Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

13AD96ED-6555-4672-8906-04A80253F047.png
Deze word er tussen geplaatst,meer niet!? Daarom digiboy is dat een onterechte opmerking,die kleine aanpassing ,mag zeker voor jouw dealer geen probleem zijn,tenminste als de Campwer reeds een z.g. Slimme dynamo heeft? Dan zijn er reeds aanpassingen gedaan,voor het HH laden ,1 op 1 gaat ook dat niet!
Laatst gewijzigd door hathi op za 19 okt 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

JoopBrekken schreef:
za 19 okt 2019, 12:13
Misschien door de verkeerde accu naam in de titel van dit draadje?
De Li hh accu in een camper is meestal een LFP (LiFePo4) accu, en dat is dus heel wat anders als een lithium accu.
Bij mijn weten zijn de Lithium accu's zoals die gebruikt worden in campers bijna allemaal van het type LiFePO4 of LiFeYPO4.
de afkorting daarvoor is LFP en in de volksmond worden die "Lithium accu" genoemd.
In 12V accupacks bestaan ze uit 4 cellen van 3,2V nominatief
Als je over Lithium accu's met een andere chemische samenstelling gaat spreken dan heb je het over andere toepassingen
als voor campers en dat is misschien interessant maar niet van toepassing.
De echte samenstelling van Lithium accu's ligt niet vast en in de toekomst valt er zeker nog meer te verwachten.

Veel van die cellen komen van de Chinese fabrikant Winston maar je hebt er ook andere zoals Calb.
Die beweren allemaal van de grootste fabrikant te gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door DigiBoy »

@hathi
Bedankt voor de toelichting en eveneens rechtzetting van mijn opmerking.

Kan je me aub zeggen of ik visueel kan zien of mijn camper reeds voorzien is van een Slimme dynamo.
Dan zou de omschakeling naar LifePo4 misschien toch nog beter meevallen dan gedacht?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

een dealer van het betreffende merk kan jou, zonder probleem vertellen wat voor dynamo er inzit, chassisnummer mee en vriendelijk vragen.
is door een leek (sorry) visueel slecht te zien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Kampo: een koe is een beest met 4 poten, maar niet elk beest met 4 poten is een koe, ook niet in Belgie. :-B
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Bij een intelligente dynamoregeling heb je voor een NDS 3Lion accu deze NDS Power Service Gold nodig: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-pow ... er-lithium
Eenvoudig is dat echter niet, want vermoedelijk komt die Power Service Gold dan in plaats van de huidige acculader en een misschien al aanwezige B2B booster en moet er dus het een en ander aangepast worden.

Als er op de minpool van de startaccu een kastje (accu-monitor) zit, heb je waarschijnlijk een intelligente dynamoregeling. Mogelijk is het camperdeel van de elektrische installatie daar al op aangepast. Dat zul je moeten onderzoeken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

:cheers:
Groeten Kampo
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door DigiBoy »

Aangezien ik de installatie van een LifePo4 met toebehoren door iemand met kennis van zaken graag wil laten uitvoeren, lijkt het me enerzijds verstandig om dit te laten uitvoeren door iemand in deze materie met ervaring.

Iemand hier die me een dealer met kennis van zaken in het zuiden van Nederland kan aanbevelen (mag ook via PB)?
Ter info: ik ben woonachtig in België.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

't Busje schreef:
za 19 okt 2019, 14:41
Bij een intelligente dynamoregeling heb je voor een NDS 3Lion accu deze NDS Power Service Gold nodig: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-pow ... er-lithium
Eenvoudig is dat echter niet, want vermoedelijk komt die Power Service Gold dan in plaats van de huidige acculader en een misschien al aanwezige B2B booster en moet er dus het een en ander aangepast worden.

Als er op de minpool van de startaccu een kastje (accu-monitor) zit, heb je waarschijnlijk een intelligente dynamoregeling. Mogelijk is het camperdeel van de elektrische installatie daar al op aangepast. Dat zul je moeten onderzoeken.
Als dit een euro 6 met slimme dynamo is zou ik er toch over denken om een Buck boost DcDc Converter (Victron) toe te voegen voor een veilige dynamolading.
Die Power Service Gold van NDS lijkt mij een universeel apparaat voor verschillende soorten accu's waarbij ik van mening ben dat er onvoldoende (gaan we weer.....) informatie wordt gegeven over de gehanteerde laadkarakteristiek voor LFP.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Een LFP accu ( met BMS ) heeft geen " laadkarakter" nodig. Geef hem 14 tot 14,6 V tot hij bijna vol is en stop dan met laden. Vergeet alle gedoe wat je met een loodaccu moest doen. Alleen niet laden onder 0 gr is nog een puntje, en bij voorkeur niet geheel geladen in opslag.
Ook het reclame filmpje van Victron moet je niet teveel geloven.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 19 okt 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

ik vergat nog om te zeggen dat de NDS gold de enige lader van NDS is die ook de mogelijkheid heeft om aan de paal te laden als je daar tenminste interesse in zou hebben. Vandaar dat ik die laadkarakteristiek graag had willen zien. Overigens zal dat bij de zeer snelle lading door de dynamo zelden voorkomen maar het kan toch in bepaalde gevallen handig zijn
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Als je alles alleen met argwaan benadert, ben ik uitgepraat. Hier is de handleiding met de jumperinstellingen en de bijbehorende laadcurves.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

JoopBrekken schreef:
za 19 okt 2019, 16:50
Een LFP accu ( met BMS ) heeft geen " laadkarakter" nodig. Geef hem 14 tot 14,6 V tot hij bijna vol is en stop dan met laden. Vergeet alle gedoe wat je met een loodaccu moest doen. Alleen niet laden onder 0 gr is nog een puntje, en bij voorkeur niet geheel geladen in opslag.
Ook het reclame filmpje van Victron moet je niet teveel geloven.
Toch wel grappig. Enerzijds allemaal informatie over het laden van LFP waarbij steeds twee fasen worden genoemd ; de zg constant stroom fase gevolgd door een constante spanningsfase met prachtige schema"s hoe dat allemaal gaat en anderzijds de opmerking dat je er maar gewoon een geschikte spanning op moet zetten en tijdig stoppen met laden. Wat is nu waar ?
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

't Busje schreef:
za 19 okt 2019, 16:57
Als je alles alleen met argwaan benadert, ben ik uitgepraat. Hier is de handleiding met de jumperinstellingen en de bijbehorende laadcurves.
Je hebt gelijk, had ik beter moeten kijken
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie