Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Door meerdere leden van dit topic wordt erop gewezen dat het een idee zou zijn om de kennis die aanwezig is over de LeFePo4 accu bij onze deelnemers op een of andere wijze te bundelen en toegankelijk te maken binnen het forum. Als we ervoor zouden kunnen zorgen dat de informatie eenvoudig van opzet is en gebaseerd op feiten en niet op meningen zouden we vele mede-camperaars daarmee geweldig helpen., tenminste dat is mijn mening. Waar we dat later precies op het forum toegankelijk maken is dan van latere zorg.
Ik denk dat het voor de leesbaarheid belangrijk is om dat informatieoverzicht niet te beginnen met diepgaande technische informatie maar het eerder vanuit gebruiker die onbekend is met de LFP te benaderen. Vervolgens kan deze informatie weer dit verder worden uitgediept.
Hierbij heb ik een eenvoudig opzetje gemaakt (Jip en Janneke taal ) waar feitelijk niets nieuws in staat en dat in verschillende overzichten te vinden is. Belangrijk is dat we vervolgens de informatie verder uit kunnen bouwen met relevante technische informatie . Ik heb geprobeerd in dit overzichtje me me tot de feiten te beperken maar of me dat echt gelukt is weet ik niet, zoals eerder gemeld ben ik geen deskundige dus op de informatie zal wel het een en ander aan te merken zijn. Dit is voor mij een poging om het idee dat door anderen is geopperd wat handen en voeten te geven maar of dat gaat lukken is niet van mij afhankelijk. Het hoeft zeker niet zo, graag corrigeren aanvullen of geheel verwijderen maar kom dan svp wel met andere voorstellen. Mijn hoop is dat iets dergelijks wordt gerealiseerd, daar is duidelijk behoefte aan. Hopelijk zijn er ideeën en/of andere voorstellen.



LiFePo4 accu in de Camper.
Ten opzichte van de bekende loodzuuraccu heeft de LiFePo4 (LFP) accu heeft een aantal voordelen.
Het gewicht is lager en meer van de opgeslagen capaciteit kan ook daadwerkelijk gebruikt worden.
Daarnaast zijn er een aantal andere technische voordelen waardoor de LPF acccu een groter comfort kan leveren. De LPF is in aanschaf aanzienlijk duurder dan de loodzuuraccu maar door de aanzienlijk langere levensduur zouden de jaarlijkse kosten niet hoger mogen zijn.

Juist deze levensduur geeft veel verwarring. Enerzijds is de technologie nog dermate nieuw dat langdurige ervaringen nog niet voldoende beschikbaar zijn om wetenschappelijk aan te tonen wat de levensduur in gegeven omstandigheden zal zijn. Anderzijds is natuurlijk wel is bekend wanneer een LFP accu zich “lekker voelt” en er mag dus verwacht worden dat in die omstandigheden de LFP de langste levensduur zal hebben. Wat we niet weten is de invloed van alle mogelijke vormen van gebruik op de levensduur en daar gaan ook de meeste discussies over.

Feitelijk kan er heel veel met de LFP accu als je maar zorgt dat die niet boven de 14,6 volt wordt geladen en niet onder de 10 volt wordt ontladen. Te veel laden of ontladen zal de LFP in tegenstelling tot de loodzuuraccu vrijwel zeker vernietigen. Om dat de voorkomen wordt in de meeste consumentenaccu’s een stukje elektronica (BMS) ingebouwd die ervoor zorgt dat deze spanningen bewaakt worden. Omdat een LFP accu is opgebouwd uit meerdere kleinere accu’s worden ook de spanningen van deze kleinere accu’s s bewaakt. Tegelijkertijd wordt in veel gevallen deze elektronica gebruikt om de temperatuur van de accu te bewaken om ervoor te zorgen dat die niet onder of boven een bepaalde temperatuur kan worden geladen. Het BMS kan daarnaast nog een aantal andere bewakingsfuncties hebben. Het ene BMS is dus het nadere niet.

Voor het inbouwen van een LFP accu in de camper zijn er verschillende mogelijkheden.

In een camper kunnen de startaccu en huishoudaccu geladen worden door een dynamo, een externe lader, een zonnepaneel of zelfs generatoren. Indien deze apparatuur staat ingesteld voor het laden van loodzuur-accu’s zal mogelijk apparatuur vervangen of anders ingesteld moeten worden om de LFP optimaal te kunnen laden en ontladen.

Wat is hier nu optimaal. Feitelijk gaan we bij alle gebruik van de LFP accu concessies doen aan de levensduur. Een LFP voelt zich het beste bij 50 % lading en op dat niveau vasthouden geeft een geweldig lange levensduur. Dat dit onzinnig is begrijpt iedereen maar wat is dan wel goed. Algemeen wordt aangenomen dat van 20% tot 90 % redelijk veilig is en de levensduur niet erg veel zal verminderen. Hoe veel weten we echter niet. Zou dan 30 % tot 70 % niet beter zijn? Zeker maar hoeveel dat dan uitmaakt weten we niet. Ditzelfde geldt voor laadstromen en ook andere eigenschappen. Feitelijk wordt bij vrijwel alle instellingen van gebruik concessies gedaan aan de levensduur. Opvallend is dat het juist de levensduur is waar we zo weinig van weten.

Een goede installatie van een LFP in een Camper is die installatie waarbij de LFP wordt ingebouwd met beheersing van laadstromen, spanningen en temperaturen op meerdere niveaus. Hiervoor wordt dan vaak programmeerbare apparatuur gebruikt waarbij de gebruiker zelf kan instellen wat hij/zij een verantwoorde instelling vind. De gebruiker bepaalt dan zelf wat hij/zij een aanvaardbaar compromis acht tussen levensduur en functionaliteit. Nadeel van deze methode is dat het duur is en dat je behoorlijk technisch onderlegd moet zijn om het maximale hier uit te halen.

Een ander methode is de installatie van een LFP inclusief een laadbeheerssysteem. Het NDS systeem is hiervan een voorbeeld maar er zijn ook andere leveranciers met een vergelijkbaar product zoals EZA .
Feitelijk gaat het hier over een systeem waar de optimale instellingen door de leverancier gekozen worden en je zelf vrijwel geen afwegingen kunt maken. Dergelijke systemen zijn eenvoudig te installeren en te gebruiken en geven voldoende zekerheid op een verantwoorde levensduur. ( al moet laatste dat nog wel blijken. )

Nog een mogelijkheid is plaatsen van een LFP als zg “drop inn”. Het simpelweg vervangen van een loodzuuraccu door een LFP en verder alles laten zoals het is. Vaak kan dit wel maar de mogelijkheid van een aanzienlijke vermindering van de levensduur is groot. Je kunt hier feitelijk zelf geen keuzes maken hoe het systeem zou moeten werken en welke concessies gedaan worden aan de levensduur. Met name het laden van een loodzuuraccu vraagt een geheel andere aanpak dan de LFP. Maar zolang de laadspanning maar niet hoger is dan de maximale laadspanning van de LFP zal deze wel geladen worden maar meer ook niet . Vooral door het onderhoudsladen dat bij loodzuuraccu’s heel gebruikelijk is kan de levensduur van de LFP aanzienlijk bekorten, zelfs bij lage spanningen.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Komplimenten Leonardus voor dit uitgebreide verhaal.
Als aanvulling op de laatste regel: Een LFP heeft helemaal geen onderhoudslading nodig. Het beste is de lading te stoppen als hij bijna vol is. Verder is het laden niet zo krities zolang de max. stroom en spaning maar niet overschreden worden, en de accu niet onder de 0 gr komt. Verbruiken kan tot - 20gr.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

Vermoedelijk wordt het zo ook wel bedoeld, als een LFP als drop-in wordt ingezet, moet je dus iets aan de (voor loodzuur accu’s gebruikelijke) onderhoudslading/lader doen.

