Thetford C3

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1703
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Thetford C3

Bericht door 309T16 » za 05 okt 2019, 14:27

Na een aantal dagen geklust te hebben aan de Trumatic en EBL van de nieuwe camper, ben ik nu begonnen met het herstel van de toilet.

Heb bij de Tabbert J5 ooit de bedrading met pomp vervangen (dankzij input @myway destijds). Dacht bij deze iets vergelijkbaars tegen te komen. Nee dus!
Heel ander systeem. Geen pomp en watervulmogelijkheid te bekennen. Blijkt het een systeem te zijn, waarbij er gebruik gemaakt wordt van de schoonwatertank en zijn pomp.

Hangt een relais in de C3, waarvan ik verwachtte dat het de elektrische klep zou bedienen. Ook niet het geval. Die twee staan gewoon parallel. Relais kan je dus de externe pomp mee schakelen.
Echter werkt de waterpomp bij deze camper op druk. Dus na het volgen van de bedrading zag ik inderdaad aan het eind dat de draden niet aangesloten zijn. Relais dus overbodig.

Nu veronderstel ik, dat er altijd waterdruk op die klep staat, zodra de schoonwatervoorziening operationeel is.
Zodra ik elektrisch contact maak voel ik de klep bewegen. Druppelt er minimaal wat water de wc in. Klep zit waarschijnlijk vast. Echter zag ik aan de slangen dat er nog iets tussen zit: een vacuum breaker volgens de Thetford tekening.

Wat is daar de functie van? Een soort terugslagklep zoals bij een CV-ketel?
Kan die ook voor een verstopping zorgen?

Willart
Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570

Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, 600W Daewoo magnetron.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1703
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Thetford C3

Bericht door 309T16 » za 05 okt 2019, 15:08

viewtopic.php?t=8426437

Toch wat op het forum gevonden :D .
Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570

Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, 600W Daewoo magnetron.

Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 1923
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Thetford C3

Bericht door Marinus » za 05 okt 2019, 17:00

De vacuum breaker is nodig bij een toilet waarbij de watertoevoer rechtstreeks op een drinkwatersysteem is aangesloten.
Dus een toilet met GEEN eigen watervoorziening.

De vacuum breaker is bedoeld om te voorkomen dat bij onderdruk, water uit de toilet (dus na de vacuum breaker) terug kan stromen in het drinkwatersysteem.

Stel dat deze vacuum breaker er niet in zou zitten dan zou in het eventuele geval, dat er onderdruk in het toevoersysteem is en gelijktijdig de spoelknop bediend wordt, water dat mogelijk nog in de spoelrand van de toilet staat terug gezogen kunnen worden in het drinkwatersysteem.

Om dat helemaal uit te sluiten is de vacuum breaker aangebracht.
Bij onderdruk gaat een klepje in de vacuum breaker open en wordt alleen lucht aangezogen.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1703
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Thetford C3

Bericht door 309T16 » za 05 okt 2019, 17:27

Ok Marinus. Nou drinken wij nooit dit water, maar koken er wel mee.

Hij ligt in de wijnazijn momenteel. Is helemaal kalkwit van binnen.
Wat een crime om los te halen trouwens. Met mijn 1m92 ondersteboven gemonteerde parkers demonteren en dat opgevouwen in een kleine sanitaire ruimte.
Enige voordeel t.o.v. aan een automotor sleutelen is dat je geen smerige handen krijgt :D
Zag dat de Wit in Schijndel hem ook gewoon te koop heeft. De elektrische klep wordt wat moeilijker geloof ik.

Ik verbind de twee slangen eerst even met een koppelstuk om te kijken of de elektrische klep wel werkt en goed afsluit. Anders die ook proberen te ontkalken.

Kwam ook dit topic nog tegen: viewtopic.php?f=3&t=8456092

Thanks!
Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570

Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, 600W Daewoo magnetron.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1703
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Thetford C3

Bericht door 309T16 » di 08 okt 2019, 11:56

Alles werkt weer. De wijnazijn heeft de klep weer goed gangbaar gemaakt en sluit volledig. Verder de leiding naar WC een tijdje met open uiteinde doorgespoeld. Kwam veel bagger uit.

Klepje is trouwens wel op voorraad bij Jasicamp. Kost 62 euro en was gelukkig dus niet nodig.

Hier nog nuttige info over herstel van deze systemen:

https://www.campshop.nl/dbdocs/attachment_20.pdf
Vakantiewoning: Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570

Mobiele woning: Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 160Ah LiFeYPO4 - 80Ah semi-tractie, 590Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, 600W Daewoo magnetron.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 23211
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Thetford C3

Bericht door javanes » di 08 okt 2019, 12:11

309T16 schreef:
di 08 okt 2019, 11:56
Klepje is trouwens wel op voorraad bij Jasicamp. Kost 62 euro en was gelukkig dus niet nodig.
Nog geen €6- bij AliExpress :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Plaats reactie