daar gaan ze op dat schiereilandje wel eens voor in de haren krabben.
[/quote]
Ook dit is niet zo dat kan gewoon 1op 1 teruggeplaatst worden,maar dat heeft Evert al uitgelegd,meen ik,het is echt geen abacadraba,zoals hier gesuggereerd word,mij lijkt het meer onwetenheid,maar hadden we dat ook niet met de komst v/d AGM,of alles wat nieuw is,optimisten en pessimisten,het zal er wel bij horen?
Overigens blijf ik herhalen, dat je niet zomaar een goed en met kennis uitgevoerd LFP systeem kan vervangen naar een lood-zuur zonder de ingrijpende veranderingen die gebeurd zijn aan alle laadsystemen terug te draaien. En daar gaan ze op dat schiereilandje wel eens voor in de haren krabben.
[/quote]
Ook dit is niet zo dat kan gewoon 1op 1 teruggeplaatst worden,maar dat heeft Evert al uitgelegd,meen ik,het is echt geen abacadraba,zoals hier gesuggereerd word,mij lijkt het meer onwetenheid,maar hadden we dat ook niet met de komst v/d AGM,of alles wat nieuw is,optimisten en pessimisten,het zal er wel bij horen?
Hans
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Ik ben enkele maanden bezig geweest met onderzoek en nadenken voor het vervangen van de bestaande AGM huishoudaccu door een LFP huishoudaccu. Als ik weer terug zou moeten naar een AGM (of gel of natte) accu, kan ik alles wat ik veranderd heb, zo weer terugdraaien. Ik heb namelijk voor mezelf ook gedocumenteerd wat ik gedaan heb, mede omdat je op mijn leeftijd mogelijk wat vergeetachtig wordt.
Het komt neer op:
1. De elektrische installatie van de camper weer rechtstreeks op de huishoudaccu aansluiten in plaats van via de controller van de LFP accu.
2. De jumpers van de zonnepaneelregelaar omzetten naar de correcte stand voor een loodzuuraccu. Die regelaar is geschikt voor alle soorten loodzuur accu's en voor LFP accu's. De zonnepanelen kunnen ook helemaal uitgeschakeld worden, want die hebben een eigen massaschakelaar.
3. De oorspronkelijk ingebouwde CBE CB 516 oplader weer inschakelen en zo nodig instellen op de toegepaste loodzuuraccu.
Het enige waar ik misschien tegenaan loop, is dat de LFP accu M8 bouten als accupolen heeft en een vervangende loodzuur accu normale accupolen. Dat lijkt mij echter overkomelijk, want daar heeft een acculeverancier vast wel een oplossing voor, zelfs in de rimboe.
We kunnen desnoods ook nog een paar dagen vooruit zonder stroom. Dan maar geen licht 's avonds. Water kan ik via de aftapkraan uit de tank halen, dus de waterpomp is ook niet perse nodig.
Het komt neer op:
1. De elektrische installatie van de camper weer rechtstreeks op de huishoudaccu aansluiten in plaats van via de controller van de LFP accu.
2. De jumpers van de zonnepaneelregelaar omzetten naar de correcte stand voor een loodzuuraccu. Die regelaar is geschikt voor alle soorten loodzuur accu's en voor LFP accu's. De zonnepanelen kunnen ook helemaal uitgeschakeld worden, want die hebben een eigen massaschakelaar.
3. De oorspronkelijk ingebouwde CBE CB 516 oplader weer inschakelen en zo nodig instellen op de toegepaste loodzuuraccu.
Het enige waar ik misschien tegenaan loop, is dat de LFP accu M8 bouten als accupolen heeft en een vervangende loodzuur accu normale accupolen. Dat lijkt mij echter overkomelijk, want daar heeft een acculeverancier vast wel een oplossing voor, zelfs in de rimboe.
We kunnen desnoods ook nog een paar dagen vooruit zonder stroom. Dan maar geen licht 's avonds. Water kan ik via de aftapkraan uit de tank halen, dus de waterpomp is ook niet perse nodig.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)