Oliedruk/kwaliteit lampje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Transitje »

Vorige week ging onder het rijden het rode controlelampje van de oliedruk, c.q. oliekwaliteit, knipperen. Dat knipperen duurt dan één minuut en daarna gaat telkens als je het contact aanzet dit lampje weer een minuut knipperen.
Vandaag is de olie ververst en ook het filter vernieuwd. De olie zat er ongeveer anderhalf jaar in en echt veel kilometers zijn er niet gemaakt, ik heb niet zo bijgehouden hoeveel.
Volgens de monteur is de zaak zo scherp afgesteld dat de sensor vrij snel alarm slaat door het controlelampje te laten knipperen. Volgens het instructieboek kan het lampje ook blijven branden maar dan is het de oliedruk.
Toch wel vervelend als dit gebeurt tijdens een lange rit, dit heb ik een aantal jaren terug gehad, het lampje bleef branden maar toen bleek de sensor kapot.
Ik dacht zelf eigenlijk dat de olie van tegenwoordig van een zodanige kwaliteit is dat het best een tijd langer mee zou kunnen dan de voorgeschreven verversingstermijn. Soms hoor je dat men alleen maar bij vult, maar dat kun je met zo'n sensor dus wel vergeten wil je niet steeds tegen een knipperend rood lampje aankijken.
Groeten

Klaas
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door AadenAnke »

Ja verdiensten uit verkoop van nieuwe auto's zijn niet hoog! De verdienste moeten komen uit de werkplaats met 5of 6 jaar garantie is werkplaats bezoek verzekerd en de techniek van het moeten resetten van de computer zorgt ervoor dat jezelf of de buurman iets aan het voertuig doet

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door de Jonckheer »

Er zijn toch methoden om dat lampje zelf te resetten? Ik ben er al geruime tijd uit maar ik weet nog dat BMW met die onzin begon en ik al snel wist hoe dat te resetten.
Uiteraard kun je veel langer met de olie doen dan ze voorschrijven. Moeiteloos 2 tot 3 maal zonder problemen. Ik doe dat met de Duster al 7 jaar en nog steeds gebruikt ie net zo weinig als toen ik hem kocht met 15000 km. Míjn oude b10m heb ik in 11 jaar 2 keer ververst en ook daar 0 problemen en zeker geen overmatig olie verbruik. Olie is voor de garagehouder wat wijn en koffie is voor de horeca, kassa!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door 309T16 »

Valt en staat wel met het soort km's dat er gereden wordt. Een automotor die zelden op bedrijfstemperatuur komt of waarvan altijd vol vermogen gevraagd wordt heeft die oliewissel veel eerder nodig.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door DiffRental »

de Jonckheer schreef:
do 12 sep 2019, 8:56
Er zijn toch methoden om dat lampje zelf te resetten? Ik ben er al geruime tijd uit maar ik weet nog dat BMW met die onzin begon en ik al snel wist hoe dat te resetten.
Uiteraard kun je veel langer met de olie doen dan ze voorschrijven. Moeiteloos 2 tot 3 maal zonder problemen. Ik doe dat met de Duster al 7 jaar en nog steeds gebruikt ie net zo weinig als toen ik hem kocht met 15000 km. Míjn oude b10m heb ik in 11 jaar 2 keer ververst en ook daar 0 problemen en zeker geen overmatig olie verbruik. Olie is voor de garagehouder wat wijn en koffie is voor de horeca, kassa!
Je zegt het zelf al; "Ik ben er al geruime tijd uit"............. zegt genoeg over je goed onderbouwde antwoord. :-?
Dat je dit bij je eigen wagens doet omdat je paar euro wil besparen moet je zelf weten, om het als advies te geven is wel gevaarlijk.

De tegenwoordige beetje bij de tijd zijnde motoren is de juiste olie en levensduur wel degelijk van een heel groot belang.
(en nee ik werk niet in een garage en ben ook niet commercieel betrokken bij de olie productie)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Gino608D »

En wat is jouw onderbouwing dan?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door DiffRental »

De ervaring met verschillende motoren waarbij het fout gaat.
Groeten Peter
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door c.westerman »

Gewoon elk jaar nieuwe olie en filter. Ook voor de Micra'tjes omdat die veel korte stukjes rijden. Als je het zelf doet is het tientjeswerk. Ook bij de universele garage kost je dit niet de kop :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Jan Pieter »

Ben er al geruime tijd uit zegt genoeg ! Waar je 15 jaar geleden overal 10w40 in deed kan nu niet meer. Allemaal specificaties van de auto/motor bouwers wat je nu bulk moet hebben weet je niet meer of je moet specifiek 1 merk onderhouden. En ja die intervallen na een jaar of zoveel km kunnen wel gunstig zijn als dat aangegeven wordt in de auto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door de Jonckheer »

Je doet net alsof het heel bijzondere motortjes zijn ipv doodnormale bestelwagen motoren die overal ter wereld rondrijden, ook waar die dure oliesoorten niet eens bestaan. Ik haal gewoon olie bij de Action en daar doen mijn voertuigen het allebei prima op, al jaren. En ja, ik ben er een 10 jaar uit maar zoveel is er qua motoren techniek niet veranderd, er is alleen meer rommel aan vast gebouwd uit milieu overwegingen.
Maar natuurlijk willen ze iedereen graag wijsmaken dat zonder die dure olie het snel kapot gaat en uiteraard moet het allemaal op tijd ook. Doe maar zou ik zeggen, ik doe niet mee en zo ken ik er nog wel een aantal die niet aan die gekte meedoen.
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Jan Pieter »

Over interval zeg ik niks maar een Dacia rijdt met oude Renault motors en bus weet ik niks van. Maar de nieuwe 3 cilinders met 2,3 liter olie of een ducato met 2,3 motor en 180 pk komt het toch wel iets preciezer. Pak ff al de tfsi motoren met problemen door late of verkeerde olie wissel anders Google daar maar op. Diesels met dpf waar de diesel weer in de olie komt vullen met specifieke olie en niet tot max bij Mazda onder anderen. Sommige Audi en vw motors kwart onderdeel max vullen anders problemen valt allemaal niet mee tegenwoordig.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door DiffRental »

ben er een 10 jaar uit maar zoveel is er qua motoren techniek niet veranderd,
Uiterlijk is er niets veranderd en het principe van een zelfontbrander is ook nog steeds gelijk.
Inwendig is er veel meer veranderd als dat je op het eerste oog zou zeggen.
Juist de laatste 10 jaar is er meer veranderd als de 20 jaar daarvoor!
En waar ben je al 10 jaar uit.............?
Ik neem aan dat je weet wat de huidige koppels van een motor zijn en wat ze jaren geleden waren op de non-turbo motoren?
Maar vooral wat die hoge koppels aan krachten doen in de motor en dan met name op de lagers.

Vergeet daarbij vooral niet dat er tegenwoordig geen lood meer in de lagers gebruikt word.
Lood heeft o.a. als eigenschap om vuil goed op te nemen waardoor er niet zo snel lager schade ontstaat.
Dus met de huidige nieuwe lager materialen is een specifieke en kwalitatieve olie belangrijk.
Door de nieuwe emissie eisen moeten de motoren schoner maar ook zuiniger, 1 van de manieren is om bv de oliedruk te verlagen op hogere toeren.

Maar goed, heb al vaker gereageerd op je onbezonnen adviezen en het haalt toch niets uit.
Doe lekker wat je wil maar ga deze onzin niet verkopen aan euro 5 of euro 6 eigenaren.
Groeten Peter
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door isoplus »

Het lijkt mij handig en vooral verstandig om bij campers die nog in de garantieperiode rijden vooral de aanbevelingen van de fabrikant van de camper op te volgen.
Wat je daarna doet moet je natuurlijk geheel zelf weten het is tenslotte jouw camper, wellicht rijdt het ding ook wel enkele kilometers met karnemelk in het carter :wink:
Mijn A-fordje dat 25 jaar stilgestaan had is door een hobbymonteur weer tot leven gewekt en ja in het carter zat een stokoude olievulling, het laatste beetje moest er uitgeschraapt worden.
Toch geen lager schade en ook de krukas was nog prima in orde, ja andere toleranties en babbits ingegoten lagers bovendien een laag toerental en weinig vermogen uit een 3 liter motor, dat kon wel wat hebben :thumbup:
Bij mijn nieuwe Fiat 500 luistert het allemaal veel nauwkeuriger en bij onze nieuwe Ducato ook, het advies van Nico zou ik als eigenaar van een jonge moderne auto maar niet opvolgen.
Olie is olie zei mijn grootvader en mikte de afgewerkte olie van zijn vrachtwagen in de tractor, de vrachtwagen is allang gesloopt en de tractor doet nog dienst, resultaten in het verleden behaald bieden geen garantie voor de toekomst :cheers:
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Boulange »

Ik houdt me ook niet altijd aan de intervallen.
Soms gaat de olie er eerder uit, soms ook later.
Hangt ook allemaal van type motor en gebruik af.

Experimenteren met Aldi olie laat ik aan anderen over.
En ik bezuinig veel op onderhoud.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Plaats reactie