Al-Ko achteras BTR 1800

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door linfiel »

Gefeliciteerd Rinus, wat zal de Camper zo meteen weer strak rijden, mijn As ligt nu ook op de pijnigings bank bij meneer Fraser.
IMG_3768.JPG
IMG_3768.JPG (134.04 KiB) 511 keer bekeken
IMG_3773.JPG
IMG_3773.JPG (118.48 KiB) 511 keer bekeken
Groet. Linfiel.
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door Texis »

Beste schrijvers van dit interessante artikel en lezers van dit forum.
Na het lezen van de lagerproblemen met sommige Alko assen bedacht ik mij het volgende.

Het lijkt mij bijzonder interessant om preventief bij dat 2e lagerpunt ook een gat te boren en de nippels te plaatsen in dit type as.
Bijzonder preventief tegen hoge onkosten van een revisie van uw Alko as.
Dus misschien willen de mensen met een 3e en 4e nippel de hartafstand tussen deze nippels opmeten.
En daarna de nippel er uit draaien en de diepte van het gat opmeten .
En dit met ons delen op dit mooie forum.
Zodat dit 2e lagerpunt ook normaal van vet kan worden voorzien bij onze nu nog goed rijdende campers...
Het is maar een idee....
Bedankt voor het artikel en voor uw aandacht met vr gr Ben
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door isoplus »

Als je goed smeert is een tweede nippel niet nodig, de asbuis moet geheel gevuld worden met vet en dat bereik je niet met 3 slagen van een vetpompje.
De eerste maal dat je smeert, mits niet teveel lagerspeling, gaan er wel een paar patronen in.
Daarna tweemaal per jaar doorsmeren zodanig dat nieuw en schoon vet bij de afstappen naar buiten komt.
Ik heb 150.000 km afgelegd ook in de winter met strooizout op de wegen met zo'n as, geen enkel probleem.
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door Texis »

OOOooo ,dan heb ik dat nog nooit goed gesmeerd........Doet iedereen dat zo ???
Eerst even een paar patronen vol erin pompen ,en dan weer gewoon verder normaal smeren???
En gebruikt men daar allemaal het origineel aanbevolen vet voor....?
Persoonlijk heb ik toch liever een 3e en 4e nippel op exact de juiste plaats...
Bedankt voor uw informatie!
Alweer een eyeopener op dit fantastische forum!
Met vr gr ben
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door rinuss »

Ondanks dat ik mijn as regelmatig smeerde is het toch fout gegaan. Nu ben ik wel de derde eigenaar en weet niet wat er voor mij is gebeurt.
Ik smeer met Shell Gadus V220AC wat ik koop via olie online. Ben het met Isoplus wel eens dat in principe 1 smeernippel moet kunnen maar ben toch wel blij dat er nu 2 per kant in zitten. Ik smeerde een maal per jaar maar ga het nu toch wel wat vaker doen.
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door linfiel »

Meneer Fraser liet toch zien waarom ze niet gesmeerd konden worden, er waren geen vet kanaaltjes in de lagerbussen gemaakt, nu wel ,zie de rode en zwarte pijl, mooie duidelijk foto overigens, ik ben er nog niet achter wat voor type torsie as er bij mijn onder zit.
Groet. Linfiel.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door Atoz »

Trouwens zonder demontage kun je toch onmogelijk boren, draad tappen/snijden?!?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door linfiel »

Atoz schreef:
za 23 nov 2019, 18:16
Trouwens zonder demontage kun je toch onmogelijk boren, draad tappen/snijden?!?
Inderdaad zo dacht ik er ook over,dit werk helemaal niet zo, maar misschien is Texis (Ben) handiger als wij, en denk hij er anders over, je weet het niet he.
Groet. Linfiel.
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door rinuss »

Ik denk dat het wel mogelijk is. Als je een gaatje boort terwijl de as onder spanning staat dus met het wiel op de grond en daarna de camper op krikt, dan verdraaien de gaatjes ten opzichte van elkaar en zou het in theorie moeten kunnen.
Linfiel, ik denk dat er bij jou een vierkante staaf in zit. Ben benieuwd naar een eventuele foto.
Bob diesel, Dat is een torsie as voor een aanhanger of caravan.
m.v.g. Rinus
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door linfiel »

Ja ik begrijp het, maar het gaat eigenlijk om de bus te smeren, als je hier geen gleuf in maakt komt het vet niet ver, ik ben ook nog benieuwd naar meer foto's van de as, heb er al een paar gehad zo als je gezien hebt, denk dat Fraser vandaag een rust dag heeft.
Groet. Linfiel.
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door Texis »

@ Atoz @Linfiel @rinus

Zo een gaatje boren en m5 schroefdraad erin tappen en een vetnippel plaatsen heb ik meer gedaan.Koud kunstje.
Al heeft de bus geen groef maar je pompt er wel vet in (precies in het midden van de bus)dan doe je toch goed werk.
Het beste werkt het, als het gaatje precies midden in het hoogst belaste vlak zit.
Nog 2 nippels 180gr verdraait is nog beter...
Er lijkt mij ruimte zat onder de auto..

Ik zou dus wel graag die maten graag hebben.,met vr gr ben

ps En met een gewone vetspuit kan je best heel wat druk maken en dan moet het vet toch ergens heen..
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door ducati 900 »

Ja dat moet wel lukken, het is in elk geval beter dan die ene vetnippel.
En als je dan weet dat er orgineel ook geen groef in die andere bus zit....
Vaker smeren is ook niet verkeerd,

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door Marianjacques »

Komt er bij het boren en tappen dan geen metaalboorsel in het lager terecht...of wordt er met het smeren tussen geperst?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Al-Ko achteras BTR 1800



Bericht door Kroppie »

een boor werkt door de draaiing het boorsel weg van de punt welke snijdt, als je nu de boor ook nog dik insmeert met taai vet , dan blijven de meeste krullen aan de boor zitten, zo ook met tappen
en met het laatste stukje boren heel weinig druk uitoefenen dan heb je niet zo,n dikke boorspaan op het eind die naar binnen valt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie