Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8669
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Inmiddels aan mijn tweede jaar lfp bezig. Toen ik eraan begon me degelijk verdiept in de materie die nieuw voor me was. Ik heb niets gedaan aan de dynamo oid, wel een speciale lfp lader voor aan de paal erbij gekocht. Daar doe ik echter nauwelijks iets mee.
De bms van de lfp zorgt voor een veilig laden van de accu.
Totaal incl maatwerk bms voor 200Ah net geen 1000 euro kwijt incl verzending en douane.
Ontladen tot 10% kost je een volledige laadcyclus van de ca 2500 die de lfp aankan. Dat bekort de levensduur dus naar??? Niet te zeggen omdat het aantal laadcyclus een veelvoud is van loodaccu.
Lfp is geen nieuwe technologie maar bewezen jarenlange werking. Wel is er veel ruis inderdaad door verkeerd begrepen of uitgelegde info.
Een goed ontworpen actieve bms heeft TEMP correctie en zal zich dus aanpassen bij vorst. Laden met kleine stroom om cellen op te warmen voordat het echte laden begint. Het draait allemaal om het bms ontwerp dus!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , kijk zo kan reageren ook, :clap:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
zo 20 okt 2019, 13:34
Lfp is geen nieuwe technologie maar bewezen jarenlange werking. Wel is er veel ruis inderdaad door verkeerd begrepen of uitgelegde info.
Heb je daar ergens een beschrijving van?
Wie wat waar hoe?
Of is die hier maar moeilijk terug te vinden in al onze schrijfsels?

Anders misschien eens te overwegen om dat in een nieuw topic te zetten. Met als titel 'ik deed het zo'.

Maar ik beken: soms zijn we met zijn allen veel te emotioneel!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8669
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

In dit topic kom je misverstanden tegen over het ontladen tot 10 %, de werking van een bms ( niet alle bms zijn en doen hetzelfde), de werking van lfp tov lion, de kosten, het gebruik bij vorst en zo zijn er nog wrl wat op te noemen.
Een topic specifiek over de techniek erachter is nog niet ze gek. Dan kan iedereen dat aanvullen met beschikbare kennis. Wr zijn tenslotte hier om van elkaar te leren.
Ik heb nog wel een reeks wetenschapppelijke artikelen die op zaken licht kunnen werpen. Alleen al de laadcycli en de wijze waarop een batterij geladen kan worden is interessante kost.
Los van verschillen tussen lfp en lion zijn er ook overeenkomsten. Voorbeeld:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5303002088
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Atoz schreef:
zo 20 okt 2019, 14:09
Anders misschien eens te overwegen om dat in een nieuw topic te zetten. Met als titel 'ik deed het zo'.
Voordat ik een lang verhaal begin te schrijven, wat wil je eigenlijk weten? Ik heb het gedaan volgens het schema in mijn post op bladzijde 10 van dit topic. De 3LIon accu staat onder de rechtervoorstoel op de plaats van de vervangen AGM accu en het 3Link kastje zit piggyback op de CBE DS300 verdeeldoos, die ook onder de rechtervoorstoel zit. Kabel 01 uit het schema loopt van de zekeringkast op de plus van de startaccu rechtstreeks naar de rechterstoel. Kabel 02 van het schema heb ik niet naar de min van de startaccu geleid, maar naar het Fiat massapunt in de rechtertreeplank. Alle pluskabels heb ik afgezekerd met ANL-zekeringen. Ik heb op de e-Learn CD van Fiat gekeken hoe een en ander in de auto aangesloten kon worden. Het bedieningspaneeltje van de 3Link zit naast het CBE en het Truma bedieningspaneel boven de camperdeur.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Going schreef:
za 19 okt 2019, 20:48

Ik draai nu 3 weken op LFP. Ik heb 3500 km gereden. Gedeeltelijk met de Solar aangeschakeld en ook uit geschakeld. Het opladen tijdens rijden lijkt mij dezelfde tijd en ook laadstroom te geven als eerder met de 320Ah AGM's.

