Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
@DJSmiley: Dan had ‘ie voorheen toch ook niet gewerkt?
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Inderdaad Veetee, als ik het me goed kan herinneren heeft die wel ±2 jaar goed gewerkt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Idd de eerste 2 jaar heeft hij wel gewerkt en tijdens het rijden zag ik vaak op de monitor staan dat hij met 30A werd geladen. Nu afgelopen zomer doet hij niks meer. Ik meen me te herinneren dat aan de startaccu een gewone massakabel zit maar weet dit niet zeker. Ga ik morgen wel even bekijken in de stalling.
Maarrrr is er geen alternarief voor de Cyrix? Het gaat me er alleen om dat de HH accu tijdens het rijden wordt geladen.
Maarrrr is er geen alternarief voor de Cyrix? Het gaat me er alleen om dat de HH accu tijdens het rijden wordt geladen.
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Waarom niet gewoon een nieuwe Cyrix? Het komt zelden voor dat die defect raakt, maar kan natuurlijk altijd eens gebeuren. Als alternatief kun je natuurlijk ook een gewoon (stevig) relais nemen, dat via D+ aangestuurd wordt. Of een handbediende schakelaar, het meest simpel. Maar ik zou hem gewoon vervangen, voordeel van de Cyrix is natuurlijk dat je geen D+ Hoeft te trekken, en hij is bidirectioneel, dus als bijv. je zonnepaneel (of de paal-lader) je hh accu gaat laden, wordt je startaccu ook meegenomen (maar dat wist je natuurlijk al ).
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Geen idee of de hh-accu en de startaccu de zelfde soort accu’s zijn.
Anders zeker eens kijken naar een argofet.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... r-2-100-a/
Anders zeker eens kijken naar een argofet.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... r-2-100-a/
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
De startaccu is de standaard accu die fiat leverd. Neem aan een loodaccu. Hij is 110ah. Mijn hh accu is 230ah varta dual propasal semi tractie.
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Dat zou bij verschillende accu’s juist niet handig zijn.
Maar volgens TS zijn ze dat niet.
Maar volgens TS zijn ze dat niet.
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Heb even op de ipad naar de foto’s van de bouw van mijn camper gekeken en kwam daar een foto tegen van de startaccu. De zwarte min van de hh gaat door het stukje pvc buis naar de sartaccu. En die is rechtstreeks op de min van de startaccu aangesloten. Ik zie op de min van de startaccu geen blokje zitten dat aangeeft dat ik een intelligente accu heb. Dus zou een nieuwe cyrix maar dan voor de zekerheid de 230A versie de oplossing zijn. Hoop ik...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Bij mij ziet het er net zo uit dus geen intelligente dynamo en ik heb de 120A die nog steeds goed werkt
Volgens mij heb je een 230A nodig als je wil starten vanaf de HHaccu door de Cyrix handmatig aan te trekken.
Verbeter mij als ik het fout heb
Volgens mij heb je een 230A nodig als je wil starten vanaf de HHaccu door de Cyrix handmatig aan te trekken.
Verbeter mij als ik het fout heb
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Starten doe ik niet vanaf de hh. Er zit geen startassist op.
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Heb ik ook niet dus zou de 120A voldoende zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Ik kan niet zien hoe zwaar de zekering is van de +kabel naar de hh-accu maar als die onder de 120 Amp is en nooit kapot is gegaan, waarom dan een veel zwaardere cyrix?
Zit er wel voldoende ruimte tussen de minkabel van de hh-accu en de bout van de plus op de startaccu anders misschien handig om het pijpje wat verder door te laten lopen
Zit er wel voldoende ruimte tussen de minkabel van de hh-accu en de bout van de plus op de startaccu anders misschien handig om het pijpje wat verder door te laten lopen
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
In ingebouwde toestand is het redelijk eenvoudig om vast te stellen of die stuk is of niet.
Gewoon een voltmeter erop en even de motor starten.
Je moet er wel de tabel met spanningen en tijden bij pakken want je zou niet de eerste zijn die flatert, denkt dat die stuk
is, maar niet doorheeft hoe een Cyrix met vertraging kan reageren.
Met een dikke bekabeling, zware HH accu en een +150A dynamo kan je natuurlijk beter een 230A Cyrix nemen als een 120A versie.
Maar wat zit er ook weer in jou opstelling ?
Gewoon een voltmeter erop en even de motor starten.
Je moet er wel de tabel met spanningen en tijden bij pakken want je zou niet de eerste zijn die flatert, denkt dat die stuk
is, maar niet doorheeft hoe een Cyrix met vertraging kan reageren.
Met een dikke bekabeling, zware HH accu en een +150A dynamo kan je natuurlijk beter een 230A Cyrix nemen als een 120A versie.
Maar wat zit er ook weer in jou opstelling ?
Groeten Kampo