Waterpomp lekt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Waterpomp lekt



Bericht door Bas vd laar »

Hallo allemaal,

Wij zijn onderweg naar Portugal en momenteel in Le Mans in Frankrijk.
Ik hoorde een rammelend geluid en dit blijkt de waterpomp te zijn, helaas lekt hij ook een klein beetje.

Het betreft een Ducato 280 2.5 TD

Het liefst rijden we door naar Portugal en laten hem daar maken, een kennis van me kent daar een goede garage.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft er iemand ervaring met een lekkende waterpomp, is er iets zinnigs te zeggen over het verergeren van de lekkage? Gaat zoiets in de regel nog een tijdje goed of kan het ineens afgelopen zijn? Ik heb hier geen ervaring mee.

Ik pin er uiteraard niemand op vast, persoonlijk zou ik denken dat het langzaamaan erger wordt en niet ineens alle water eruit loopt. Nu druppelt het wat en bijvullen is nog niet nodig geweest.

Iemand enig idee hoe snel dit achteruit kan gaan?

Ik hoor het graag!

Een bezorgde groet uit Frankrijk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Waterpomp lekt



Bericht door gjvonk »

Ik wil je niet ongerust maken, maar ik heb ooit eens een lekkende waterpomp bij een Opel Kadett D gehad en nog geen 100 km verder gutste de koelvloeistof er bij de pomp uit...

Zsm vervangen is mijn advies.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Waterpomp lekt



Bericht door Meine »

Ja, absoluut niet mee doorrijden.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Waterpomp lekt



Bericht door leftlanebandit »

Als de koelvloeistof pomp lekt zal de motor sneller gaan koken, de verhoogde druk in het koelsysteem bij warme motor zorgt ervoor dat het kookpunt hoger komt te liggen.
Aangezien je nog paar stevige klimmen voor de boeg hebt richting Portugal zou ik toch voor een reparatie kiezen.
Dit zal helaas niet erg goedkoop zijn want de distributie riem moet er ook af om de pomp te vervangen

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Waterpomp lekt



Bericht door appellover »

Ook mijn ervaring is helaas niet goed Bas,(Seat Alhambra)ging in één keer mis,grote plas water ,kon nog net naar parking ,was op nog Franse peage ,daar mag je niet gesleept worden , mag alleen door speciaal bedrijf opgehaald worden.
Enige voordeel was dat direkt de distributieriem vervangen werd,maar was flink bedrag aan arbeid.


Groet,
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Waterpomp lekt



Bericht door ducati 900 »

Als de pomp al herrie maakt dan ligt er waarschijnlijk een lager uit.
Dan zou ik niet al teveel meer gaan rijden.
Voor dat je het weet gutst de koelvloeistof er uit.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waterpomp lekt



Bericht door Bas vd laar »

Ja, dit is wel balen. :(
Morgen maar eens kijken wat we kunnen doen.
bedankt voor de antwoorden alvast. :thumbup:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waterpomp lekt



Bericht door Bas vd laar »

Vandaag toch maar vertrokken richting Portugal, de Fransen zijn zaterdag zondag en maandag vrij deze week ivm een of andere feestdag. Op zijn vroegst had er dan dinsdag een pomp besteld kunnen worden en met heel veel geluk woensdag geplaatst, maar waarschijnlijk later. Geen zin om een week in Le Mans te zitten in de regen, dus vandaag maar en route richting het zuiden. We rijden nu niet sneller dan 100 en hebben de verwarming steeds aan, gelukkig is het niet heel heet buiten, dus is te doen. We rijden alleen tolweg want we hebben gemerkt dat hij harder lekt op binnendoorwegen met veel afremmen en optrekken. Vooralsnog weinig lekkage, het lager is wat stiller en de temperatuur blijft prima. Fingers crossed tot zuid Portugal 🤞🏻😄
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Waterpomp lekt



Bericht door 280 »

Succes, een keer gehad met renault express,
Laatst gewijzigd door 280 op ma 14 okt 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waterpomp lekt



Bericht door Bas vd laar »

Lapmiddeltjes ben ik ook niet zo van ivm vervuiling van het koelsysteem, heb inderdaad wel extra koelvloeistof gekocht, met wat geluk moet het wel goed komen hoop ik 8-)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Waterpomp lekt



Bericht door ducati 900 »

Succes.
En de temperatuur goed in de gaten houden, vertrouw niet op lampjes.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waterpomp lekt



Bericht door Bas vd laar »

Inmiddels al een paar dagen in de Algarve, de rit is goed verlopen. Maandag plaatsen ze een nieuwe waterpomp :)
4A2D9CCA-1F71-443E-BE09-43691912A30E.jpeg
4A2D9CCA-1F71-443E-BE09-43691912A30E.jpeg (117.53 KiB) 434 keer bekeken
RaDaRpOsT

Re: Waterpomp lekt



Bericht door RaDaRpOsT »

nog even reageren op dit bericht;
om de kosten te drukken reparatie naar Portugal, oké kan ik inkomen , maar waarom ga je dan koelvloeistof kopen, ik zou gewoon water gebruikt hebben en dit opgewarmd hebben, want een zeer warme motor steen koud water in gooien is ook niet goed, dan scheurt of je blok of de kop.
water er altijd langzaam in gieten, terwijl de motor draait draai de dop er af met handschoenen aan en een lap over de dop want er staat flink druk op.
Na de reparatie zullen ze er automatisch wel weer koelvloeistof in doen neem ik aan.
RaDaRpOsT :idea:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waterpomp lekt



Bericht door Bas vd laar »

Wij zijn onderweg naar Portugal en momenteel in Le Mans in Frankrijk.
Ik hoorde een rammelend geluid en dit blijkt de waterpomp te zijn, helaas lekt hij ook een klein beetje.
Vandaag toch maar vertrokken richting Portugal, de Fransen zijn zaterdag zondag en maandag vrij deze week ivm een of andere feestdag. Op zijn vroegst had er dan dinsdag een pomp besteld kunnen worden en met heel veel geluk woensdag geplaatst, maar waarschijnlijk later. Geen zin om een week in Le Mans te zitten in de regen, dus vandaag maar en route richting het zuiden.
Eerst goed lezen voordat je iets zegt graag.

We waren al onderweg, in Frankrijk had men op korte termijn geen tijd.

Ga natuurlijk niet de gok nemen om in Portugal een paar euro goedkoper uit te zijn als ik in NL al wist dat de pomp vervangen moest worden.
Keuze was of een week in Le Mans wachten, of terug naar Nederland, of door naar Portugal.
Dat laatste is het geworden en heeft goed uitgepakt.

Daarbij is je tip nogal onzinnig tenzij je denkt dat ik het hele koelsysteem eerst leeg laat lekken en dan ineens liters ga bijvullen :roll:
Gewoon regelmatig controleren en een halve liter koelvloeistof bijvullen ( is goedkoop zat, gewoon water is nergens voor nodig ) is prima te doen, onzin om een halve liter te verwarmen...

Pomp is vervangen in Portugal en doet het prima
Plaats reactie