Noodloop?
Noodloop?
We vertrokken voor een weekje Limburg en de motor, die normaal gesproken heel goed trekt, mede door chiptuning op koppel, had moeite om op snelheid te komen, Fiat 2.3 van 2009, 100.000 KM.
Al snel op de snelweg was alles weer normaal. Aangekomen op de camping de motor uitgezet en even later weer gestart en toen bleef het oranje lampje van de inspuiting branden.
Toen we na een week weer vertrokken brandde het lampje weer en vrijwel geen trekkracht. Ook nu na een aantal kilometers was alles weer normaal, op het brandende controlelampje na dan. Na zo'n 100 KM even gestopt voor een kleine pauze en na het starten weer geen trekkracht. We zijn met 75 KM per uur tot de volgende afslag gereden en vandaar verder binnendoor, de motor wilde niet boven de 2500 toeren komen, en zo waar, na een tijdje weer volop trekkracht.
Ik heb dat lampje vaker brandend gehad maar toen was het beide keren de sensor, maar dat lijkt me nu niet aan de orde want volgens mij is zo'n sensor goed of niet goed.
Volgende week gaat de bus naar de DAF/Fiat dealer en zullen we horen wat het is.
Al snel op de snelweg was alles weer normaal. Aangekomen op de camping de motor uitgezet en even later weer gestart en toen bleef het oranje lampje van de inspuiting branden.
Toen we na een week weer vertrokken brandde het lampje weer en vrijwel geen trekkracht. Ook nu na een aantal kilometers was alles weer normaal, op het brandende controlelampje na dan. Na zo'n 100 KM even gestopt voor een kleine pauze en na het starten weer geen trekkracht. We zijn met 75 KM per uur tot de volgende afslag gereden en vandaar verder binnendoor, de motor wilde niet boven de 2500 toeren komen, en zo waar, na een tijdje weer volop trekkracht.
Ik heb dat lampje vaker brandend gehad maar toen was het beide keren de sensor, maar dat lijkt me nu niet aan de orde want volgens mij is zo'n sensor goed of niet goed.
Volgende week gaat de bus naar de DAF/Fiat dealer en zullen we horen wat het is.
Groeten
Klaas
Klaas
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Noodloop?
Kabelbreukje naar de sensor?
Dat was het bij mij. Maakte wel niet wel niet contact.
Dat was het bij mij. Maakte wel niet wel niet contact.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: do 16 sep 2004, 12:50
- Locatie: Nieuw Buinen
Re: Noodloop?
Misschien cruisecontrol achteraf ingebowd? Heeft bij mij 2 keer noodloop veroorzaakt. Cruisecontrol is vervangen en sindsdien geen probleem meer gehad.
Gr.,
Herman
Gr.,
Herman
Re: Noodloop?
Uitlezen,is beter dan gissen,en dat het iets niet weer kan zijn ,mag je nooit VTV zeggen
Hans
Re: Noodloop?
Waarschijnlijk is de gasklephuis vuil. Ik heb nml dit ook gehad. Na vervanging van gasklephuis was het probleem weg. Dat de camper max 80km gaat rijden is omdat het het motormangement ingrijpt dat je niet sneller gaat rijden vanwege het milieu
Re: Noodloop?
Het lijkt dat u hetzelfde probleem als ik had afgelopen februari in spanjeTransitje schreef: ↑za 21 sep 2019, 20:48We vertrokken voor een weekje Limburg en de motor, die normaal gesproken heel goed trekt, mede door chiptuning op koppel, had moeite om op snelheid te komen, Fiat 2.3 van 2009, 100.000 KM.
Al snel op de snelweg was alles weer normaal. Aangekomen op de camping de motor uitgezet en even later weer gestart en toen bleef het oranje lampje van de inspuiting branden.
Toen we na een week weer vertrokken brandde het lampje weer en vrijwel geen trekkracht. Ook nu na een aantal kilometers was alles weer normaal, op het brandende controlelampje na dan. Na zo'n 100 KM even gestopt voor een kleine pauze en na het starten weer geen trekkracht. We zijn met 75 KM per uur tot de volgende afslag gereden en vandaar verder binnendoor, de motor wilde niet boven de 2500 toeren komen, en zo waar, na een tijdje weer volop trekkracht.
Ik heb dat lampje vaker brandend gehad maar toen was het beide keren de sensor, maar dat lijkt me nu niet aan de orde want volgens mij is zo'n sensor goed of niet goed.
Volgende week gaat de bus naar de DAF/Fiat dealer en zullen we horen wat het is.
Gr Gerrit
Re: Noodloop?
Niks meer van Klaas gehoord hij is al bij de garage geweest ben wel benieuwd naar de uitslag.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
Re: Noodloop?
De bus is bij de Daf/Fiat garage in Apeldoorn nagekeken en bij het uitlezen van de computer gaf die aan dat het probleem bij de EGR zou zitten, maar die is bij de chiptuning weggeschreven. Het bleek, en dan zeg ik het even zoals ik het als leek heb begrepen, bij fysieke controle dat daar een buis vol muizenharen zat en het in filter vier overleden muizen zodat de boel behoorlijk verstopt was.
Alles is gereinigd en de motor trekt weer als vanouds.
Vandaag zijn we naar Groningen geweest en nu constateer ik dat de motor al langere tijd wat minder vermogen had.
Gelukkig is het weer opgelost.
Alles is gereinigd en de motor trekt weer als vanouds.
Vandaag zijn we naar Groningen geweest en nu constateer ik dat de motor al langere tijd wat minder vermogen had.
Gelukkig is het weer opgelost.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: Noodloop?
Al vele jaren gebeurt het dat mijn Fiat Ducato 250 3 ltr met bijna 215k op de teller, af en toe, meestal bij het optrekken of langzaam rijden, in de noodloop gaat. Het rode lampje gaat dan branden. Soms gaat het lampje vanzelf uit bij langzaam doorrijden en draait alles weer normaal. Als het te lang duurt stop ik, wacht een halve minuut, start weer en kan weer dagenlang of honderden kms verder rijden. De laatste tijd wordt het in de noodloop gaan steeds frequenter. Bij uitlezing van mijn OBD krijg ik de code 0638 te zien en soms ook 0235. De melding, af en toe, van code 0235 wordt veroorzaakt door een steeds terugkerende onderbreking van een verbinding tussen de MAP sensor en de ECU zoals in de Fiat garage is vastgesteld. Heb de sensor al eens vervangen en de bedrading doorgemeten maar geen afwijking kunnen vinden. De waarden die bij de turbo horen waren normaal. Wat betreft code 0638 geeft mijn OBD aan dat de gaspedaal actuator de oorzaak is. Heb het gaspedaal vervangen maar geen resultaat. De smoorklep is de derde maar het in de noodloop gaan is niet verdwenen. Tijdens het in de noodloop gaan is code 0235 soms nog niet opgeslagen dus alleen 0638. Ik weet niet of er verband bestaat maar ik heb onlangs gemerkt dat bij het invoegen op de snelweg bij extra gasgeven, er wat zwarte rook uit de uitlaat komt. Bij Iveco en andere bedrijven die gespecialiseerd zijn in het opsporen van deze problemen, krijg ik te horen, dat om met zekerheid te kunnen vaststellen wat de oorzaak is, een meting moet plaatsvinden op het moment van de noodloop. Dat is juist het probleem want het komt onverwachts en verdwijnt ook weer vanzelf. Als er iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt dan verneem ik dat graag.
Mike
Mike
Re: Noodloop?
0638 kan ook een indicatie zijn richting gasklephuis. En dat is ook een bekend probleem bij deze bussen.
Is die al bekeken/vervangen?
Is die al bekeken/vervangen?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Noodloop?
Heb bijna 2 jaar geleden het gasklephuis vervangen door een Pierburg maar dat gaf geen resultaat. Mogelijk is toch een eventueel slecht contact in de bedrading tussen de MAP sensor en de ECU (code 0235) de veroorzaker hoewel op het moment van het in de noodloop gaan deze storing niet in mijn OBD is opgeslagen. Was nog vergeten te melden dat het hier een 3 ltr automaat betreft.
- pepon
- Berichten: 2431
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Noodloop?
De Comfortmatic kent ook een noodloop procedure.
Groet, Ron.
REMPEDAAL INTRAPPEN -
VERTRAAGDE START
De berichten worden na elkaar op het
multifunctionele display herhaald in combinatie
met een geluidssignaal tijdens het
starten, als de werking van het rempedaal
niet door het systeem wordt herkend.
Houd in dit geval de sleutel ten minste 7
seconden in stand AVV terwijl het rempedaal
ingetrapt wordt gehouden: de motor
zal dan starten. Het systeem heeft het
noodloopprogramma geactiveerd (hoogst
toelaatbare versnelling: 3e).
BELANGRIJK De berichten worden alleen
weergegeven als gestart wordt met een
ingeschakelde versnelling, maar niet in de
vrijstand (N).
Groet, Ron.
Laatst gewijzigd door pepon op ma 06 feb 2023, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.