Kapotte armleuning

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Kapotte armleuning



Bericht door Euro-Trotter »

Een van de armleuningen van een zogenaamde pilotenstoel in onze camper is kapot. De leuning zakt gewoon door (vertikaal), maar er is nu ook ruimte ontstaan om zijwaarts te bewegen (horizontaal). Door de bekleding van de armleuning af te pellen -er zit een rits in- kun je zien dat enkele ringen van de horizontale bout kapot zijn. Het lijkt echter dat de bout niet meer in de originele stand zit, maar dat zou betekenen dat er ook iets fout is in de bevestiging in de rugleuning. Om dat te onderzoeken moet ook de bekleding van de rugleuning er af.

Wat te doen? We kunnen proberen de zaak te repareren, maar is dat nog wel te doen? Of een gelijke tweedehands stoel proberen op de kop te tikken en dan de bekleding over te zetten, of twee tweedehands stoelen te kopen. Twee nieuwe stoelen met dezelfde mogelijkheden als die we nu hebben zal wel te duur gaan worden.

Heeft iemand ervaring of goede suggesties?

Afbeelding
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Euro-Trotter »

Of weet iemand het merk/type van de stoel op de foto?
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kapotte armleuning



Bericht door PaulBng »

Over het algemeen is de bekleding van zo'n stoel er wel zonder sloopwerk af te halen. En zit er de originele bekleding van de stoel onder.
Onder aan de leuning klittenband loshalen en naar boven strippen.
Bovenaan zal aan de bekleding een flap zitten,met een kunststof plaatje, wat tussen de leuning en de hoofdsteun door zit. Tussendoor halen en de bekleding kan er af?

Als dit inderdaad zo zit, kun je de originele bekleding wel open halen om naar het probleem te kijken, want die zie je toch niet...

Als dit niet werkt moet je toch een nieuwe, dus wat is het risico?
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Kapotte armleuning



Bericht door eef van baal »

als je de rits open hebt kun je er net bij om de bouten er weer in te schroeven, tip neem een lange inbussleutel met afgeronde kop.

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Don Esteban »

De leuning zit mannetje vrouwtje op een staaf vast met een imbus-bout die volgens mij bij jou gebroken is. Is het probleem identiek aan wat ik ook heb gehad dan kan je de leuning van de stoel trekken. Met een boor draai je de gebroken bout uit de schroefdraad en plaatst een nieuwe bout (in iedere goede ijzerwarenwinkel verkrijgbaar) met een lange imbussleutel. Eef van Baal toont een set imbussleutels waaruit je de juiste maat pakt om de nieuwe bout weer vast te draaien. (4 mm) OK, maar handiger nog vind ik de lange imbussleutel die ik gebruik om het stuur van de e-bike te verstellen. Die is ook 4 mm. https://www.fietsparts.nl/fietsonderdel ... yclus.html
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Maranopreis »

En bij het terugzetten van de leuning om de bout te bevestigen hoef je niet de bekleding van de stoel eraf te halen. Je kunt de zijkant indrukken. Als je met zijn tweeen werkt gaat het nog soepeler, de een drukt de zijkant in rond de stang en de ander bevestigt de leuning. Suc6

Tip koop gelijk meerdere bouten en hou deze als reserve aan. De leuningen gaan meestal in gebruik (lees op vakantie in het buitenland) kapot. De eerste ging bij mij kapot in Frankrijk aan het begin van mijn vakantie, superhinderlijk, maar bij de tweede leuning (bijrijdersstoel) in het buitenland (Italië) kon ik bij een garage ter plekke met mijn reservebout de zaak meteen oplossen 8-)
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Euro-Trotter »

Zodra ik tijd heb ga ik dit zeker proberen. Bedankt mensen!
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
kloosterman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 jan 2021, 19:50

Re: Kapotte armleuning



Bericht door kloosterman »

even vraagje is de doorgezakte armleuning weer goed gekomen door t vervangen van die bout , in onze hymer is er ook 1 die doorzakt
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Don Esteban »

Of het bij Euro-Trotter goed is gekomen weten we niet. Hij koppelde helaas niet meer terug. Maar bekijk mijn vorige bericht van 2 okt. 2019 nog eens. En bekijk de foto's die ik nu plaats. Zet de armleuning in de horizontale stand en duw de bekleding van stoel en leuning uit elkaar. Er zal een imbusbout zichtbaar worden zoals afgebeeld op de tweede foto. Pak een lange imbussleutel (liefst zo'n lange fietsstuur-imbussleutel en draai de bout weer goed vast. Daarmee heb je het hele probleem opgelost. Zie ook mijn vorige bericht voor het geval de bout gebroken is. Ik heb ook een paar van die bouten als reserve gekocht.
Nu ik de handelingen eenmaal weet, draai is van tijd tot tijd alle 4 de bouten weer vast. Voelt ook steviger aan als je met de leuningen op en neer gaat.
Bijlagen
imbus2.jpg
imbus2.jpg (73.71 KiB) 860 keer bekeken
Imbus1.jpg
Imbus1.jpg (62.66 KiB) 860 keer bekeken
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1122
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Karelkaywa »

En mocht het je niet lukken of laat je het liever doen, neem dan eens contact op met forumlid Wout van Aken. Heeft mij ook met gelijksoortig probleem geholpen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Kapotte armleuning



Bericht door Marinus »

Hier nog twee foto's.
armleuning-1.JPG
armleuning-1.JPG (95.87 KiB) 798 keer bekeken
armleuning-2.JPG
armleuning-2.JPG (111.48 KiB) 798 keer bekeken
Plaats reactie