Verder duidelijk verhaal, zou mooi zijn deze info, evenals de info van ‘t Busje elders, tzt in een ‘strak’ en goed leesbaar kennisbank artikel verwerkt kan worden.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Ik heb veel informatie gevonden in: https://www.roadpro.co.uk/lithium-battery-guide .
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Prima opzet. inderdaad de suggestie die al meerder malen is gedaan.
Lijkt me wel beter dit in een gheel nieuw vers topic te starten en daar verder te bouwen.

Je kunt dan in je eerste posting alle wijzigingen en aanvullingen doen zodat daar een helder overzicht ontstaat en men niet gedwongen wordt het gehele topic door te lezen. Dat vergt wel wat meer werk van je maar eventueel kunnen geaccepteerde wijzigingen door een moderator worden toegevoegd.
Goed zou het ook zijn om een aantal van de bronnen die je gebruikt hebt toe te voegen.

LFP ( lifepo4) is niet zo nieuw dat er geen uitspraken ovr levensduur gemaakt kunnen worden. Er zij diverse technieken daarnaast om door middel van kunstmatige veroudering zaken te testen en een onderbouwde levensverwachting te geven.

Wat het gebruik betreft in relatie tot de levensduur ben ik het niet met je eens.
LFP levensverwachting ( net zoals Loodaccus) tel je feitelijk in aantal te laden cycli. Die zijn voor een LFP ca 2000 tot 5000. Daarbij is een volledige cyclus het ontladen tot 10% en het laden tot 100% Dat zou een theoretische levensduur van tenminste 7 jaar betekenen bij "intensief " gebruik bij de 2000 cycli. De defenitie van intensief is hier natuurlijk wel belangrijk. Bij 365 dagen per jaar een volledige cyclus opgebruiken.
Daarnaast is er sprake van veroudering door de chemische samenstelling vanf het moment van productie. Daar speelt de kwaltieit van de productie een grote rol in.
In het algemeen verleng je de levensduur van alle lion samenstellingen door slechts te laden tot 80%. Dat heeft namelijk blijkt uit onderzoek ( link heb ik eerder in dit topic gegeven) de minste impact op het cyclu "verbruik".
Tesla maakt bij gebruik van de hieronder genoemde 18650 cellen ( in diverse pakketten van totala ca 15.000 stukt) en die gaan al vele jaren mee inmiddels

Er zijn echter nog een aantal essentiele verschillen tussen lfp accus. Namelijk de bouwwijze.

Hieronder zal ik als laatste een stuk daarover plakken.

Wat de BMS betreft: dat is inderdaad een verzamelnaam voor een reeks van mogelijkheden die men kan inbouwen.
Alleen een actieve BMS, die tussen de stroomafnemen er de batterij zit kan ook daadwerkelijk beschermen. Een passief BMS kan alleen melden en de gebruiker zal zelf actie moeten ondernemen. Het kan wel dat de info van een passief BMS gebruikt word tom andere apparatuur aan te sturen waarmee dan functionaliteit die ook in een BMS geplaatst kan worden als additioneel apparaat toegevoegd is. Omdat sommige batterijmonitor systemen deel functionaliteit van een BMS kunnen bezitten een complex geheel.

LIFEPO4

twee soorten cellen. De cylindrische cellen: meestal 18650 cellen die in massa snel en goedkoop geproduceerd kunen worden.
Voordeel: hoge capaciteit, stevige cylindrische constructie en goedkoper. ca 2000 laadcylci voordat 20% capaciteitsverlies gaat optreden.
Nadeel: neemt meer ruimte in, heeft veel connecties waarin problemen kunnen ontstaan, zwaarder door steunconstructie. Complexe Battery management door veel connecties ivm balanceren cellen.
Eigenschap: door ruimtes tussen de cylinders is koeling makkelijk te regelen. Uitval van een cel heeft beperkte impact op de battery in totaal.

Prismatische cellen:
Opgebouwd uit gevouwen materialen die een rechthoekige cell opleveren. In de zogenaamde pouch veel gebruikt in telefoons e.d. Als prismatische cell vaak bij zware verbruikers.
Voordeel: Geringere omvang, lichter van gewicht, veel laadcycli mogelijk tot ca 5000 voordat 20% capaciteitsverlies optreedt. Battery management en balanceren simpel door gering aantal aansluitingen.
Nadeel: warmte huishouding, prijs.
Eigenschappen: uitval van een cel heeft fikse impact .

Algemeen:
Lifepo4 batterijen zijn gevoelig voor temperatuur. Bij te hoge temperatuur loopt capaciteit sneller terug. Laden bij te lage temperatuur( vorst) kan cellen beschadigen.

Verstandig is een speciale Lifepo4 lader te gebruiken of een moderne lader die geprogrammeerd kan worden. Laden tot 100% kan snel gebeuren met hoge laadstromen. De capaciteit van de BMS is hier een bepalende factor. Er bestaan BMS systemen waarbij laden en ontladen gescheiden is ivm verschillende vermogens die benodigd zijn en BMS waarbij de laad en ontlaad aansluiting dezelfde zijn.

Een drop in replacement heeft altijd een gecombineerde laad/ontlaad aansluiting en die speciale aandacht vergt bij gebruik van een loodaccu lader.
De daarin gebruikte opeenvolging van laadstappen is niet geschikt voor een Lifepo4 batterij. Met name de zogenaamde float (soms druppelladen genoemd, hoewel dat eigenlijk een onderhouds setting is) laadstand kan bij voltages boven de 13,5V de levensduur van de batterij sterk verminderen. Een te programeren lader waarbij de float op 13,5V of lager gezet kan worden kan eveneens gebruikt worden.

Speciale laders of solarcontrollers kunnen daarnaast een bescherming hebben tegen laden op een te lage temperatuur door een temperatuur correctie. Daarbij is een temperatuurvoeler en een speciale laadcyclus beschikbaar om de batterij op te warmen met een zeer lage stroom voordat het laden begint.


Lifepo4 is momenteel een van de veiligste chemische formules. Dat gaat tov Li-ion enigzinds ten koste van de capaciteit maar de veiligheid ligt aanzienlijk hoger.

Doordat een LFP batterij probleemloos tot 90% ontladen kan worden is de netto opbrangst tot 80% hoger dan een traditionele loodaccu. Concreet een 100aH LFP accu is vergelijkbaar met een 180aH loodaccu. Daarnaast ligt het gewicht op ca de helft van een loodaccu.

Een LFP batterij kan in vrijwel elke stand gemonteerd worden. Staand, liggend op de lange zijkant waarbij alle cellen de grond raken.
Het spanningsverloop van een LFP batterijverloopt aanzienlijk stabieler vergeleken met een loodaccu. Tot het moment dat de BMS de accu uitschakeld wegens te weinig restcapacitiet zal een spanning van 12V beschikbaar blijven. Een monitor die de werkelijke staat van de accu aangeeft is dus belangrijk omdat er niet vooraf zoals bij een loodaccu een herkenbaar gedrag is dat aangeeft dat de accu leeg raakt.

Nog een laatste opmerking over de onderhoudslading waar sprake van is.
Een LFP heeft zals net ook al aangehaald is geen onderhoudslading nodig. Een eventuele laadspanning van lager dan 3,7V wordt door een BMS gebruikt om de cellen te balanceren en heeft alleen daarvoor enig nut.
3,4V is daarvoor al voldoende. Meer dan 3,7V wordt gezien als ongewenst voor de chemie van de LFP batterij en verkort de levensduur verder.


aantal bronnen:
https://relionbattery.com/faqs
https://ceb8596f236225acd007-8e95328c17 ... ctions.pdf
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 23 okt 2019, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Inderdaad Leonardus goed verhaal...ik heb echter wel een kanttekening/ aanvulling..,er zijn ook legio Cameraars die maar enkele dagen staan,en dan weer verder trekken
Voor wie zich hierin herkend geld (bij een standaard Camper) dat hij niet eens zonnepanelen nodig heeft,, een LFP zal dan volstaan om autark vele dagen vrij te staan, desalniettemin,zal het zonnepaneel wel gratis bij dragen,maar voor wie er nog geen op het dak heeft geen must,dit tercompensatie van de nog steeds vrij dure LFP,en volgend jaar kan ik jullie vertellen,hoe het mij is vergaan zonder deze accu überhaupt ooit te laden met een 230v lader, ik heb n.m.de standaard lader afgekoppeld ,en tot nu toe nog niet gemist,als boven staande werkelijk zo is ( wat ik verwacht) dan staat de hoge prijs ineens toch in een ander daglicht
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Nou Hans, voor de pakweg € 1.000 prijsverschil tussen een LZ accu en een LFP accu kun je heel wat stroom uit de paal trekken. Het terugverdienen van de meerprijs van een LFP accu moet uit de veel langere levensduur komen, maar dat moet de toekomst uitwijzen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

seth_space schreef:
wo 23 okt 2019, 21:14
Prima opzet. inderdaad de suggestie die al meerder malen is gedaan.
Lijkt me wel beter dit in een gheel nieuw vers topic te starten en daar verder te bouwen.

Je kunt dan in je eerste posting alle wijzigingen en aanvullingen doen zodat daar een helder overzicht ontstaat en men niet gedwongen wordt het gehele topic door te lezen. Dat vergt wel wat meer werk van je maar eventueel kunnen geaccepteerde wijzigingen door een moderator worden toegevoegd.
Goed zou het ook zijn om een aantal van de bronnen die je gebruikt hebt toe te voegen.

LFP ( lifepo4) is niet zo nieuw dat er geen uitspraken ovr levensduur gemaakt kunnen worden. Er zij diverse technieken daarnaast om door middel van kunstmatige veroudering zaken te testen en een onderbouwde levensverwachting te geven.

Wat het gebruik betreft in relatie tot de levensduur ben ik het niet met je eens.
LFP levensverwachting ( net zoals Loodaccus) tel je feitelijk in aantal te laden cycli. Die zijn voor een LFP ca 2000 tot 5000. Daarbij is een volledige cyclus het ontladen tot 10% en het laden tot 100% Dat zou een theoretische levensduur van tenminste 7 jaar betekenen bij "intensief " gebruik bij de 2000 cycli. De defenitie van intensief is hier natuurlijk wel belangrijk. Bij 365 dagen per jaar een volledige cyclus opgebruiken.
Daarnaast is er sprake van veroudering door de chemische samenstelling vanf het moment van productie. Daar speelt de kwaltieit van de productie een grote rol in.
In het algemeen verleng je de levensduur van alle lion samenstellingen door slechts te laden tot 80%. Dat heeft namelijk blijkt uit onderzoek ( link heb ik eerder in dit topic gegeven) de minste impact op het cyclu "verbruik".
Tesla maakt bij gebruik van de hieronder genoemde 18650 cellen ( in diverse pakketten van totala ca 15.000 stukt) en die gaan al vele jaren mee inmiddels
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Zeer belangrijke aanvulling/correctie. Juist zo hebben we het nodig. Als we dergelijke reacties van veel meer kanten krijgen hebben we redelijk snel een groot deel van ons doel bereikt. Natuurlijk heb je gelijk dat bronvermelding daarbij essentieel is maar mijn stuk was veel meer een voorbeeld voor de opzet en gebaseerd op mijn eigen kennis over deze materie. Jouw suggestie voor een verdere aanpak lijkt mij zeker werkbaar , de vraag is wel hoe we dit verder kunnen vormgeven. Ikzelf ben absoluut onvoldoende deskundig en ik denk toch dat we voor de verdere uitbouw en opzet van deze informatie een deskundige moeten vinden die bereid is , en het leuk vind, om dit te trekken. Is iemand met voldoende kennis hiertoe bereid ??
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Je kennis en opzet zijn prima! Dat gaat een ander vast niet beter doen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

't Busje schreef:
wo 23 okt 2019, 22:06
Nou Hans, voor de pakweg € 1.000 prijsverschil tussen een LZ accu en een LFP accu kun je heel wat stroom uit de paal trekken. Het terugverdienen van de meerprijs van een LFP accu moet uit de veel langere levensduur komen, maar dat moet de toekomst uitwijzen.
Evert er staat ook in een ander daglicht,en natuurlijk is het persoonlijk,de meeste onder ons moeten de panelen ook nog laten monteren,maar dagelijks geen muntjes meer in de automaat telt ook aardig op,weet ik uit ervaring zo ook de oplopende stroom prijzen ,geen kabel meer uitrollen,droog maken,of nodig ,en als er geen stopcontact is,zie ik er velen weer vertrekken,allemaal niet meer nodig ,maar ja de een wil kopen de ander huren,maar heeft ten leste nog niets, dus ieder z,n keuze
Hans
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

JoopBrekken schreef:
wo 23 okt 2019, 22:54
Je kennis en opzet zijn prima! Dat gaat een ander vast niet beter doen.
Dank je voor dit compliment maar het is niet reëel . Je moet echt kunnen beoordelen welke informatie correct is en relevant gezien het specifieke onderwerp. Daarnaast is het belangrijk om de informatie leesbaar, beknopt en "to the point" te houden, hiervoor is toch de nodige deskundigheid nodig. We moeten echt iemand vinden die de materie voldoende beheerst en bereid is dit te doen.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

't Busje schreef:
wo 23 okt 2019, 22:06
Nou Hans, voor de pakweg € 1.000 prijsverschil tussen een LZ accu en een LFP accu kun je heel wat stroom uit de paal trekken. Het terugverdienen van de meerprijs van een LFP accu moet uit de veel langere levensduur komen, maar dat moet de toekomst uitwijzen.
Daar ben ik niet van overtuigd.
Het prijsverschil kan oplopen tot veel hogere bedragen als 1000 €

Maar...
De hogere kost van een Lithiumsysteem kan goedkoper zijn als een gelijkwaardig LZ systeem, als je het over de gebruiks termijn gaat berekenen. Daar zijn vele economische studies positief over.
De waarde van langer vrij te kunnen staan is gelijk aan extra comfort en velen willen daarvoor betalen.
Zaken zoals koffie kunnen zetten of inductie koken kan zelfs (bijna) niet met een LZ installatie.
Veel stroom uit de paal trekken kan een hele dure grap zijn.
Een winst van vele kilo's is ook geld.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Naar mijn mening is deze discussie vaak wat warrig, omdat we allemaal onwillekeurig vanuit onze eigen achtergrond redeneren en naar oplossingen zoeken. De mensen met een camper op basis van een vrachtauto of autobus hebben andere wensen en mogelijkheden dan de bezitters van een ≤ 3,5 ton camper op basis van een bestelwagen.
Ik denk dat het gebruiken van accustroom voor verwarming (absorptiekoelkast, koffiezetapparaat, inductiekoken) in een kleine camper niet handig is, omdat de benodigde accucapaciteit samen met (veel) zonnepanelen en een zware omvormer de mogelijkheden van een ≤ 3,5 ton camper te boven gaat, zowel qua gewicht als qua ruimtebeslag. Ik vermoed dat dat dat voor een grote camper anders ligt, omdat gewicht en ruimte daar een mindere rol spelen.

Ik realiseer me nu dat mijn opmerking over de pakweg € 1.000 prijsverschil tussen LFP en LZ ook was gebaseerd op mijn achtergrond van een 100 Ah accu, want voor meer heb ik geen plaats. En ja, wij hebben een elektrische waterkoker en een elektrisch oventje mee, maar die gebruiken we alleen als we walstroom hebben. Zonder walstroom hebben wij geen enkele moeite met een keteltje op het gas en heeft de lokale bakker ook verse broodjes. Als er geen lokale bakker is, hebben we pech gehad en eten we oud brood.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Beide reacties gelezen, de een ( Kampo) ziet het (zoals ik) als een investering en comfort op lange termijn ,en de ander( Evert) als een uitgave,en begrijpelijk... het zal wel met de achtergrond te maken hebben.? En dat verander je toch niet meer :hug:
Hans
Plaats reactie