Lithium accu's laden met de dynamo
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Gelukkig heb ik nog een aantal maanden de tijd om mij eens in deze materie te verdiepen.
Ik heb drie 100 Ah LFP's besteld en die zullen wellicht pas in november/december komen, en dan hoop ik in de zon te zitten. In maart moeten ze in de camper en dan zal ik zelf ook moeten beslissen wat te doen met de "eventuele" hoge laadstroom die de accu's zouden kunnen vragen.
Nu heb ik wel een beetje vertrouwen in Kroppie, temeer daar ik hem pas even gesproken heb. Hij geeft aan de temperaturen gemeten te hebben en zo zou je dus gewoon heel simpel daarvan gebruik kunnen maken. Dat ga ik dan ook doen.
Ik maak een sensor aan mijn dynamo om he temperatuur te bewaken. De dynamo is, ik meen, een 70 Amp versie. Dus gewoon een relais tussen de laadkabel die gestuurd wordt door de temperatuur sensor. Volgens mij kan het niet eenvoudiger en goedkoper.
Loopt de temperatuur van de dynamo te hoog op, schakelt hij gewoon de lading af om eventjes af te koelen.
Ik heb drie 100 Ah LFP's besteld en die zullen wellicht pas in november/december komen, en dan hoop ik in de zon te zitten. In maart moeten ze in de camper en dan zal ik zelf ook moeten beslissen wat te doen met de "eventuele" hoge laadstroom die de accu's zouden kunnen vragen.
Nu heb ik wel een beetje vertrouwen in Kroppie, temeer daar ik hem pas even gesproken heb. Hij geeft aan de temperaturen gemeten te hebben en zo zou je dus gewoon heel simpel daarvan gebruik kunnen maken. Dat ga ik dan ook doen.
Ik maak een sensor aan mijn dynamo om he temperatuur te bewaken. De dynamo is, ik meen, een 70 Amp versie. Dus gewoon een relais tussen de laadkabel die gestuurd wordt door de temperatuur sensor. Volgens mij kan het niet eenvoudiger en goedkoper.
Loopt de temperatuur van de dynamo te hoog op, schakelt hij gewoon de lading af om eventjes af te koelen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Hathi, het gaat hier niet over niet accepteren maar over niet begrijpen. De voordelen van een LiFePo4 systeem zijn voor mij dermate groot dat ik serieus overweeg over te stappen naar een LiFePo4 systeem. Het gaat hier om een flinke investering en dus probeer je een goede afweging te kunnen maken. Dank zij dit forum komt er gelukkig steeds meer informatie beschikbaar. De techniek rond de LiFePo4 is voor een leek op dit gebied echt niet makkelijk te doorgronden. Eerst lijkt het allemaal zeer positief en dan komen er ineens beperkingen van het laden boven en beneden bepaalde temperaturen en vervolgens blijkt de dynamo een risico. Daarnaast blijkt dat een simpel defect van de BMS de accu kan vernietigen. Vandaar dat ik wil begrijpen wat mijn risico's met deze systemen zijn. Het gaat hier niet over een paar honderd Euro. Ik moet mijn vrouw toch ook uit kunnen leggen waarom ik zo'n dure accu koop en dat wordt knap lastig als ik vervolgens ergens op een spaanse hoogvlakte sta met een kapotte dynamo.hathi schreef: ↑za 12 okt 2019, 0:00Leonardus...Ik ben blij dat ik daar anders over denk,ik heb het ook Proberen uit te leggen ,maar als u dat niet accepteert,is dat uw probleem,en word het ook nooit duidelijk...er is n.m weinig verschil tussen de werking van enkele manieren in wat u hier laat zien van Votronic,en het NDS systeem de uitleg staat er gewoon in te lezen ?er worden alleen andere namen gebruikt voor de apparatuur
Ik begrijp nog steeds niet hoe de laadstroom door de 3link bms kan worden beperkt zonder dat deze 3link bms informatie heeft over de capaciteit van de dynamo of temperatuur van de dynamo. De systemen die dit wel doen doen dit op basis van informatie van de dynamo. Omdat de 3link deze informatie niet heeft vermoed ik dat de laadstroom simpel boven een bepaalde waarde wordt verminderd. Overigens komt voor mij alleen het NDS type in aanmerking dat onder de stoel past en voor dat type zag ik dat de maximale laadstroom geen 75A maar 50A is.
Globecar Campscout 2015
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Rudy, een al dan niet gestuurd relais in de laadkabelzou ik niet overwegen, een dynamo(alternator) vind het niet leuk om onder belasting plotseling losgekoppeld te worden(vooral de diodes niet), dan zou je iets moeten bedenken wat de ankerstroom verminderd/uitschakeld,
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Als je dit in de laadkabel naar de HH accu's doet is geen probleem.
