Kunststof schade repareren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mohlman
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:19
Contacteer:

Kunststof schade repareren



Bericht door Mohlman »

Beste allen,

De vorige eigenaars hebben schade gemaakt aan het kunststof zij paneel.
Dit hebben de niet zo netjes "hersteld" .... nu wil ik dit tijdens de wintermaanden gaan herstellen als we de camper niet gebruiken.

Er zit een scheur in, die ze met pop-nagels vast hebben gezet, bovendien een beetje gesmeerd met kit...
Hoe en met wat kan ik dit het beste meer herstellen?
En, als ik laat doen, aan welke kosten zou ik aan moeten denken? (omgeving Elburg)

Misschien toch een "nieuw" zijpaneel? ... fiat 280 ducato globetrotter dethleff 1989

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
#staypositive
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Kunststof schade repareren



Bericht door knutselaartje »

Indien mogelijk het deel demonteren. Dan de binnenkant en de buiten kant geheel schuren met no 180. Dan aan de binnenkant een 2 tal glasmatjes met polyesterhars opbrengen. (popnagels verwijderen natuurlijk) Buiten kant met rubber spatel en polyester plamuur mooi glad afwerken. Dan een kunststof primer en aflakken met de juiste kleur verf. Zo zou ik het oplossen. De scheuren in de achterbumper van ons Dehtleffje globetrotter bus 2 ook zo behandeld. Zit nu 2 jaar acryl verf op waterbasis op wat ook goed bevalt. succes :thumbup:
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Kunststof schade repareren



Bericht door trabbart »

hey exact dezelfde camper als de mijne, bouwjaar kleur en al,
ijzersterk bakje, net terug uit verona :)
kheb ook alle schade hersteld ,het was redelijk erg . ik had een halve kilo plamuur nodig en enkele glasvezelmatjes. kheb ook 2k kunsstof gebruikt, dit is heel sterk spul dat plastiek scheuren vult die je best wel eerst aan de achterkant aan elkaar zet met vezelmatjes en hars. als je dit doet met het panneel nog aan de camper is het een geklieder , voorzie veel plastieken handschoenen .

de "bumper achteraan hing in flarden aan de camper , hij is nu hersteld en weer sterk maar onzichtbaar is het niet.

ik denk wel dat je geheel de kunsstof zal moeten herschilderen rondom rond. ik deed dit ook, en als je dan het verschil ziet met de rest,,,,kheb zo uiteindelijk heel de camper herschilderd. de lijnen (rode) zijn stickers geworden, omdat de lijnen erg moeilijk af te lijnen zijn op die ribbelplaat.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Kunststof schade repareren



Bericht door Stieneke en Donald »

Dat ziet er niet netjes uit. De schade dus.
Als je het zelf goed kan herstellen zou dat mooi zijn. Is, voor mij dan, een moeilijke klus hoor. Heb 2 linker handen. :bang:

Ik ken een schadehersteller in Elspeet die vooral kunststof herstelt, misschien daar eens informeren?
http://www.vanrijn-autoschadeherstel.nl/
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Kunststof schade repareren



Bericht door roma »

knutselaartje schreef:
wo 18 sep 2019, 22:55
..........aan de binnenkant een 2 tal glasmatjes met polyesterhars opbrengen............
Ipv glasmatjes het sterkere aramideband gebruiken!
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Kunststof schade repareren



Bericht door Arie55 »

Heb een hoop vragen, want heb ook een gevalletje.

Plamuur:
Verwerkings-temperatuur van de polyester plamuur, kan je dat buiten doen?
Dient dat in een bepaald temperstuurgebied te gebeuren?
Mag het vochtig zijn, of juist niet?

Kunststof primer:
kan dit als voorlopig conserveringsmiddel gezien worden?
Of pas toepassen als het oppervlak eenmaal glad is?
Kan de primer tegen weersinvloeden, voor als het beter weer is om dan de uiteindelijke laag aan te brengen?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Kunststof schade repareren



Bericht door appellover »

Hallo Arie,
Polyester plamuur is 2 compenten ,( het rose tubetje ) en droogt vrij snel na mengen,temp is niet zo belangrijk ,tussen 10 en 25 graden.Zoals altijd ,droge en vetvrije ondergrond
Kunststof primer is hechtprimer ,dun opbrengen met kwast en snel over narollen om de kwaststrepen er uit te halen,scheelt schuren ,hechtprimer droogt nl snel .
Hechtprimer beschermt niet ,hoeft ook niet op kunststof ,het dekt ook niet goed ,weinig titaan pigment.
Vandaar dunne laag ,je kunt na enige tijd nog een laag aanbrengen ,maar als de eerste laag intact is heeft het weinig zin ,
Kunststof primer is iets anders dan grondverf.
Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Kunststof schade repareren



Bericht door bupozaanstad »

Vergeet polyester, deze schade is prima te herstellen en het wordt alleen maar makkelijker als het paneel demontabel is.

viewtopic.php?f=3&t=8469660
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie