Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

hathi schreef:
za 19 okt 2019, 21:28
VeeTee,zeker de bijdrage van 10 ,09 uur niet gelezen,die met de blauwe batterijen voorop,onder staat laden en ontladen,lees maar eens over de ( winterse)/ (Zomerse) temperaturen
Ik zie het, maar waarom schrijven sommige fabrikanten/leveranciers dan toch dat het BMS de batterij tegen laden bij vorst beschermt? Bijvoorbeeld, zie pag. 4: https://www.emergoplus.com/dbdocs/produ ... ent_25.pdf
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Waarom fabrikanten dat schrijven, kunnen wij hier niet beantwoorden. De Italianen van NDS hebben het over een temperatuurbereik van -20 tot +60 graden. De Nederlanders van Super B geven aan: Discharge -20°C to +60°C, charge -10°C to +45°
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Ik kan enkel spreken voor mijn accu,en die heb niet los gekocht,maar als pakket,incl 3 link,wat ook een BMS is,en een afleesscherm,dus een pakket prijs,omdat dit op elkaar afgestemd is,verder zit in de accu nog een bms,ter bescherming Vd accu,maar wat me op valt,vooral bij Leonardus) word er gekeken op de NDS Site en daar staat nog allerhande apparatuur,maar dat heeft totaal niets met dit LFP systeem te maken,dit systeem is af ,als je het koopt !en al die andere apparatuur zijn meestal boosters voor Meer stroom bij zuuraccu,s,....enkel de powerservice plus gold,kan /moet
D14D5DF9-9BB4-4D3A-BA5E-7FACD4014C8F.jpeg
er nog tussen geplaatst worden,zie schema.....Maar alleen als je soms een slimme dynamo hebt,expliciet staat er nog bij dat een Ducato euro 6 dat niet nodig heeft,...dus naar het pakket kijken,en niet naar al het andere,dat zit reeds in je Camper,of is hierbij allemaal overbodig vandaar ook de makkelijke montage Mss heb ik het niet zo goed verwoord,maar hoop dat het duidelijk(er) is Schema van Busje,is standaard voor 98% Vd Campers,bovenstaand schema is voor de slimme Dynamo
Laatst gewijzigd door hathi op ma 21 okt 2019, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

om ergens iets over te leren moet je niet op een forum wezen maar op internet of bibliotheek technische artikelen lezen over het onderwerp, op een forum zit er veel te veel ruis in de lucht om het netjes te zeggen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

:thumbup: klopt Jos,maar ik wil het graag begrijpelijk maken,al valt me dat niet mee,ik kan nog kijken,maar diegene die er ( nog) geen hebben ,moeten hun fantasie of kennis gebruiken,en ik ben allesbehalve een leraar :hug:
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Ja Jos, je hebt gelijk, maar je geeft ook een link naar het Duitse forum met even veel ruis. :)
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Ik kan me voorstellen dat je met al die verschillende beweringen niet meer weet wat waar is. De bibliotheek zal over LFP accu,s niet veel recente info hebben.
De veranderingen gaan snel. Ik had een jaar niet op de site van PowerXtreme gekeken, wat daar dan al weer veranderd is......
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

de basis van bepaalde technieken is ook in de bibliotheek wel te vinden, maar zeker op internet, is buiten de orums veel te vinden in techische artikelen, ook in de technische artikelen van fabrikanten als winston e.d, en buiten dat er in het orum uit de link ook veel ruis zit, staan daar ook echt goede dingen over li accu,s in, maar dat is inderdaad moeilijk filteren, maar na een aantal dingen gelezen te hebben pik je de ruisers er wel uit, en de duitsers zijn al veel langer bezig met li accu,s
wil je dingen weten , dan moet je er tegenwoordig veel tijd instoppen om de juiste dingen eruit te filteren om het ka van het koren te scheiden.
van de week b.v. naar een lezing over accu, van exide geweest, veel verkoop praat, maar toch weer een hoop opgestoken ook, een paar avond uurtjes waard
bedtijd

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Je f doet het niet goed Jos. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

weet ik de l soms ook niet, moet aan een nieuwe laptop.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

Als je laptop verder nog goed is, kan je er ook een los toetsenbordje aanhangen om ‘t effe te rekken. Je hebt ze met ps2 of usb aansluiting voor weinig. Of draadloos met bluetooth, kan ook nog.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

ik zal hem eerst eens openschroeven, om te zien of er wat aan te doen is, contacten reinigen o.i.d.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

Ondersteboven houden en flink schudden, je staat soms verstelt van wat er uit komt... :lol:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 309T16 »

Perslucht doet ook wonderen. Niet op 10 Bar uiteraard :-B
Plaats reactie