Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door veetee »

@DJSmiley: Dan had ‘ie voorheen toch ook niet gewerkt? :wtf:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

Inderdaad Veetee, als ik het me goed kan herinneren heeft die wel ±2 jaar goed gewerkt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door L4H3 »

Idd de eerste 2 jaar heeft hij wel gewerkt en tijdens het rijden zag ik vaak op de monitor staan dat hij met 30A werd geladen. Nu afgelopen zomer doet hij niks meer. Ik meen me te herinneren dat aan de startaccu een gewone massakabel zit maar weet dit niet zeker. Ga ik morgen wel even bekijken in de stalling.

Maarrrr is er geen alternarief voor de Cyrix? Het gaat me er alleen om dat de HH accu tijdens het rijden wordt geladen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door veetee »

Waarom niet gewoon een nieuwe Cyrix? Het komt zelden voor dat die defect raakt, maar kan natuurlijk altijd eens gebeuren. Als alternatief kun je natuurlijk ook een gewoon (stevig) relais nemen, dat via D+ aangestuurd wordt. Of een handbediende schakelaar, het meest simpel. Maar ik zou hem gewoon vervangen, voordeel van de Cyrix is natuurlijk dat je geen D+ Hoeft te trekken, en hij is bidirectioneel, dus als bijv. je zonnepaneel (of de paal-lader) je hh accu gaat laden, wordt je startaccu ook meegenomen (maar dat wist je natuurlijk al :wink: ).
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door myway »

Geen idee of de hh-accu en de startaccu de zelfde soort accu’s zijn.
Anders zeker eens kijken naar een argofet.

https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... r-2-100-a/
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door L4H3 »

De startaccu is de standaard accu die fiat leverd. Neem aan een loodaccu. Hij is 110ah. Mijn hh accu is 230ah varta dual propasal semi tractie.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door veetee »

myway schreef:
za 05 okt 2019, 21:05
Anders zeker eens kijken naar een argofet.
Kan ook, maar dan mis je het voordeel van het bidirectionele van een Cyrix...
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door myway »

Dat zou bij verschillende accu’s juist niet handig zijn.
Maar volgens TS zijn ze dat niet.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door L4H3 »

Heb even op de ipad naar de foto’s van de bouw van mijn camper gekeken en kwam daar een foto tegen van de startaccu. De zwarte min van de hh gaat door het stukje pvc buis naar de sartaccu. En die is rechtstreeks op de min van de startaccu aangesloten. Ik zie op de min van de startaccu geen blokje zitten dat aangeeft dat ik een intelligente accu heb. Dus zou een nieuwe cyrix maar dan voor de zekerheid de 230A versie de oplossing zijn. Hoop ik...



Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

Bij mij ziet het er net zo uit dus geen intelligente dynamo en ik heb de 120A die nog steeds goed werkt
Volgens mij heb je een 230A nodig als je wil starten vanaf de HHaccu door de Cyrix handmatig aan te trekken.
Verbeter mij als ik het fout heb
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door L4H3 »

Starten doe ik niet vanaf de hh. Er zit geen startassist op.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

Heb ik ook niet dus zou de 120A voldoende zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door myway »

Ik kan niet zien hoe zwaar de zekering is van de +kabel naar de hh-accu maar als die onder de 120 Amp is en nooit kapot is gegaan, waarom dan een veel zwaardere cyrix?
Zit er wel voldoende ruimte tussen de minkabel van de hh-accu en de bout van de plus op de startaccu anders misschien handig om het pijpje wat verder door te laten lopen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden



Bericht door kampo »

In ingebouwde toestand is het redelijk eenvoudig om vast te stellen of die stuk is of niet.
Gewoon een voltmeter erop en even de motor starten.
Je moet er wel de tabel met spanningen en tijden bij pakken want je zou niet de eerste zijn die flatert, denkt dat die stuk
is, maar niet doorheeft hoe een Cyrix met vertraging kan reageren.

Met een dikke bekabeling, zware HH accu en een +150A dynamo kan je natuurlijk beter een 230A Cyrix nemen als een 120A versie.
Maar wat zit er ook weer in jou opstelling ?
Groeten Kampo
Plaats reactie