Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2516
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door blizard » ma 07 okt 2019, 21:03

Hier een interessant artikel van Victron over het laden van lithium accu's met je alternator
https://www.victronenergy.com/blog/2019 ... g-lithium/

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 7146
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door hathi » di 08 okt 2019, 0:31

Goed dit te laten zien Blizard,is leerzaam,en laat zien,dat het niet altijd zo simpel of mogelijk is ,om 1op1 te wisselen naar LFP..........( ofschoon deze Victron LFP geen BMS had).Vandaar heb ik ook geen losse LFP accu gekocht,maar een pakket,met daarbij een controle scherm voor de visuele en een regelkast voor de technische controle welke dit allemaal in de juiste proporties (af) regelt,incl de temperatuurmetingen :thumbup:
Hans

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3513
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door kampo » di 08 okt 2019, 7:01

Hoe ga jij de stroom die je uit je dynamo trekt dan begrenzen ?
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 7146
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door hathi » di 08 okt 2019, 15:04

Kampo,mijn accu heeft wel een BMS ,maar bovendien nog een 3 Link,die de stroom toevoer/ afname uit welke bron , bij rijden of stilstand.,start/hhaccu/ 230 V regelt,ik vermoed op dezelfde wijze,als waar Votronc,reclame mee maakt in dit filmpje? Accu word ook incl,deze kast geleverd,( kan meerdere accu,s regelen ) een compleet kant en klaar systeem ,waarbij alles in de Camper origineel blijft,enkel de stroomtoevoer tot de EBL (of scheidingsrelais) word onderbroken,verder gaat alles via de electronica in deze kast,en dat ga ik verder niet onderzoeken,dat werkt,en het laden gaat extreem snel,dus mijn dynamo van 90 Ampère ( standaard) is voor mij meer dan voldoende,en word niet warm!
Hans

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5295
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door 't Busje » di 08 okt 2019, 18:42

hathi schreef:
di 08 okt 2019, 15:04
het laden gaat extreem snel
Dat is mijn ervaring ook. Zelfs met een stationair draaiende motor was de laadstroom bijna 40 A. Een half uurtje rijden is voldoende om de accu weer op 100% te krijgen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 7146
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door hathi » di 08 okt 2019, 19:52

Evert U en ik kunnen dit wel 100 keer schrijven,en ook hoe tevreden we zijn,...precies voor het meestvoorkomende camper gebruik,dagen staan,rijden en weer staan...Altijd stroom,maar de meesten hier vinden het te duur,of blijven liever hun zuur accu,vernieuwen of denken goedkoper uit te zijn in China,of internet koopjes,wat hun goed recht is hoor !!
,maar dit alles ,nu ik het ervaren heb ,zou mij momenteel zelfs €2000, waard zijn,dan nog zou ik het kopen,terwijl het voor mij ook een gok was!
Hans

Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 350
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door Frank1954 » di 08 okt 2019, 20:09

Hi hathi

En over welk kant-en-klaar systeem heb je het dan...?
LPF zonder laden vanuit de alternator lijkt me niet aan te raden
Dit terwijl een aantal leveranciers het tegendeel blijven vermelden :-?
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017

myway
Berichten: 10073
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door myway » di 08 okt 2019, 20:46

't Busje schreef:
hathi schreef:
di 08 okt 2019, 15:04
het laden gaat extreem snel
Dat is mijn ervaring ook. Zelfs met een stationair draaiende motor was de laadstroom bijna 40 A. Een half uurtje rijden is voldoende om de accu weer op 100% te krijgen.
Laden met 40 Amp en na een half uur rijden de accu vol.
Hoe leeg en hoe groot is de accu dan?

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3513
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door kampo » di 08 okt 2019, 20:54

Frank1954 schreef:
di 08 okt 2019, 20:09
...En over welk kant-en-klaar systeem heb je het dan...?
LPF zonder laden vanuit de alternator lijkt me niet aan te raden ..
Die vraag blijf ik me ook stellen. Daar geef je geen antwoord op Hathi.
Een BMS heeft niets met begrenzen van de stroom te maken. Dat systeem zal enkel de verbinding met de LiFePO4 onderbreken, in noodgevallen zoals onderspanning, overspanning en te hoge/lage temperatuur.
Een 3link systeem ken ik niet . Hoe werkt dat ?

Ik zou je aanraden van het filmpje van de link van Blizard eens te bekijken.
https://www.victronenergy.com/blog/2019 ... g-lithium/
Daar zie je wat er kan gebeuren als je een dynamo lang en zwaar belast.
Een 90A dynamo van een ouder voertuig kan zeker stukgaan als je een grote LiFePO4 accu gedurende bv meer dan 20 minuten met een stroom van 70A gaat laden.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5295
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door 't Busje » di 08 okt 2019, 21:19

Hathi en ik hebben hetzelfde systeem: een NDS 3Lion accu met bijbehorende 3Link regelaar en als het Italiaans te moeilijk is: https://www.bombeeck-digital.nl/nds-3l- ... -ion-3link. Ik heb een 100 Ah accu, maar er zijn ook 150 Ah 3Lion accu's.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3513
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door kampo » di 08 okt 2019, 21:40

Daar staat op die website:
Accu snel laden
De lithium-ion technologie maakt het mogelijk om uw accu's extra snel op te laden. Met het NDS 3Link Battery Management System laadt u tot 75 A per uur tijdens het rijden. De laadsnelheid is afhankelijk van de capaciteit van de dynamo en de doorsnede van de bekabeling.
Dat is niet echt duidelijk en er staat ook niet bij hoe en waarom ze begrenzen op 75A.
Als je dynamo van 90A een langere tijd de LFP accu gaat laden met 75A dan kan die toch smelten?
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5295
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door 't Busje » di 08 okt 2019, 22:00

Het filmpje heeft mijns inziens een hoog "Wij van Victron ...." gehalte. Verder wordt er in de testopstelling alleen een 300 Ah Li accu zonder BMS geladen, terwijl er een Bms wel noodzakelijk is en er in de praktijk ook een startaccu aanwezig is. Verder laat je de motor niet "eindeloos" stationair draaien om de accu's op te laden. Als je rijdt, draait de dynamo niet met maar 1.500 rpm.
NDS adviseert voor het 3Lion systeem een dynamo van ten minste 120 A:
The 3Lion / 3Link system offers maximum performance when used with an alternator rated at 120
Amps or more and with a no-load voltage between 13.8V and 14.7V.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)

Peter A7
Berichten: 344
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door Peter A7 » di 08 okt 2019, 22:17

Dat 3Link kastje is toch gewoon een "slimme" schakelaar, of vergis ik mij ?
Beste groeten,

Peter :)

Afbeelding

myway
Berichten: 10073
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Lithium accu's laden met de dynamo

Bericht door myway » di 08 okt 2019, 22:31

Ze claimen dat er grote verbruikers aangesloten kunnen worden.

Geschikt voor grote verbruikers
Op de 3L-100B accu kunt u met gemak grote verbruikers aansluiten. Airconditioning, koffiezetapparaten of föhns werken zonder prestatieverlies of schade aan de accu. In tegenstelling tot loodzuuraccu's kan deze Li-Ion serviceaccu veel energie opslaan in een compact formaat.

Ik denk toch dat de bms ingrijpt bij een hogere stroom afname dan 100 Amp, wat overigens al hoger is dan de meeste van dit soort 100 Ah accu’s.

Plaats reactie