Kunststof reparatie: How To

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Kunststof reparatie: How To



Bericht door bupozaanstad »

Kunststof repareren, we komen er allemaal wel eens mee in contact en vaak lees je dan polyesterhars en een glasvezelmatje maar is dat de goede manier van werken? Nee dat is het niet en wel om de volgende reden niet.

Als je een glas laat vallen is het kapot dat weten we allemaal en we weten ook dat het door trillingen kan barsten. Polyesterhars is op zich een vrij broze massa als het is uitgehard en gebruik je dat op een glasmat dan denk je een sterke verbinding te hebben maar omdat zowel glas als de hars erg vatbaar is voor barsten is dit dus geen goede keuze. Dan hoor ik al zeggen, ze maken er toch ook boten en verhoogde daken van, dat klopt maar dat is dan wel minimaal 5mm dik en krijgt daardoor zijn sterkte en is daardoor minder gevoelig voor barsten en scheuren maar vooral bij oudere boten en daken zie je soms toch kleine barstjes in het polyester. Trillingen en stoten zijn de grootste boosdoener.

Kunststof delen waaronder ook bumpers van een auto zijn altijd onderhavig aan trillingen en repareer je dit met polyester en een glasmat dan barst dit na verloop van tijd gewoon los van het opervlak waar je het op hebt aangebracht en is al je werk voor niets geweest. Je krijgt met zo’n reparatie nooit de juiste dikte van het materiaal om het sterk en duurzaam te krijgen.

Uit ervaring, ik heb jaren lang kunststof reparaties gedaan, adviseer ik een traag hardende epoxyhars en koolstofweefselband. Koolstofweefselband, ook wel gewoon koolstofband genoemd, is bijzonder geschikt voor het maken van zeer lichte en toch stijve constructies, die zowel op trek en druk als op buiging worden belast. Het vierkant geweven band is schuifvast en geschikt voor het maken van plaatselijke versterkingen. Toe te passen bij het uitvoeren van reparaties, overbruggen van naden, versterken van tanks, buizen, bootrompen, carrosseriedelen. De harding van de epoxyhars duurt langer dan van polyesterhars, die is na 20 minuten hard en de traag hardende epoxy heeft 24 uur nodig om uit te harden maar is daardoor vele malen sterker dan een snel hardende epoxy hars.
Het werken met epoxyharssen en koolstofweefselband is in grote lijnen gelijk aan het werken met polyester hars en glasvezelmat. De plaats waar het moet worden aangebracht goed schoonmaken en heel belangrijk goed opruwen, hoe ruwer hoe beter de hechting, ik adviseer ook altijd om het te repareren deel aan de binnenzijde te herstellen. De zichtbare zijde, de buitenkant kan je dan met een goede kunststof plamuur strak trekken en na schuren eerst in een goede primer spuiten en dan in kleur spuiten.
Goede hars voor dit soort reparaties is bv Poly-Pox 600 Thixohars en de harder Poly 355. Dit moet wel goed worden afgewogen bv 30 gram hars en 15 gram harder.

Ik hoop dat ik hier voor de doe het zelvers een goede tip heb kunnen geven.


Dit is hoe polyester en glasvezel er uit ziet na 2 jaar
Afbeelding

Afbeelding

En dit is een reparatie met traaghardende epoxy van begin tot het eind en deze bumper zit nu alweer 7 jaar op de auto gemonteerd
Afbeelding

Gehecht, dit was echt nodig
Afbeelding

Eerste koolstof tussen de hechtingen
Afbeelding

Eerste laag weer opgeruwd en hechtingen verwijderd en een tweede laag koolstofband aangebracht
Afbeelding

Buitenkant eerste keer opgezet en geschuurd
Afbeelding

Gespoten en klaar voor montage
Afbeelding
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
roma
Berichten: 4580
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Kunststof reparatie ( How To )



Bericht door roma »

Superduidelijke uiteenzetting. Heb toevallig van de week een reparatie uitgevoerd met PolyPox 355 harder en Polypox 500 hars. Kreeg wel de uitdrukkelijke tip mee om het zeer nauwgezet af te wegen. Dus gewerkt met een brievenweger.

Eerst gereinigd en ontvet met aceton, ruw geschuurd en weer gereinigd met aceton.

Deze topic kan zo in de "kennisbank" geplaatst worden.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Kunststof reparatie: How To



Bericht door bupozaanstad »

De kunsthars die jij hebt gebruikt is de zelfde als de als de Poly 600 alleen de 600 is een thixotrope hars, die is wat dikker en daardoor makkelijker op verticale oppervlakken maar wat de sterkte betreft zijn ze na uitharding helemaal gelijk.
De juiste mengverhouding is inderdaad heel belangrijk, ik gebruik een goede digitale keuken weegschaal hier voor maar alles wat tot op een gram nauwkeurig wegen kan is prima.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie