Plaatsing en keuze zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door LMC2000 »

Ik heb een LMC alkoof camper uit 2000 met een dakrail

Ik wil zelf een zonnepaneel monteren. Het liefst heb ik een flexibel paneel, omdat ik denk dat dit de installatie mogelijkheden verhoogd (niet alle oppervlakten zijn recht door de alkoof). Ik hoor echter minder goede verhalen over de betrouwbaarheid en levensduur van dergelijke panelen. Daarom zou een normaal type zonnepaneel kunnen. Maar door de dakrail, locatie van dakluiken en de alkoof heb ik minder ruimte om een paneel kwijt te raken. Er is een beschikbaar deel, maar hier neigt water op te blijven staan (waar de alkoof overgaat in het normale dak, blijft water tussen de zijkanten (aluminium strips staan). Ik zie het niet zo zitten om in dit relatief natte deel te schroeven of te kitten.

Daarom mijn overwegingen en vragen:
1- zijn flexibele panelen minder goed als een normaal paneel?
2a- kan ik zonnepanelen bevestigen aan de dakrail?
meestal zie ik dat de panelen direct aan het dak gemonteerd worden
Afbeelding
2b- wat heb ik hiervoor nodig?
3 - kan ik ook een normaal paneel voor huishoudelijk gebruik gebruiken? Ik zie bijvoorbeeld 300WP panelen, die ongeveer de lengte hebben die ik nodig heb (2m) of zijn deze voor de rijomstandigheden (max 120km/uur) niet geschikt?

Graag jullie mening en advies.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door veetee »

Ik heb ook een gewoon ‘huishoudelijk’ paneel gebruikt, 285 Wp. Met alu hoekprofielen aan de lange zijde op het dak gelijmd met goede lijmkit.
Als je het dak eerst goed schoonmaakt en ontvet zie ik geen probleem. Bij de doorvoer heb ik als extra een pijpje met opstaand randje in het gat gelijmd als een soort extra waterkering. Het gat zelf en het kapje natuurlijk ook goed gekit/gelijmd. Zit er nu bijna een jaar op, niks er afgewaaid met 120 km/uur en geen druppel lekkage.

Zie mijn blog voor foto’s en beschrijving: http://titunet.nl/zonnepaneel-voor-de-camper/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Doe eens een foto van het dak?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door seth_space »

kijk eens hier:

Afbeelding

viewtopic.php?t=8463034
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door 't Busje »

Ik heb twee NDS Lightsolar semi-flexibele panelen op de alkoof geplakt. Achter de alkoof blijft vaak wat water staan en bovendien is daar weinig ruimte door de drie dakluiken, waarvan alleen de achterste in het midden zit. Op de alkoof is bovendien het dichtst bij de huishoudaccu en heb je dus de kortste kabels.
Zie : viewtopic.php?f=1&t=8424200&p=1816591&h ... r#p1816591
Ik heb voor semi-flexibele panelen gekozen in verband met het veel lagere gewicht, 7 kg in plaats van circa 25 kg op het hoogste punt van de camper. Of de panelen beter zijn dan stijve panelen moet nog blijken. De eerste vijf maanden stemmen in ieder geval tot tevredenheid.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 02 okt 2019, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door seth_space »

Voordat je panelen gaat kopen is deze youtube wel aardig ( en een leuk kanaal met zinvolle tests)

https://youtu.be/dZ_jrSAk-DU
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door AbelWei »

Ik heb ook voor de flexibele zonnepanelen (2xLensun 100w) gekozen omdat we een hybride alkoof model hebben (SunLiving Lido M46 SP). 2 jaar in gebruik en zeer tevreden. 2x100 watt - Victron MPPT 75/10 - Victron 130Ah gel accu. Stroomgebruikers zijn iPad/iPhones, af en to omvormer om drone te laden, ringverwarming in de winter. De accu zijn vrij snel vol in 3-4u tijd op een zonnige ochtend. In minder weer ca 5-6u is de accu vol.

Antwoord op jouw vragen:
1. Het is een persoonlijke kwestie. Als je flexibele panelen wil, investeert in modellen met stevige beschermlaag.
2. Ja zeker. Met extra alu balk met profielen heb ik op onze oude camper 2 panelen gemonteerd.
3. Onze oude zonnepanelen heb ik bij faillissement van dakpaneel bedrijf gekocht. Dus ja.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door Zadowolony »

Er bestaan ook mobiele zonnepanelen. Bijvoorbeeld https://solarkontor.de/WATTSTUNDEZ-120W ... 20SUL-MPPT

Wij leggen ze op de voorruit, of als we in de schaduw staan een stukje verderop in de zon. Wel zo lekker om de bus in de schaduw te zetten als het heet is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door zwerf-busje »

Zadowolony schreef:
do 03 okt 2019, 11:36

Wij leggen ze op de voorruit
Kan dat met de ruitenwissers?
Of ligt het paneel daar nog overheen?
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

dat is duidelijk te zien op de foto.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door zwerf-busje »

ik kan door die afdekking van de voorruit niet zien of ze steunen op de ruitenwissers, of dat ze er over heen liggen.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door Zadowolony »

Ze rusten op de ruitensproeiers en zetten ze vast met spinnen aan de spiegels
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Re: Plaatsing en keuze zonnepaneel



Bericht door LMC2000 »

Ik heb al even niet gereageerd. De camper moest voor een APK, waar remslangen voor vervangen moesten worden. Daarna gaf de stroominstallatie problemen, ik heb 2x 110AH semi tractiebatterijen. Vanwege één defecte batterij, die amper 2 jaar oud was, maar ervoor zorgde dat mijn gehele systeem voltage naar beneden ging, heb ik deze afgekoppeld en moet ik het nu doen met de rest van de 110AH batterij.

Daarna kwam ik erachter dat een vochtige plek in de badkamer, na een najaarsstorm aan zee, toch wat meer aandacht behoefde als gedacht. Hierdoor heb ik het zonnepaneel gedachte even laten varen. Omdat weer wat anders voorrang had.... iets met oude campers. :bang:
Plaats reactie