Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door de Jonckheer »

Als je zo'n blok al kunt verkopen zal het voor heel weinig zijn. De koper moet immers op de blauwe ogen van de verkoper afgaan of die motor wel deugd. Komt dus neer op weggooien.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Atoz »

Toen ik jouw leeftijd had, kocht ik me een camper op basis van een Barkas B1000, een echte tweetakt motor.
Zo nu en dan kreeg ik wel eens wat negatieve opmerkingen en regelmatig ook wat positieve.
Maar ik was 28 en ik had een camper! Beter dan een dikke BMW of Mercedes. En ik deed mijn zin.

Ach man, trek het gezeur van deze oude zeuren club je niet al te erg aan. Natuurlijk kun je Luik bergop rijden met je huidige motor, maar er is altijd welke een klojo die jou met zijn bus / vrachtwagen van de weg probeert te duwen. Ik spreek uit ervaring.

Zelf ben ik niet zo een automonteur maar mocht ik jouw kennis hebben ik verving mijn 2.8D door wat beters.

DOEN en hou ons op de hoogte.
Gelukkig deed ik dertig jaar geleden mijn zin! Ik doe het trouwens nog steeds :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Kroppie »

maar je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt ,dan van de dingen die je gelaten hebt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door 309T16 »

Helemaal mee eens.

Wel een kleine kanttekening.
Ik heb zelf ruime ervaring met zwaardere motoren in een auto. Blokken van 300~700 pk gepropt in 1300kg.
Als ik dan aan de J5 denk, die ik zelf ook heb, is een upgrade van een standaard onderstel incl. de remmen wel noodzakelijk bij 160pk.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Marcel1962 »

Leuk project, dit ga ik volgen.

Succes met de ombouw! :thumbup:
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door bupozaanstad »

Ben ook wel benieuwd hoe dit project gaat aflopen maar ik denk ook dat de TS het heel druk heeft. Hij was op 1 oktober voor het laatst online.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door maurice72 »

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat!
Ik heb zelf ook een 2.5d J5. Heel tevreden over, en nee het hoeft niet snel. Maar! soms is het handig om wat extra power te hebben.
Dit om bijvoorbeeld een vrachtauto in te halen die met 80km p/u voor je rijd op de duitse autoweg, en links continue het verkeer langsvliegt.
Of op een bergweg, net iets makkelijker boven te komen.
Ik ben een rustige rijder. Ik heb immers vakantie :-B Maar iets extra power lijkt mij ook soms handig.
Een motorswap heb ik nog niet echt aan gedacht. Maar eerder aan een (sport)luchtfilter voor wat meer lucht, of een aftermarket turbo. (mocht nog iemand ideeën hebben?) Heb zelfs iemand gehoord die een gasleiding va de propaantank had aangelegd, die dmv een knop een extra boost zou geven? Maar dit leek mij meer een broodje aap verhaal.
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Wim1955 »

Niet helemaal , lees dit maar eens .

https://www.campertechniek.eu/phpbb3/vi ... nic#p30306

Groet Wim
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

travelscout schreef:
za 02 nov 2019, 7:42
Hee Cihan!

Ik ben ook best benieuwd.
Inmiddels zijn we een maand verder.
Maar hoe ver ben je nu?

Heb je wat foto 's?
Hey, nee helaas nog niks kunnen doen ivm werk en onze geplande vakantie naar bali, ik ga wel uiterlijk in ja uari beginnen met de ombouw en ik zal jullie zeker op de hoogte houde .
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

de Jonckheer schreef:
za 02 nov 2019, 8:24
Ik begrijp die pk gekte helemaal niet. Op de vlakke weg voldoet de standaard motor gewoon en daar rij je ook het meeste. Een hoop moeite en geld om bij Luik sneller boven te komen? Ben je mal, dan duurt het maar ietsjes langer. Toen al die "slome" campers nieuw waren voldeden ze gewoon en klaagde niemand. Nu opeens voldoen ze niet meer, wie is er nou gek?
Ik kon de mijne zomaar 50 pk meer meegeven, zonder andere motor, alleen een intercooler en andere brandstofpomp plaatsen om van 275 naar 325 pk te gaan. Toch maar niet gedaan want ik heb, in tegenstelling tot velen hier, van alles maar geen haast. Er is geen brand en ik ben niet op de vlucht. Op een helling schakel ik naar de juiste versnelling en leun rustig achterover, ik kom er wel!
Uiteraard moet iedereen het zelf weten en in geval van een defecte of versleten motor ligt het wat anders want dan ben je toch bezig. Maar om een prima motor weg te gooien om meer pk's te krijgen is in mijn ogen gekkenwerk.
Bedankt dat je me voor gek verklaard, als ik straks met 1 arm uit het raam en de ander op het stuur elke camper vrachtwagen of zelfs personenwagen inhaal op een helling ben ik zeker zeer tevreden.
Vorig jaar he ik deze zelfde ombouw bij de camper van mijn vader gedaan en heb er zeker geen spijt van. Ik hou van sleutelen, het is mijn werk ook en ik hou van vermogen. Ik Rijd dagelijks rond met 230pk op 850 kg dus dan is alles daaronder alsof ik in een mercedes 200d rondrijd die ik op mijn 18e kreeg te vergelijken. Maar goed de 2.5 die er nu in zit zuipt zelfs meer dan een gechipte 2.8hdi en meer power dus ben ik dan zo gek.
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

AadenAnke schreef:
za 02 nov 2019, 8:29
@ Nico, deze keer ben ik het 100% met je eens! Zonde om een goed blok weg te gooien. Maar misschien is er hier wel iemand die denk dat klinkt goed een goed blok voor misschien niet te veel :shh:

Gr. Aad
Ik heb nooit gezegt dat ik dit blok ga weggooien. En al helemaal niet met gereviseerde versnellingsbak.
Het oude blok levert mij uiteindelijk mn ombouw nagenoeg gratis op. (Arbeid niet meegerekend het is hobby)
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

de Jonckheer schreef:
zo 03 nov 2019, 19:31
Als je zo'n blok al kunt verkopen zal het voor heel weinig zijn. De koper moet immers op de blauwe ogen van de verkoper afgaan of die motor wel deugd. Komt dus neer op weggooien.
Maak je geen zorgen ik bied hem aan terwijl hij nog in de auto ligt en draait inclusief proefrit, dus hou facebook en marktplaats maar in de gaten.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Bas vd laar »

Laat die zuurpruimen maar zeuren, het is gewoon een hartstikke mooi project waar velen hier benieuwd naar zijn, er zijn er hier ook meerderen die met andere motoren in hun voertuigen rijden, uiteraard nooit met minder vermogen.
Lijkt me geweldig rijden, ik zou er ook wel een boel extra pk's bij willen hebben, het rijdt gewoon fijn altijd wat over te hebben.
Laat gerust de vorderingen weten hier, de meeste mensen hier willen het graag volgen :thumbup:
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

Atoz schreef:
zo 03 nov 2019, 19:46
Toen ik jouw leeftijd had, kocht ik me een camper op basis van een Barkas B1000, een echte tweetakt motor.
Zo nu en dan kreeg ik wel eens wat negatieve opmerkingen en regelmatig ook wat positieve.
Maar ik was 28 en ik had een camper! Beter dan een dikke BMW of Mercedes. En ik deed mijn zin.

Ach man, trek het gezeur van deze oude zeuren club je niet al te erg aan. Natuurlijk kun je Luik bergop rijden met je huidige motor, maar er is altijd welke een klojo die jou met zijn bus / vrachtwagen van de weg probeert te duwen. Ik spreek uit ervaring.

Zelf ben ik niet zo een automonteur maar mocht ik jouw kennis hebben ik verving mijn 2.8D door wat beters.

DOEN en hou ons op de hoogte.
Gelukkig deed ik dertig jaar geleden mijn zin! Ik doe het trouwens nog steeds :-B
Bedankt voor deze leuke reactie van je, moet zeggen er zijn veel azijn zeikers hier maar dat weerhoud mij niet van wat ik wil, ik heb de mogenlijkheid om dit te doen en zeker ook de motivatie en kennis, ik zal nooit en te nimmer een camper van 2018 aanschaffen die voor mijn gevoel veels te duur is dus dan maak ik hier iets leuks van. Deze camper zal met mij zeker nog 20 jaar meegaan.
Plaats reactie