Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door KTManiac »

Daarvan weet ik iig zeker dat ik het niet heb liggen.
En je hebt gelijk maar ach, je moet de ABS dampen niet teveel snuiven maar ik zou er zelf niet zo'n probleem van maken om die zuigertjes van ABS te gebruiken. (zou me niet eens verbazen als m'n watertank gewoon van ABS is...)
Maar goed, da's aan Josku.
josku
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 15:42
Locatie: Schoorl

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door josku »

KTManiac schreef:
ma 23 sep 2019, 22:05
Heb de files gedownload en ik slinger m'n printer deze week nog wel even aan.
Moet alleen even kijken of ik nog ABS heb. (beter voor deze toepassing dan PLA materiaal)
Dacht van wel, maar dat kan ik nu even niet checken.
Dat gaat alleen niet voor het weekend worden vrees ik, maar ik laat 't hier wel even weten als ze klaar zijn.
Top, als het lukt fantastisch ben je zeer dankbaar.

gr uit NH

Jos
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door KTManiac »

ABS heb ik, dus ik print ze wel voor je.
Ik zag alleen wel 1 comment op de file op Thingiverse:
My Aqua 8 pump has the same problem for these plastic parts failing and you can only buy a whole new transmission kit (MLF7220 / 01199A01-) for almost €50.
One problem though, the upper part of your design where the screw goes has different dimensions than in my pump. The inside diameter is too big, the screw has no grip. And the outside diameter is 2mm too small so fits too loose there too.


Nou weet ik uiteraard niet of die ene gebruiker een ander type pomp had dan jij hebt, of er wat fout is gegaan met printen of dat de onderdeeltjes echt niet passen.
Maar goed, daar kom je vanzelf achter.
Of meet even de diameter van het schijfje en de diameter van het schroefgaatje op bij de oude zuigertjes, ik kan het nu nog aanpassen.

Stuur me je adres maar even per PB, dan gooi ik ze op de post als ze klaar zijn. Dat gaat voor 't weekend nog wel lukken.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door Bert.H »

Beste,

Wil er ook enkele afnemen tegen betaling uiteraard.

viewtopic.php?f=11&t=8465341&p=1754914#p1754914

Bert.H
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door KTManiac »

Printer is aan 't werk, we zullen eerst eens kijken of ze bij Jos heel blijven.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door KTManiac »

Done, ze gaan op de post. :thumbup:
Fiamma zuigertjes.jpg
Fiamma zuigertjes.jpg (35.61 KiB) 403 keer bekeken
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door KTManiac »

Helaas, heeft niet gewerkt.
Probleem in dit geval is vnl. laaghechting van het 3D printje.
ABS is behoorlijk lastig wat dat betreft. Zou eigenlijk een 3D printer met gesloten behuizing nodig hebben zodat het materiaal niet te veel afkoelt tussen het printen van de laagjes.
Maar helaas, die heb ik niet. PLA zou steviger zijn wanneer ik ’t op mijn printer zou printen maar helaas is dat licht hygroscopisch en da’s niet echt handig icm water….

Nou ben ik nogal nieuwsgierig en had nog een nieuwe Aqua 8 pomp liggen. Die heb ik dus vanochtend uit elkaar geschroefd om ’s te kijken hoe dat ding nou eigenlijk werkt.
Eerste wat me opvalt is dat de zuigertjes van een ander materiaal lijken te zijn dat de zuigertjes die er bij Josku uitkomen. Lijkt er dus op dat Fiamma door had dat de zuigertjes niet al te stevig waren en deze hebben aangepast.
Originele zuigertjes.jpg
Originele zuigertjes.jpg (34.25 KiB) 349 keer bekeken
Verder, als ik zie hoe zo’n pomp werkt (excentrische lagering van de behuizing van die zuigertjes en een kantelbeweging om te pompen) komen er redelijk wat krachten op in alle richtingen.
Normaal gesproken hou ik rekening met de richting van de krachten als ik iets in 3D ontwerp wat mechanisch belast wordt maar dat is hierbij eigenlijk niet mogelijk omdat de krachten in verschillende richtingen werken.

Conclusie: was leuk geprobeerd maar gaat helaas niet werken.
3D printer is leuk en ik gebruik ‘m heel veel om van die ‘ik weet wat voor busje, hoekje, steuntje of behuizing ik nodig heb maar het is nergens te koop’ dingen te printen, maar voor onderdeeltjes die mechanisch behoorlijk belast worden eigenlijk wat minder geschikt.
Onderstaande Gardena naar HDMI adapter is bijvoorbeeld nergens te koop, zul je dus echt zelf moeten maken. :-B
Gardena HDMI adapter.jpg
Gardena HDMI adapter.jpg (27.95 KiB) 344 keer bekeken

Zoals eerder al hier opgemerkt zouden gedraaide zuigertjes wel kunnen werken, mits van voldoende sterk materiaal. Enige probleem is dat je die 6 kant niet kunt draaien, maar die is ook niet nodig. Als de bus er in past is ’t al goed.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door Kroppie »

stuk delrin (pom) (polyacetal) kan ik wel bezorgen, draaien zal je zelf moeten regelen, grootste diameter en lengte even opgeven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
josku
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 15:42
Locatie: Schoorl

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door josku »

Jos,

Dat zou fantastisch zijn betreft diameter 25mm en een lengte van 100 mm .(daar kunnen er wel 3 uit gedraaid worden ,iets langer mag ook i.v.m inspannen draaibank)

Ik verneem het wel van je
Mijn prive e-mail is j.h.kuijper@quicknet.nl

gr jos
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 29 sep 2019, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door Kroppie »

ga morgen even op zoek.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
josku
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 15:42
Locatie: Schoorl

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door josku »

Top
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 29 sep 2019, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door Kroppie »

ik heb 2 stukken rond 30mm en +- 200mm lang gevonden, geef je adres gegevens maar even dan stuur ik ze op

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
josku
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 15:42
Locatie: Schoorl

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door josku »

Kroppie schreef:
di 01 okt 2019, 14:12
ik heb 2 stukken rond 30mm en +- 200mm lang gevonden, geef je adres gegevens maar even dan stuur ik ze op

jos

Jos,

had jij mijn gegevens ontvangen inzake het versturen van de materialen??

gr jos
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aqua 8 waterpomp "zuigers" 3D



Bericht door Kroppie »

nee, nog niets ontvangen, had je ook een pb gestuurd welke blijkbaar wel gelezen is.
doe je adres maar per pb

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie