Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
theodoruswillem
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 12:44

Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door theodoruswillem »

Hallo Allemaal,

IK woon in Didam...

Wie kan en wil mij Helpen met het oplossen van de problemen die waarschijnlijk zijn ontstaan doordat ik een kortsluiting heb gemaakt aan het solarpaneeltje de votronic solar regelaar SR 110 duo digitaal en uiteraard tegen redelijke vergoeding.
Ik zelf ben een leek op electronika gebied en weet er weinig tot niets van.
Er zijn veel dingen die ik hier wil vertellen zodat U een goed overzicht heeft waarom die kortsluiting is ontstaan
Ik heb de camper Knaus de sun ti 600 lf sinds kort in bezit 03/06/2019. Deze heb ik van een particulier gekocht en waarvan ik denk dat er toch wel het een en ander betreft de stroomvoorziening niet klopte.
Voordat ik met mijn verhaal kom wil ik eerst even vermelden welk apparatuur in deze camper zit omdat ik denk dat t ook evt aan 1 of meerdere van die dingen zouden kunnen liggen
Het betreft hier om

rode elektroversorgung calirakast EVS 30/20-DS/iu met d erkenning.
calira verdelerbox VB 06-1 Knaus
Spanningsregelaar SR 1203 van Schoudt.
De Votronic Solar regelaar SR110 duo digitaal

Hier mijn verhaal,
Vanaf het moment dat ik deze camper heb had ik het idee dat mijn zonnepaneel het niet goed deed of dat de solar regelaar kapot was. want ik kon hooguit 3 dagen vrij staan maar dan moest de koelkast wel op gas draaien ook tijdens het rijden, anders waren de accuus te leeg. ook heb ik aan mijn huishoud accuus gedacht of die wel goed waren en zelfs aan de start accu en aan de spannings regelaar en zelfs aan de calirabox omdat ik bijna geen spanning meette op de solarregeaar. Dit was bij volle zon maar hooguit 0.25 volt met de multimeter op stand 20 volt
Heb ook vaak geen spanning gemeten op de ingang van de spanningsregelaar.
Het begon allemaal met het fijt dat ik de sataliet schotel wilde laten zakken, deze schotel zakte niet op de goede plaats door waarschijnlijk te weinig spanning
IK wilde deze handmatig draaien zodat hij op de juiste plek terecht zou komen, dit is niet goed afgelopen waardoor er een asje met 2 lagers afgebroken zijn. vette pech en nog steeds in reparatie, later misschien er meer over...

Omdat ik ook veel had uitgeprobeerd waar het nu precies aan kon liggen dacht ik dat ik de solarregeing het niet goed deed, daarom besloot ik deze eens los te koppelen en dan te meten op de ingang van de spanningsregelaar, dit bleek het zelfde resultaat te zijn waarna ik het weer wilde aansluiten.
Hierbij heb ik per ongeluk een sluiting veroorzaakt doordat ik 2 aansluitpunten tegen elkaar heb geraakt.
Vanaf dat moment heb ik nergens meer 12 volt spanning van de huishoud accu.

Behalve als ik eerst even de walstroom erop doe voor een paar minuten en hem dan er weer afhaal, dan heb ik 1 a 2 minuten wel 12 volt en doet alles het weer, maar daarna is het ineens weg met een klik geluid uit de calira EVS 30/20 DS/iu dit geluid lijkt op of er een relais open of dichtgaat.
Ook heb ik in dekast gekeken en kon geen beweging ontdekken er zaten namelijk volgens mij 2 relais in. wel heb ik kunnen voelen wel onderdeel klikte en dat is een klein zwart kastje met een groen uitstekende knopje wat op een klein drukschakelaartje lijkt.

Ik heb een vermoeden dat er toch iets meer aan de hand is dan alleen dat schakelaartje, dus ik weet me geen raad wat nu te doen.
Ik kan moeilijk alles nieuw gaan kopen waarvan ik denk dat die ook kapot kunnen zijn.
Daarom eerst mijn vraag aan een ieder die veel verstand van electronica heeft en dit denkt te kunnen verhelpen.
Natuurlijk geef ik graag een redelijke vergoeding daarvoor, het zou ook mooi zijn als alles even nagemeten wordt, de accuus zijn naar mijn inziens nu wel goed.
Ik heb de startaccu al laten testen door de anwb en volgens deze was de accu nog goed, maar ik twijfel toch ook wel een beetje nog eraan omdat ik voordat ik de sluiting had gemaakt, anderhaf uur had gereden met de koelkast op stand 12 volt en bij terugkomst op het einde van de rit was de startaccu bijna leeg en de huishoud accuus hadden ook veel minder spanning dan bij het vertrek was.
De koelkast had ik maar een paar keer op 12 volt kort gebruikt en deed het wel , dus de meeste keren alleen op 220 volt en op gas.
Dus als iemand zich geroepen voelt om dit samen proberen op te lossen dan zou het mooi zijn als je me wilt bellen op 06 18854012 gezien ik niet veel aan de pc zit maar vooral bij de camper bezig ben om het verder op te lossen, eerijkheidhalve gaat dit me alleen zeker niet lukken.

Ps ik kan naar je toekomen met de camper, dat is geen probleem, laat je me even weten met een belletje of je bereid bent mij te helpen. bij voorbaat heel erg bedankt. Theo
Bijlagen
open  groen kastje.jpg
open groen kastje.jpg (21.07 KiB) 1050 keer bekeken
spannings regelaar.jpg
spannings regelaar.jpg (16.29 KiB) 1050 keer bekeken
calira boxen.jpg
calira boxen.jpg (18.67 KiB) 1050 keer bekeken
Laatst gewijzigd door theodoruswillem op ma 16 sep 2019, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Geen 12 volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt.



Bericht door Evelynne »

Dag Theo,
vooreerst: ik ben helemaal niet de persoon die jouw problemen kan oplossen, er zitten hier veel knappe koppen met een enorme technische bagage.

Maar mijn logisch verstand zegt: er is een zekering gesprongen. Dat gebeurt bij een kortsluiting toch. Als veiligheid tegen beschadiging van de apparaten.
Dus ik denk dat je moet beginnen met de handleidingen door te nemen op zoek naar de locaties van de zekeringen en deze dan controleren.
En volg de logische ketting: begin bij de batterij, is er een hoofdzekering ....
Ik hoop dat je snel de oplossing vind.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door vanHooltje »

Een woonplaats zou ook kunnen helpen, voordat je het hele land door moet kruisen naar een handigge harrie :-B
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door Pedro48 »

theodoruswillem schreef:
zo 15 sep 2019, 22:06
Hallo Allemaal,

Hier mijn verhaal,



Hierbij heb ik per ongeluk een sluiting veroorzaakt doordat ik 2 aansluitpunten tegen elkaar heb geraakt.
Vanaf dat moment heb ik nergens meer 12 volt spanning van de huishoud accu.

Behalve als ik eerst even de walstroom erop doe voor een paar minuten en hem dan er weer afhaal, dan heb ik 1 a 2 minuten wel 12 volt en doet alles het weer, maar daarna is het ineens weg met een klik geluid uit de calira EVS 30/20 DS/iu dit geluid lijkt op of er een relais open of dichtgaat.
Ik heb de startaccu al laten testen door de anwb en volgens deze was de accu nog goed, maar ik twijfel toch ook wel een beetje

omdat ik voordat ik de sluiting had gemaakt, anderhaf uur had gereden met de koelkast op stand 12 volt en bij terugkomst op het einde van de rit was de startaccu bijna leeg en de huishoud accuus hadden ook veel minder spanning dan bij het vertrek was.
Uit deze 2 zinsneden maak ik op, dat de accu's onder het rijden niet geladen worden.

De 230 volt lader werkt wel blijkbaar.
Na een paar minuten laden heb je immers weer een paar minuten 12 volt.

Blijkbaar zijn de accu's zo ver leeg, dat die na een paar minuten al onder de 11 volt komen, waardoor de boel uitschakelt. Ik zou ze eens een dag of een nacht op 230 volt laten laden, en kijken hoe lang je daarna 12 volt hebt.

Als je geluk hebt, is er inderdaad alleen maar ergens een zekering kapot.
Of, in het geval van een automatische zekering, een knopje uitgesprongen.

Een regio vermelden waar je woont kan inderdaad wel eens een handige plaatsgenoot opleveren.
Adria Coral Supreme S 690SC
theodoruswillem
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 12:44

Re: Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door theodoruswillem »

woonplaats van mij is Didam
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door javanes »

Hierbij heb ik per ongeluk een sluiting veroorzaakt doordat ik 2 aansluitpunten tegen elkaar heb geraakt.
Welke waren dat?
Waarom is de massa aansluiting (uitgang) op de spanningsregelaar niet aangesloten?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door Burnerchief »

Op facebook zit Theo de Veth die wil je wel helpen woont in milheeze heb hem gevraagd een echte electroman 😎
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1107
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Geen 12 Volt meer in camper doordat kortsluiting is gemaakt



Bericht door WiSpi »

Als je er zelf, met behulp van het forum niet uitkomt: ik ken het bedrijf niet, maar je zou kunnen informeren. Zit niet zo ver van je vandaan (Westervoort).

https://ccsa.nl/
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie