Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Ik lees vooral veel onbegrip over wat een bms allemaal kan. Sommigen blijven te veel in het balanceer verhaal hangen. Ik heb een bms dat in staat is stromen van 160A te managen. Dat let op de ladingtoestand van de accu en dat de accu beschermd tegen overspanning, overladen, onderspanning, en een laad algoritme heeft dat past bij de accu capaciteit.
Dat zie je aan het teruglopen van de laadstroom wanneer de accu bijna vol is ca 95%. Ik noem dat een laadcurve en een bescherming van de dynamo tegen de gekkigheid die hier allemaal voorbij komt.
Een bms is geen standaard gegeven en veel bms systemen zijn inderdaad veredelde balanceer systemen met leuke monitoring tooltje.
Dus breng geen fantasie als feit in deze discussie.
Dat heeft niets met hoekjes afsnijden te maken!
Ik zeg ook nergens dat een startaccu nodig is en verkeerd lezen is iets anders dan mensen woorden in de mond leggen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

hathi schreef:
zo 13 okt 2019, 11:11
Kampo,eerlijk gezegd,valt het mij een beetje tegen,van jouw,u was n.m degene die als 1e aangaf om een extra accu te plaatsen als buffer,bij het laden van een LFP ,daarna heeft Leonardus nog een mooi item laten zien ( zie foto) met de diverse mogelijkheden hoe de dynamo stroom te beteugelen,dus dacht ik het zal nu wel duidelijk zijn,en welk van deze manieren dan gebruikt word,is eigenlijk niet zo relevant ze staan mooi beschreven,in het item van Leonardus waarvoor dank?
@hathi
Misschien moet ik het wat beter uitleggen. Ik behoor tot de groep die al LFP installaties heeft ingebouwd.
LFP van verschillende merken en in meerdere toepassingen. Daardoor kan ik wat uitleg geven, maar begrijp dat het kort
en foutloos formuleren nooit eenvoudig is. Lezen wat een ander schrijft is nog moeilijker :o
Het neemt ook niet weg dat ik hier meedoe aan de discussie, om er wat van te leren.
Ik ken de meeste systemen om stroom te beperken, de werking van dynamo's en het verschil tussen kleine en grote campers.
Het wil niet zeggen alles daarvan. Ik ontdek steeds zaken waar ik nooit van gehoord heb of die ik over het hoofd gezien heb.

In tegenstelling tot de meesten hier heb ik het zelden over mijn eigen camper. Die is slecht vergelijkbaar met een gemiddelde Ducato maar het principe is helemaal vergelijkbaar.
Mijn eigen camper heeft een startaccu pack van 100kg LZ (2x150Ah) en een huishoudaccupack van 250kg AGM (4x230Ah)
opgeteld is dat 350kg.
Bij een bevriende campergebruiker met hetzelfde voertuig hebben we dit omgebouwd
2xAGM 18Ah ! 12kg als nood backup ter bescherming van de dynamo bij in werking treden van BMS.
4x200Ah LFP 88kg + BMS.
In het totaal 100kg accu's
Alle accu's staan nu binnen in de leefruimte en in plaats van de originele start accubak staat er nu een dieseltank.
Starten gebeurd op de HH accupack waar de nood AGM accu's parallel aangeschakeld staan maar buiten het LFP BMS systeem om.
Een winst van 250kg en veilig als de BMS onverwacht zou uitschakelen dan gaat de 3360W dynamo niet stuk.
Systeem is nu bijna 4 jaar oud en vriend is er mee onderweg tussen Alaska en Mexico.
De noodaccu's worden binnenkort preventief vervangen.

Was dat voldoende over je opmerking ? Hier is dus een "buffer accu" gebruikt zoals je schrijft.
Beperken van de laadstroom tegen het oververhitten van de dynamo is een ander onderwerp.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Kampo ,zoals aangegeven,zijn er meerdere manieren,dan een buffer of startaccu,!of heb je de Engelse bijdrage van Leonardus niet gelezen,een v/d 3 andere manieren is een Victron product waarin een peciale zekering zit met het amperage,van de gewenste lagere capaciteit die je nodig hebt,..zoals ik begrepen heb word deze zekering warm en geeft niet meer door dan gewenst,en vermijd hierdoor het warm worden van de Dynamo,dus er zijn wel degelijk manieren om dit probleem te vermijden,welke manier ik zelf heb hoef ik niet zo nodig te weten,de praktijk is me https://shop.pkys.com/Alternator-Lithium-Battery.html
Laatst gewijzigd door hathi op zo 13 okt 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Je vergist je met de merknamen. Het is niet Votronic maar Victron.
Ik ken de systemen van die beide merken en heb er ervaring mee.
Je hebt het hier over de Victron 12/200 BMS
Met NDS heb ik geen ervaring dus wel interessant om te volgen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

:thumbup: sorry....ik ga er van uit dat het bij NDS een van deze 3 manieren is ingebouwd in de 3 Link...de 4e manier is voor een intelligente dynamo,en daar is weer een extra power service gold voor
Hans
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

seth_space schreef:
zo 13 okt 2019, 16:31
Ik lees vooral veel onbegrip over wat een bms allemaal kan. Sommigen blijven te veel in het balanceer verhaal hangen. Ik heb een bms dat in staat is stromen van 160A te managen. Dat let op de ladingtoestand van de accu en dat de accu beschermd tegen overspanning, overladen, onderspanning, en een laad algoritme heeft dat past bij de accu capaciteit.
Dat zie je aan het teruglopen van de laadstroom wanneer de accu bijna vol is ca 95%. Ik noem dat een laadcurve en een bescherming van de dynamo tegen de gekkigheid die hier allemaal voorbij komt.
Een bms is geen standaard gegeven en veel bms systemen zijn inderdaad veredelde balanceer systemen met leuke monitoring tooltje.
Dus breng geen fantasie als feit in deze discussie.
Dat heeft niets met hoekjes afsnijden te maken!
Ik zeg ook nergens dat een startaccu nodig is en verkeerd lezen is iets anders dan mensen woorden in de mond leggen.
Moet ik nou proficiat zeggen omdat je een 160A BMS hebt ? Da's toch een peulschil zeg, sorry hoor.

Kijk, als je beweert dat de laadkarakteristiek bepaald wordt door het BMS omdat de laadstroom terugloopt dan zeg ik dat je weinig afweet over hoe lithium accu's eigenlijk werken.
Maar mij niet gelaten hoor, iedereen z'n wijsheid.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Kennelijk is de wijsneus uithangen belangrijker dan een inhoudelijke discussie. Je kennis over bms systemen is ook duidelijk incompleet aan je reactie te lezen. Je wilt dus niet leren blijkbaar. Prima, maar pas dan toch je benadering aan. Zo wordt het al snel onvriendelijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
di 15 okt 2019, 8:29
Kennelijk is de wijsneus uithangen belangrijker dan een inhoudelijke discussie. Je kennis over bms systemen is ook duidelijk incompleet aan je reactie te lezen. Je wilt dus niet leren blijkbaar. Prima, maar pas dan toch je benadering aan. Zo wordt het al snel onvriendelijk.
Misschien wil iemand anders jou wel tot andere inzichten brengen.
Nadeel aan dit forum is dat er wel controle is op ons menselijk gedrag,
Maar dat er geen enkele controle is op de technische correctheid van al onze schrijfsels.

In plaats van zo maar iemand een wijsneus te noemen zou ik mezelf eerst nog wat bijlezen in deze materie, eventueel wat praktijk opdoen...
Of ben ik nou plots ook een onvriendelijke wijsneus?

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Laten we svp stoppen met verwijten naar elkaar., daar heeft echt niemand wat aan.
Ik heb overigens de vraag hoe het NDS de laadsroom van de Dynamo beheerst via de importeur bij de fabriek in Italie neergelegd. Hopelijk komt er een antwoord.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Atoz schreef:
di 15 okt 2019, 12:28
[
Of ben ik nou plots ook een onvriendelijke wijsneus?

Gegroet
Guido
De arrogantie druipt ervan af. Maar zoals gezegd, je wilt niet bijleren en bent overtuigd van je gelijk. Prima toch, heb je in ieder geval jezelf overtuigd :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

moet dat nou zulke reacties, hou je mond als je niks beter weet te zeggen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Geert Huizing »

Op deze manier is voor mij de lol er vanaf om een op zich interessant topic nog te volgen.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Het is en blijft een interessant topic waar we veel van elkaar kunnen leren. Zeggen dat je de wijsheid in pacht hebt, maar aantonen dat het niet zo is helpt daar echter niet bij. Mensen woorden in de mond leggen en die vervolgens belachelijk maken is helemaal not done.

Terug naar het topic dus maar. Dat was tenslotte een leerzaam geheel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

seth_space, jij bent vast de leukste thuis :lol:

Enkele van jou schrijfsels die best wel aanvallend zijn :
Ik lees vooral veel onbegrip over wat een bms allemaal kan.
Dus breng geen fantasie als feit in deze discussie.
Je hoort thuis in de categorie van mensen die de pot verwijten dat de keten zwart ziet.

Je denkt duidelijk dat je de wijsheid in pacht hebt, leg de mensen hier dan maar eens uit hoe zo'n lithium accu écht werkt.

Ik hou verder mijn mond wel, da's jammer voor hen die iets wilden bijleren, maar ik moet jou geblaf niet.

Ik ben niet iemand die over alles een mening hoeft te hebben. Ik schrijf alleen maar over dingen waar ik wat zinvol over te vertellen heb.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie