13AD96ED-6555-4672-8906-04A80253F047.png
Deze word er tussen geplaatst,meer niet!? Daarom digiboy is dat een onterechte opmerking,die kleine aanpassing ,mag zeker voor jouw dealer geen probleem zijn,tenminste als de Campwer reeds een z.g. Slimme dynamo heeft? Dan zijn er reeds aanpassingen gedaan,voor het HH laden ,1 op 1 gaat ook dat niet!Lithium accu's laden met de dynamo
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Deze word er tussen geplaatst,meer niet!? Daarom digiboy is dat een onterechte opmerking,die kleine aanpassing ,mag zeker voor jouw dealer geen probleem zijn,tenminste als de Campwer reeds een z.g. Slimme dynamo heeft? Dan zijn er reeds aanpassingen gedaan,voor het HH laden ,1 op 1 gaat ook dat niet!
Laatst gewijzigd door hathi op za 19 okt 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Bij mijn weten zijn de Lithium accu's zoals die gebruikt worden in campers bijna allemaal van het type LiFePO4 of LiFeYPO4.JoopBrekken schreef: ↑za 19 okt 2019, 12:13Misschien door de verkeerde accu naam in de titel van dit draadje?
De Li hh accu in een camper is meestal een LFP (LiFePo4) accu, en dat is dus heel wat anders als een lithium accu.
de afkorting daarvoor is LFP en in de volksmond worden die "Lithium accu" genoemd.
In 12V accupacks bestaan ze uit 4 cellen van 3,2V nominatief
Als je over Lithium accu's met een andere chemische samenstelling gaat spreken dan heb je het over andere toepassingen
als voor campers en dat is misschien interessant maar niet van toepassing.
De echte samenstelling van Lithium accu's ligt niet vast en in de toekomst valt er zeker nog meer te verwachten.
Veel van die cellen komen van de Chinese fabrikant Winston maar je hebt er ook andere zoals Calb.
Die beweren allemaal van de grootste fabrikant te gaan worden.
Groeten Kampo
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
@hathi
Bedankt voor de toelichting en eveneens rechtzetting van mijn opmerking.
Kan je me aub zeggen of ik visueel kan zien of mijn camper reeds voorzien is van een Slimme dynamo.
Dan zou de omschakeling naar LifePo4 misschien toch nog beter meevallen dan gedacht?
Bedankt voor de toelichting en eveneens rechtzetting van mijn opmerking.
Kan je me aub zeggen of ik visueel kan zien of mijn camper reeds voorzien is van een Slimme dynamo.
Dan zou de omschakeling naar LifePo4 misschien toch nog beter meevallen dan gedacht?
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
een dealer van het betreffende merk kan jou, zonder probleem vertellen wat voor dynamo er inzit, chassisnummer mee en vriendelijk vragen.
is door een leek (sorry) visueel slecht te zien.
jos
is door een leek (sorry) visueel slecht te zien.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Kampo: een koe is een beest met 4 poten, maar niet elk beest met 4 poten is een koe, ook niet in Belgie.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Bij een intelligente dynamoregeling heb je voor een NDS 3Lion accu deze NDS Power Service Gold nodig: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-pow ... er-lithium
Eenvoudig is dat echter niet, want vermoedelijk komt die Power Service Gold dan in plaats van de huidige acculader en een misschien al aanwezige B2B booster en moet er dus het een en ander aangepast worden.
Als er op de minpool van de startaccu een kastje (accu-monitor) zit, heb je waarschijnlijk een intelligente dynamoregeling. Mogelijk is het camperdeel van de elektrische installatie daar al op aangepast. Dat zul je moeten onderzoeken.
Eenvoudig is dat echter niet, want vermoedelijk komt die Power Service Gold dan in plaats van de huidige acculader en een misschien al aanwezige B2B booster en moet er dus het een en ander aangepast worden.
Als er op de minpool van de startaccu een kastje (accu-monitor) zit, heb je waarschijnlijk een intelligente dynamoregeling. Mogelijk is het camperdeel van de elektrische installatie daar al op aangepast. Dat zul je moeten onderzoeken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Aangezien ik de installatie van een LifePo4 met toebehoren door iemand met kennis van zaken graag wil laten uitvoeren, lijkt het me enerzijds verstandig om dit te laten uitvoeren door iemand in deze materie met ervaring.
Iemand hier die me een dealer met kennis van zaken in het zuiden van Nederland kan aanbevelen (mag ook via PB)?
Ter info: ik ben woonachtig in België.
Iemand hier die me een dealer met kennis van zaken in het zuiden van Nederland kan aanbevelen (mag ook via PB)?
Ter info: ik ben woonachtig in België.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Als dit een euro 6 met slimme dynamo is zou ik er toch over denken om een Buck boost DcDc Converter (Victron) toe te voegen voor een veilige dynamolading.'t Busje schreef: ↑za 19 okt 2019, 14:41Bij een intelligente dynamoregeling heb je voor een NDS 3Lion accu deze NDS Power Service Gold nodig: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-pow ... er-lithium
Eenvoudig is dat echter niet, want vermoedelijk komt die Power Service Gold dan in plaats van de huidige acculader en een misschien al aanwezige B2B booster en moet er dus het een en ander aangepast worden.
Als er op de minpool van de startaccu een kastje (accu-monitor) zit, heb je waarschijnlijk een intelligente dynamoregeling. Mogelijk is het camperdeel van de elektrische installatie daar al op aangepast. Dat zul je moeten onderzoeken.
Die Power Service Gold van NDS lijkt mij een universeel apparaat voor verschillende soorten accu's waarbij ik van mening ben dat er onvoldoende (gaan we weer.....) informatie wordt gegeven over de gehanteerde laadkarakteristiek voor LFP.
Globecar Campscout 2015
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Een LFP accu ( met BMS ) heeft geen " laadkarakter" nodig. Geef hem 14 tot 14,6 V tot hij bijna vol is en stop dan met laden. Vergeet alle gedoe wat je met een loodaccu moest doen. Alleen niet laden onder 0 gr is nog een puntje, en bij voorkeur niet geheel geladen in opslag.
Ook het reclame filmpje van Victron moet je niet teveel geloven.
Ook het reclame filmpje van Victron moet je niet teveel geloven.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 19 okt 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
ik vergat nog om te zeggen dat de NDS gold de enige lader van NDS is die ook de mogelijkheid heeft om aan de paal te laden als je daar tenminste interesse in zou hebben. Vandaar dat ik die laadkarakteristiek graag had willen zien. Overigens zal dat bij de zeer snelle lading door de dynamo zelden voorkomen maar het kan toch in bepaalde gevallen handig zijn
Globecar Campscout 2015
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Als je alles alleen met argwaan benadert, ben ik uitgepraat. Hier is de handleiding met de jumperinstellingen en de bijbehorende laadcurves.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Toch wel grappig. Enerzijds allemaal informatie over het laden van LFP waarbij steeds twee fasen worden genoemd ; de zg constant stroom fase gevolgd door een constante spanningsfase met prachtige schema"s hoe dat allemaal gaat en anderzijds de opmerking dat je er maar gewoon een geschikte spanning op moet zetten en tijdig stoppen met laden. Wat is nu waar ?JoopBrekken schreef: ↑za 19 okt 2019, 16:50Een LFP accu ( met BMS ) heeft geen " laadkarakter" nodig. Geef hem 14 tot 14,6 V tot hij bijna vol is en stop dan met laden. Vergeet alle gedoe wat je met een loodaccu moest doen. Alleen niet laden onder 0 gr is nog een puntje, en bij voorkeur niet geheel geladen in opslag.
Ook het reclame filmpje van Victron moet je niet teveel geloven.
Globecar Campscout 2015
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Je hebt gelijk, had ik beter moeten kijken
Globecar Campscout 2015