Je startaccu is nog altijd aangesloten, en de eventuele gebruikers.
Je hebt dan hetzelfde als dat je een set verstralers aan/uit zet.
Moet kunnen.
Je startaccu is nog altijd aangesloten, en de eventuele gebruikers.
Je hebt dan hetzelfde als dat je een set verstralers aan/uit zet.
Moet kunnen.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Ik herhaal maar even:Leonardus66 schreef: ↑za 12 okt 2019, 1:26Overigens komt voor mij alleen het NDS type in aanmerking dat onder de stoel past en voor dat type zag ik dat de maximale laadstroom geen 75A maar 50A is.
De 3Link begrenst de laadstroom volgens de specs tot 75 A. Ik zou niet weten waarom je daarvoor de capaciteit van de dynamo zou moeten weten. Als de dynamo minder levert dan 75 A, bepaalt de dynamo het maximum. Als de dynamo meer levert dan 75 A, bepaalt de 3Link het maximum. Verder is het vermogen dat de dynamo aan de hh-accu kan leveren, niet constant, omdat er ook nog andere "klanten" van de dynamo zijn, zoals de startaccu, verlichting enz.Technische gegevens NDS 3L-100B accu [Dit is het type voor onder de voorstoel van een Ducato]
Nominale spanning: 12,8 V
Capaciteit: 100 Ah
Max. ontlaadstroom: 100 A
Max. laadstroom: 100 A
Life cycle 80% DOD: 100 A
Eigen verbruik: <3% per maand
Gewicht: 13,3 kg
Afmetingen (l x b x h): 337 x 175 x 190 mm
En dan nog iets: wat is eigenlijk de laadstroom van een flink ontladen lood-zwavelzuuraccu? Is die dan ook niet te veel voor de dynamo? Daar maakt nooit iemand zich druk om.
En nog meer: als de dynamo drie keer zo veel toeren maakt als de motor, is het toerental van de dynamo bij een stationair draaiende motor al boven de 2.000/min en dus ruim boven de 1.500/min van die testopstelling in Roemenië.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
@t'busje
Daar zit hem het grote verschil...
Als voorbeeld een lege AGM HH accu van 150Ah en een lege LifePO4 accu van 150Ah op een voertuig met een dynamo van ongeveer 70A.
Met een lege lood zuur accu zoals die AGM zal je slechts een paar minuten de volle dynamo stroom van 50 tot 70A zien.
Beetje afhankelijk van het toerental.
Na die paar minuten is de accu nog niet vol maar de dynamo valt al terug op bv 30A en zo verder naar beneden.
Na een 20 tal minuten neemt de HH accu, die nog steeds niet vol is, slechts 15 à 20 A meer op.
En zo verder en steeds minder.
Dat fenomeen is te wijten aan de toenemende interne weerstand van dit type accu's.
Hetzelfde voertuig met een LiFePO4 accu zal, als die leeg is, gedurende een 2 tal uren tussen de ik schat 50 en 60A opnemen.
Alles een beetje afhankelijk van de layout.
Wat er daarbij gaat gebeuren is dat de dynamo verschrikkelijk heet wordt.
Die dynamo's zijn helemaal niet gebouwd om langer als een 20 tal minuten aan volle (of hoge) belasting te draaien.
Slechte koeling is daarbij het bekende probleem.
Vandaar dat de forumdeelnemers die dit begrijpen een beetje blijven zeuren over het beperken van de laadstroom uit een dynamo bij het ombouwen naar LiFePO4.
Daar zit hem het grote verschil...
Als voorbeeld een lege AGM HH accu van 150Ah en een lege LifePO4 accu van 150Ah op een voertuig met een dynamo van ongeveer 70A.
Met een lege lood zuur accu zoals die AGM zal je slechts een paar minuten de volle dynamo stroom van 50 tot 70A zien.
Beetje afhankelijk van het toerental.
Na die paar minuten is de accu nog niet vol maar de dynamo valt al terug op bv 30A en zo verder naar beneden.
Na een 20 tal minuten neemt de HH accu, die nog steeds niet vol is, slechts 15 à 20 A meer op.
En zo verder en steeds minder.
Dat fenomeen is te wijten aan de toenemende interne weerstand van dit type accu's.
Hetzelfde voertuig met een LiFePO4 accu zal, als die leeg is, gedurende een 2 tal uren tussen de ik schat 50 en 60A opnemen.
Alles een beetje afhankelijk van de layout.
Wat er daarbij gaat gebeuren is dat de dynamo verschrikkelijk heet wordt.
Die dynamo's zijn helemaal niet gebouwd om langer als een 20 tal minuten aan volle (of hoge) belasting te draaien.
Slechte koeling is daarbij het bekende probleem.
Vandaar dat de forumdeelnemers die dit begrijpen een beetje blijven zeuren over het beperken van de laadstroom uit een dynamo bij het ombouwen naar LiFePO4.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
"Dat fenomeen is te wijten aan de toenemende interne weerstand van dit type accu's."
Zolang je laadt met een (vrijwel) constante spanning: natuurlijk.
Maar waarom doe je dat dan als de fabrikant stelt dat je kunt laden met een constante stroom (gedurende x-tijd)?
Zolang je laadt met een (vrijwel) constante spanning: natuurlijk.
Maar waarom doe je dat dan als de fabrikant stelt dat je kunt laden met een constante stroom (gedurende x-tijd)?
Paul.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Wellicht wordt de de volgende suggestie direct met goede redenen afgeschoten.
Is het wellicht een idee om wat extra weerstand in de laadkabel op te nemen zodat de maximale laadstroom daardoor al wat wordt beperkt.
Natuurlijk verlies je daarmee laadcapaciteit maar anderzijds zou wat mij betreft de accu niet zo snel weer helemaal vol hoeven zijn.
Martien
Is het wellicht een idee om wat extra weerstand in de laadkabel op te nemen zodat de maximale laadstroom daardoor al wat wordt beperkt.
Natuurlijk verlies je daarmee laadcapaciteit maar anderzijds zou wat mij betreft de accu niet zo snel weer helemaal vol hoeven zijn.
Martien
Ons weblog: http://www.ffruit.jouwweb.nl
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
een lithium accu moet geladen worden met een z.g. cv cc modus, oftewel constant voltage, constant current(amperes) de bms regelt het verder.
ga je een te grote weerstand in de vorm van kabel aanbrengen dan zakt het laadvoltage, en niet de stroom.
een oplossing kan zijn iets dergelijks, bij die dingen zijn spanning en amperes inte stellen op gewenste waardes, en die zijn vast ook in grotere vermogens en betere uitvoeringen te verkrijgen, als voorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/400W-DC-DC-Ste ... 5e6acf9be2
jos
ga je een te grote weerstand in de vorm van kabel aanbrengen dan zakt het laadvoltage, en niet de stroom.
een oplossing kan zijn iets dergelijks, bij die dingen zijn spanning en amperes inte stellen op gewenste waardes, en die zijn vast ook in grotere vermogens en betere uitvoeringen te verkrijgen, als voorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/400W-DC-DC-Ste ... 5e6acf9be2
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Hier maak je een foutje Jos.
Als we er vanuit gaan dat de tegenspanning van een LPF accu ongeveer constand blijft dan zal bij een iets hogere weerstand in de laadkabel, de spanning aan het begin van die kabel iets willen steigen. Hier grijpt dan de dynamo regelaar in waardoor dus ook de laadstroom iets zal verminderen.
Volgens mij is de verbinding tussen dynamo en hh accu bij de meeste standaard campers dusdanig slecht dat er geen problemen zullen ontstaan bij het laden van een LFP accu.
Als we er vanuit gaan dat de tegenspanning van een LPF accu ongeveer constand blijft dan zal bij een iets hogere weerstand in de laadkabel, de spanning aan het begin van die kabel iets willen steigen. Hier grijpt dan de dynamo regelaar in waardoor dus ook de laadstroom iets zal verminderen.
Volgens mij is de verbinding tussen dynamo en hh accu bij de meeste standaard campers dusdanig slecht dat er geen problemen zullen ontstaan bij het laden van een LFP accu.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 12 okt 2019, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
ALS die tegenspanning vrijwel gelijk blijft, maar hoe gelijk dat weet nog niemand, blijft nog veel te proberen en te testen, ik ben ook geen electronicus en lithium deskundige al heb ik wel wat ervaring er mee op een ander vlak.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
, mooi weer een ervaring erbij, zo komen we steeds verder.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Lithium accu's laden met de dynamo
Misschien een idee de dynamo extra te koelen met een fan en een tempsensor (zoals Rudy al opperde)kampo schreef: ↑za 12 okt 2019, 10:42
Die dynamo's zijn helemaal niet gebouwd om langer als een 20 tal minuten aan volle (of hoge) belasting te draaien.
Slechte koeling is daarbij het bekende probleem.
Vandaar dat de forumdeelnemers die dit begrijpen een beetje blijven zeuren over het beperken van de laadstroom uit een dynamo bij het ombouwen naar LiFePO4.
https://nl.aliexpress.com/item/32812051 ... 4c4dQ2ih4J