T laatste kan ik niet beamen,dan is er schijnbaar toch een verschil,in systeem ? ..want dat duurt bij mij,maar een fractie,van mijn vorige 2 accu,s,maar mss kan Evert dat beamen of tegenspreken ?
Hans
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Bij ons gaat het laden van de LFP ook sneller. Dat komt doordat de LFP accu 20% minder laad verlies heeft tov een lood accu, en omdat de spanning minder snel stijgt tijdens laden.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Hans, ik denk dat de [/quote] niet goed staat, want je vraag staat in de quote van Going.
Ik kan de situatie van Going niet met de mijne vergelijken. Ik had een 92 Ah AGM accu en daarvan heb ik nooit de laadstroom gemeten, simpelweg omdat ik daar geen accumonitor op had zitten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

hathi schreef:Ik kan enkel spreken voor mijn accu,en die heb niet los gekocht,maar als pakket,incl 3 link,wat ook een BMS is,en een afleesscherm,dus een pakket prijs,omdat dit op elkaar afgestemd is,verder zit in de accu nog een bms,ter bescherming Vd accu,maar wat me op valt,vooral bij Leonardus) word er gekeken op de NDS Site en daar staat nog allerhande apparatuur,maar dat heeft totaal niets met dit LFP systeem te maken,dit systeem is af ,als je het koopt !en al die andere apparatuur zijn meestal boosters voor Meer stroom bij zuuraccu,s,....enkel de powerservice gold,kan /moet
D14D5DF9-9BB4-4D3A-BA5E-7FACD4014C8F.jpeg
er nog tussen geplaatst worden,zie schema.....Maar alleen als je soms een slimme dynamo hebt,expliciet staat er nog bij dat een Ducato euro 6 dat niet nodig heeft,...dus naar het pakket kijken,en niet naar al het andere,dat zit reeds in je Camper,of is hierbij allemaal overbodig vandaar ook de makkelijke montage Mss heb ik het niet zo goed verwoord,maar hoop dat het duidelijk(er) is Schema van Busje,is standaard voor 98% Vd Campers,bovenstaand schema is voor de slimme Dynamo
Dat een powerservice gold geschikt zou zijn om te kunnen laden met een “slimme” dynamo is nieuw voor mij.
Dat er ook nog bij staat dat dit bij een Ducato euro 6 niet nodig is, dan zijn ze er wel bij vergeten te vermelden dat er idd nog steeds Ducato’s euro6 zonder “slimme” dynamo worden geleverd.

Ik heb overigens het draadje nog eens doorgelezen.
Heb jij nu een 230ah agm vervangen door een ....... Ah livepo4 ?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Myway...160 Ah Gel vervangen door 100 Amp LFP, maar nu aanzienlijk meer stroom ,maar ook het weer bij laden,gaat veel sneller dan voorheen
Hans
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

Dat je nu aanzienlijk meer stroom zou hebben dan met een 160 Ah gel-accu lijkt mij wat al te rooskleurig voorgeschoteld.
Of de gel accu was op het einde van zijn latijn.
Dat de lfp makkelijker stroom opneemt kan kloppen, deze zal pas bij 95% van zijn capaciteit door de bms teruggebracht worden in het opnemen van stroom.
Bij de gel accu gaat dat al bij 80% minder worden door de inwendige weerstand van de accu.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

hathi schreef:
Going schreef:
za 19 okt 2019, 20:48

Ik draai nu 3 weken op LFP. Ik heb 3500 km gereden. Gedeeltelijk met de Solar aangeschakeld en ook uit geschakeld. Het opladen tijdens rijden lijkt mij dezelfde tijd en ook laadstroom te geven als eerder met de 320Ah AGM's.

T laatste kan ik niet beamen,dan is er schijnbaar toch een verschil,in systeem ? ..want dat duurt bij mij,maar een fractie,van mijn vorige 2 accu,s,maar mss kan Evert dat beamen of tegenspreken ?
Maar.............................. nu snap ik het helemaal niet meer.
Hier heb je het over 320ah agm?????
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

O.............. nu zie ik wat er gebeurt is, je hebt een bericht geciteerd maar in het citaat geantwoord en dat is niet zichtbaar in Tapatalk.
Plaats reactie