Wie weet er wat er aan de hand is, en wat ik moet doen!!
Ik heb een fiat ducato 290 td uit 1993.
Het volgende probeen, ondank dat mijn koppelingspedaal heel zwaar gaat moet ik hem helemaal in drukken om in de eerst versnelling te komen. Met veel moeite lukt dat. Ik heb het ook als ik hem in zijn achteruit wil zetten.
Wie heeft er tips???
Koppeling
Re: Koppeling
1e, gaat de kabel nog soepel, m.a.w. zit er geen roest o.i.d in?
2e ,als je onder de bak de hefboom voor de koppeling beetpakt kun je deze dan heen en weer bewegen zodat je speling in de lagering van de hefboom kan voelen, de as welke aan de hefboom zit en uiteindelijk het druklager beweegt zit in nylon bussen gelagerd , als die tever uitgesleten zijn gaat alles erg zwaar(as gaat schuin) en komt de koppeling ook pas op het laatste moment vrij.
is een vrij ingrijpende klus om die bus te vervangen, bak moet eruit.
ik zeg niet dat dat het probleem IS , maar het is eerder gebeurt
jos
2e ,als je onder de bak de hefboom voor de koppeling beetpakt kun je deze dan heen en weer bewegen zodat je speling in de lagering van de hefboom kan voelen, de as welke aan de hefboom zit en uiteindelijk het druklager beweegt zit in nylon bussen gelagerd , als die tever uitgesleten zijn gaat alles erg zwaar(as gaat schuin) en komt de koppeling ook pas op het laatste moment vrij.
is een vrij ingrijpende klus om die bus te vervangen, bak moet eruit.
ik zeg niet dat dat het probleem IS , maar het is eerder gebeurt
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Koppeling
Achter je linker voorwiel zie je de koppelingskabel lopen, deze kun je afstellen. Zitten twee 10 mm moertjes op, stel de koppeling strakker, dus draai de moertjes verder het schroefdraad op, 1 tot 3 cm is vaak al genoeg. Zorg er voor dat de kabel zelf niet meedraait door deze bijvoorbeeld vast te houden met een tang.
Je koppeling gaat niet lichter, dat is een ander probleem, maar je zult in de regel wel weer normaal kunnen schakelen.
Je koppeling gaat niet lichter, dat is een ander probleem, maar je zult in de regel wel weer normaal kunnen schakelen.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
- Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!
Re: Koppeling
Bij onze 280 dacht ik dat de kabel zou breken op weg naar huis
Laatst gewijzigd door 280 op ma 14 okt 2019, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.