Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Ja ....ook kan je daar komen staan met een kapotte motor,en zo kun je nog 100 dingen verzinnen,waardoor je pech kan krijgen,en dan is die accu , nog het meest simpele..,gewoon ,zou je dat eventueel ooit overkomen,koop je voor nood een zuuraccu ,of iets dergelijks wat daar leverbaar is,dat is niet anders als bij iedere andere Accu of pechgeval!,alles is immers nog origineel aanwezig
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

seth_space schreef:
wo 30 okt 2019, 0:00
Dat is een opvallend probleem. Juist de met cylindrische cellen opgebouwde batterijen zouden van de uitval van een of een paar cylinders geen last mogen hebben. Dat hoort het balanceersysteem te regelen....
Is dat wel zo ?
Ik dacht dat een 18650 cel waar het hier over gaat een 3,6 volt spanning heeft.
Dus 4 stuks in serie om een autobatterij te maken van nominatief 12V
Of een veelvoud van 4.
als 1cel van het type 18650 3000mAh is dan heb je met 4 stuks een accu van 12V 3Ah
Een accupack opgebouwd uit 120 cellen van het type 18650 kan dus een 12V 120Ah HH accu zijn.
Als ergens 1 las van de serieschakeling loskomt vallen 4 cellen uit. Dat is een 3,33 % van de capaciteit
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

timmermc schreef:
di 29 okt 2019, 23:27
Eén van de vele 18650 celletjes
Die 18650 is een maataanduiding en geen aantal.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door timmermc »

hathi schreef:
wo 30 okt 2019, 0:04
Ja ....ook kan je daar komen staan met een kapotte motor,en zo kun je nog 100 dingen verzinnen,waardoor je pech kan krijgen,en dan is die accu , nog het meest simpele..,gewoon ,zou je dat eventueel ooit overkomen,koop je voor nood een zuuraccu ,of iets dergelijks wat daar leverbaar is,dat is niet anders als bij iedere andere Accu of pechgeval!,alles is immers nog origineel aanwezig
Ja vertel maar... Alleen kun je met die motor en eventuele problemen eronder terecht tot aan Kaap de Goede Joop, want die joint venture auto die we bijna allemaal gebruiken is tot daar bekend en gegeerd. Iets wat niet het geval is bij een LFP accu en de eventuele randapparatuur die errond zit.

Beste voorbeeld wat mezelf is overkomen, vroeger had ik een werkplaats zonder merk die goedkoop en grondig mijn wagen het nodige onderhoud elke keer kon geven. Sinds ik een Hybrid Toyota gekocht heb, staat de werkplaats eigenaar meewarig te kijken naar de technologie bij mijn hybride auto en ben ik verplicht naar de officiële dealer te gaan voor onderhoud en nazicht ervan.

Vergeet vooral niet dat niet alle eigenaren techneuten zijn, vele laten hun camper ombouwen waarbij de originele bedrading dan ook intern aangepast word.
Lees ik niet dat zelfs de startbatterij vervangen kan worden naar één LFP accu die zowel voor het starten van de motor als hh gebruikt word? En ingebouwd zit in de ruimte van de originele startaccu.
En ja ik weet dat dit één kans op zovele is dat er net dan iets kan misgaan bij je LFP accu, maar Murphy loert altijd om de hoek.

Ik wil helemaal niet de LFP accu afbreken hier, het is een fantastische nieuwe techniek die heel wat meer comfort kan brengen voor degenen die het nodig achten om net dat ietsje meer... Zelf wacht ik liever nog wat en indien het zover komt dan liefst met het blauwe of het zilver-groene vaandel, die gekend zijn voor het bevaren van oceanen waar op die onmetelijke plas heel weinig mag misgaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Volgens mij kan iedereen een LFP accu er uit halen,en een zuuraccu terug plaatsen in geval van nood,en de Camper heeft weer volop stroom,het is niet meer dan een accu hoor
Hans
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Karelkaywa »

timmermc schreef:
wo 30 okt 2019, 9:41
hathi schreef:
wo 30 okt 2019, 0:04
Ja ....ook kan je daar komen staan met een kapotte motor,en zo kun je nog 100 dingen verzinnen,waardoor je pech kan krijgen,en dan is die accu , nog het meest simpele..,gewoon ,zou je dat eventueel ooit overkomen,koop je voor nood een zuuraccu ,of iets dergelijks wat daar leverbaar is,dat is niet anders als bij iedere andere Accu of pechgeval!,alles is immers nog origineel aanwezig
Ja vertel maar... Alleen kun je met die motor en eventuele problemen eronder terecht tot aan Kaap de Goede Joop, want die joint venture auto die we bijna allemaal gebruiken is tot daar bekend en gegeerd.

Lees ik niet dat zelfs de startbatterij vervangen kan worden naar één LFP accu die zowel voor het starten van de motor als hh gebruikt word? En ingebouwd zit in de ruimte van de originele startaccu.
Die kapotte motor (uitgelopen drijfstanglager) had ik 2 jaar terug in Italië bovenop de Etna. En de kennis mag dan aanwezig zijn maar daar repareren of motor vervangen is niet mogelijk. Camper is toen ook gerepatrieerd.

En ja, wij hebben in onze nieuwe buscamper direct de startaccu vervangen door een LiFePO4 van 240 Ah welke in de accubak voor de voorstoel past. Accuklemmen los, bevestigingsbeugel los, loodaccu eruit, LiFiPO4 er in, beugel weer gemonteerd en de accuklemmen weer op de polen en klaar is Kees. Niks aanpassen van bedrading en overige apparatuur. Angst is een slechte raadgever. Mocht de LiFePO4 het laten afweten dan is een loodaccu zo weer geplaatst en dat kan inderdaad in iedere garage gebeuren. Hoeft zelfs geen Fiat garage te zijn.

Wij zijn dit jaar bij elkaar ruim 5 maanden op pad geweest en ik kan alleen maar zeggen dat we er reuze blij mee zijn. Hebben zelfs geen stroomkabel meer mee omdat (verzwaarde) dynamo en zonnepanelen de energiebehoefte ruimschoots voorzien. Het kost wel wat maar dan heb je wat!
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

hathi schreef:
wo 30 okt 2019, 9:59
Volgens mij kan iedereen een LFP accu er uit halen,en een zuuraccu terug plaatsen in geval van nood,en de Camper heeft weer volop stroom,het is niet meer dan een accu hoor
Wat jij en een paar anderen hier doen is jullie LFP zo heel erg hard promoten dat je schrijfsels lachwekkend worden.
Ik adviseer iedereen in voorkomend geval zichzelf de vraag te stellen 'ben ik de juiste man, op de juiste plek' ?
'weet ik echt waar ik aan begin' ?

Maar doe maar en vermaak me!

Edit: mocht je het toch doen, welke aanpassingen doe je dan om er voor te zorgen dat die Loodaccu ook niet spoedig overlijden wil?
Of is dat in jullie camper niet nodig?

Dan zit er waarschijnlijk wel een Automatisch Accuselectie Relais (*) in.

( *) Graag wat meer info.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

kampo schreef:
wo 30 okt 2019, 9:07
seth_space schreef:
wo 30 okt 2019, 0:00
Dat is een opvallend probleem. Juist de met cylindrische cellen opgebouwde batterijen zouden van de uitval van een of een paar cylinders geen last mogen hebben. Dat hoort het balanceersysteem te regelen....
Is dat wel zo ?
Ik dacht dat een 18650 cel waar het hier over gaat een 3,6 volt spanning heeft.
Dus 4 stuks in serie om een autobatterij te maken van nominatief 12V
Of een veelvoud van 4.
als 1cel van het type 18650 3000mAh is dan heb je met 4 stuks een accu van 12V 3Ah
Een accupack opgebouwd uit 120 cellen van het type 18650 kan dus een 12V 120Ah HH accu zijn.
Als ergens 1 las van de serieschakeling loskomt vallen 4 cellen uit. Dat is een 3,33 % van de capaciteit
Ja, dat is zo :wink:

Accu's die opgebouwd zijn uit vele cellen zijn samengesteld door de cellen eerst in parallel te zetten en vervolgens worden die (vier) groepen in serie gezet. Men gaat niet de cellen eerst in serie zetten en vervolgens die strings parallel schakelen :thumbdown:

Bij een defecte cel is er dus één groep waarvan de capaciteit wat afneemt. Tijdens het laden zal het BMS dit inderdaad vaststellen omdat de spanning van deze groep als eerste de maximale waarde (typ 3.65 volt) zal bereiken.
Een conservatief BMS zal het laden vervolgens onderbreken en de batterij heeft vanaf dat moment een capaciteit die afgenomen is met het aantal Ah van die defecte cel.
Je hebt daar geen "last" van, enkel een verminderde capaciteit. In zoverre heeft deze constructie enig voordeel.
Echter, je weet dus ook niet of je batterij degradeert of gewoon stilaan defect aan het gaan is ...

Bij dit soort accu's zijn er twee gangbare constructievormen.
[*]men gebruikt puntlassen
[*]men gebruikt schroefverbindingen

Enkele voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peter A7 op wo 30 okt 2019, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste groeten,

Peter :)
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door timmermc »

Ach, het gaat hem helemaal niet om angst... Maar in deze bijdrage mag er toch wel echt niks van doordacht nadenken bij de installatie, gebruik en het lang leven van LFP getoond worden.
Jullie prijzen die accu de hemel in en doen het voor alsof die 1 op 1 vervang LFP, die zijn oorsprong vond in de Aziatische landen waar deze frequent gebruikt word voor straatverlichting, zomaar en zonder meer een lood-zuur kan vervangen. Dat je simpelweg elke dag die kan ruilen, vandaag LFP morgen lood-zuur...

Simpel modificatietje aan je alternator en gaan ermee, naar de tropen of naar het uiterst noordelijk puntje van Europa.
Als het zo eenvoudig is, dan vraag ik me af waarom niet alle noorderburen en wij in het zuidelijke deel niet allemaal onze lood-zuur eruit hebben gegooid. Voor de prijs? Komaan, op een camper die tonnen kost kan deze optie je niet weerhouden.

Een goede bijdrage moet doorspekt zijn van positieve informatie maar moet ook de mindere zijde kunnen belichten. Zo kunnen ook de niet 'techneuten' hier er een oordeel uit vellen. Lees maar eens de bijdragen van Peter en Kampo...

EDIT: Ja Peter, soms zeggen en tonen foto's met beschrijving meer dan woorden!
Laatst gewijzigd door timmermc op wo 30 okt 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Interessante test Peter, waar heb je die gevonden? Lijkt me een potentiele bron waar meer te vinden is.
Vooral de kwaliteit van de afwerking is hier goed zichtbaar bij gebruik van cylindrische cellen.

Ah gevonden via google fotozoeken.
https://www.lithiumbatterypower.com/blo ... um-battery

Niet helemaal een objectieve site vrees ik als je ziet wie de "tests"/demontage gedaan heeft.
Wat onverlet laat dat de getoonde montages ongetwijfeld voorkomen bij goedkope chinese oplossingen. Helaas kun je er niet in kijken en ben je dus aangewezen op mogelijkheden tot garantie en support. Daar zit natuurlijk ook een groot deel van het prijsverschil.
Was overigens deels de reden dat ik niet gegaan ben voor cylindrische cellen maar voor prismatische cellen.
Cylindrische oplossingen zijn ook groter dan platte cellen in dezelfde vermogens.
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 30 okt 2019, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

timmermc schreef:
wo 30 okt 2019, 12:22

Jullie prijzen die accu de hemel in
Dat is dan toch echt selectief lezen. Misschien zit daar je "probleem". Ik ben een enthousiaste gebruiker van een 200Ah LFP inderdaad. Kennelijk wringt dat bij enkelen hier. Hathi is een enthousiaste gebruiker van een drop in oplossing. Blijkbaar ook al niet toegestaan?
Dat LFP superieur is aan een loodaccu lijkt me simpel genoeg aan te tonen. De kosten houden vooralsnog de brede inzet tegen. Inderdaad een fractie op een aanschaf van een nieuwe camper ( waar je ze inmiddels ook als optie tegenkomt of zelfs standaard bij duurdere modellen) maar de meeste forummers hier hebben geen nieuwe camper.
Als je het topic leest van de hymer met AGM accu rond 2013 en dat een dergelijk duur merk wel de betere accu plaatst maar niet de electronica aanpast met een extreem korte levensduur tot gevolg. Geeft al aan dat de technische ontwikkelingen in de camperwereld behoorlijk achter lopen. Dat past goed bij veel camper eigenaren die erg behoudend blijken te zijn hier :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Juist Seth, ......maar mss kunnen we beter stoppen,en iedere ongelovige Thomas laten smoren,want wat is er nu mis met iets wat je hebt gekocht,en waarover je Zo zeer tevreden bent, om dit dan te willen delen met andere Camperaars, ? Maar gelukkig komen er steeds meer! En als er dan enkele doemdenkers,reageren (je loopt immers altijd risico met de Camper )maar nee dan ben je aan het promoten,waarom voor wie,ik word er echt niet wijzer van,ik raad deze mensen aan er vooral geen te kopen
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

En ook grappig dat die LBP website zijn eigen LFP accu aanprijst als:
Designed as a "drop in replacement", this is a plug and play option for any application that currently uses a lead acid, gel, or AGM style battery.
Hun voorbeeld van parallel-schakeling van accu's is ook geweldig:
Afbeelding
Dat doet NDS beter:
NDS parallel.png
NDS parallel.png (9.69 KiB) 170 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

Blijkbaar zijn er hier luitjes die alles uit de kast willen halen om hun grote waarheid te kunnen bevestigen.
Maar ik wacht nog altijd op een antwoord welk type relais jullie gebruiken om LZ, AGM of LFP te detecteren.
Of is het een zwart doosje zonder opdruk?
Plaats reactie