Verwachting snelheid Peugeot J5 2.5TD (1991)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
adj85
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 23:48

Verwachting snelheid Peugeot J5 2.5TD (1991)

Bericht door adj85 » wo 11 sep 2019, 20:31

Beste forumleden,

Wij hebben sinds een week een J5 2.5TD uit 1991 in ons bezit, dit hebben we als project gekocht en hopen er in het nieuwe voorjaar volop van te kunnen gaan genieten. Hij heeft nu 170.000 gelopen. We hebben een proefrit gemaakt voor de koop en het leek toen allemaal goed. Nu hij in ons bezit is rij ik er wat langer mee en merk bij windstil weer dat hij in zijn 4 maximaal rond de 95km/h komt. Wanneer ik doorschakel zwakt hij zelfs af naar de 90km/h. Is dit normaal voor een 2.5TD met een massa van 2600kg? Of heb ik toch ergens vermogenverlies?
Alvast bedankt!
Bijlagen
Uiterlijk3.jpg
Onze Peugeot J5 290 G92 2.5TD uit 1991
Uiterlijk3.jpg (105.63 KiB) 388 keer bekeken

280
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door 280 » wo 11 sep 2019, 20:49

Met 70 kW , 95 PK zou ik iets meer verwachten (120) maar tegenwind en helling op is wel gelijk te merken.
Mogelijk even de olie en filters vervangen zodat dat niet tegenwerkt:
diesel filter
olie filter
nieuwe motor olie (kwaliteit of eerst een keer goedkoop om te spoelen)
luchtfilter
bandenspanning (en/of elk wiel even in de lucht en kijken of ie mooi vrij draait)
versnellingsbak olie nakijken /vervangen

Succes, wij hebben ook een "langzame" dus sticker 80 achterop zodat o.a. vrachtwagens weten waar ze aan toe zijn.
80 sticker, scheelt ergernis:
https://www.ebay.com/itm/80-Speed-Limit ... SwzlRcrbTL

Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1245
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contact:

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door Japie » wo 11 sep 2019, 21:06

Wij hebben een 2.5 TD die voor wat aanpassingen toch wel redelijk makkelijk 120 haalde. Ook een alkoof. Met een korte bak, voor de 80 overschakelen naar zijn 5. Na wat aanpassingen, een DT Pyston en een intercooler haalt hij op de teller ook makkelijk 125, 1 x getest met windkracht 5 tegen. Daarna tijdens vakanties etc. is die niet meer boven de 110 echte km,s geweest.

Snelheid wat jij aan geeft is niet goed voor een 2.5 TD.

Wel een mooie camper overigens. Mogelijk is de brandstof pomp nog iets royaler zetten een moegelijkheid.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1405
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door 309T16 » wo 11 sep 2019, 21:26

Om hier goed over kunnen te oordelen, is het wel belangrijk te weten, hoe je aan die snelheden komt.
Zijn het GPS- of tellersnelheden?

Originele bandenmaat? 195/75/16 hoort er op te zitten.
Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 2010
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door Bas vd laar » wo 11 sep 2019, 21:40

Nee, dat is niet normaal.
Kan zomaar zijn dat het originele turboblok ooit vervangen is voor eentje zonder turbo.

AadenAnke
Berichten: 1880
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door AadenAnke » wo 11 sep 2019, 21:40

Wat is het maximale toerental dat je er in zijn 4 en in zijn 5 uitkrijgt? Goed afstellen en luchtfilter eens bekijken bij twijfel vervangen. Die 2600 kilo is dat op kenteken of op de weegbrug?

Gr. Aad

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 980
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Emmeloord

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door dieseltje+ » wo 11 sep 2019, 21:43

Het is o.a. idd de vraag hoe je aan de snelheden komt. 95 in zijn 4 dan draait het motortje serieus veel toeren.
En het gewicht? Hoe kom je daar aan? Gewogen? Of....ergens gelezen?
Mocht bovenstaande wel kloppen dan zou de camper bij 80 naar zijn 5 toch vlotjes in snelheid oplopen bij een gezonde motor/afstelling.
Lees in je andere topic dat de cilinderkop er af gaat...misschien is daar wel meer aan de hand?!

En wat Bas ook al noemt, zeker weten dat het een turboblok is?
Plaats anders een foto van het motorblok, van de bovenkant genomen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 2010
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door Bas vd laar » wo 11 sep 2019, 21:53

Heb wel vaker meegemaakt dat een turboblok vervangen was voor een zonder turbo.
Die blokken zijn goedkoper en makkelijker te vinden.
Als je dan nog steeds de bak van een TD hebt en de 16 inch wielen ( zwaardere overbrenging ) dan krijg je een trage camper.


Kijk eens goed naar je motor, in het plaatje hieronder heb ik de turbo omcirkeld, zit een stangetje op zoals je ziet.
Als je de kap open doet kijk je er recht op, zit direct achter de radiateur.
Bijlagen
2.5 TD PSA.jpg
2.5 TD PSA.jpg (95.72 KiB) 314 keer bekeken

adj85
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 23:48

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door adj85 » wo 11 sep 2019, 22:16

Bedankt voor de vele reactie's!
Gewicht is rijklaar vanaf het kentekenbewijs, bandenmaat klop en snelheid is gemeten met 2 telefoons dmv gps. 100 op de teller = ongeveer 95km/h op gps. En bij de aankoop had ik al gezocht naar de turbo. Het blok is het zelfde als de foto. Nogmaals bedankt voor de reactie, ik weet nu dat de camper dus in gezonde toestand en juiste afstellingen in de 5 nog wel moet oplopen boven de 100km/h.
95 km/h in z'n 4 is inderdaad aardig op toeren, ik heb geen toerenteller maar schat adhv het geluid dat de J5 wel op 90/95% van zijn max. toeren zit in de 4e rond 95km/h.

Ik denk ook dat de turbo zelf niet goed werkt, de slang die op de inlaat zit is bij mij af gedopt, geen idee waarom dit is gedaan.... Ook het stangetje op de turbo voor de toeren regeling zit volgens mij ook helemaal vast, moet je deze zien bewegen als je het gas/toeren veranderd?

In ieder geval we kunnen lekker aan de klus!

Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 1521
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Verwachting snelheid Peugeot J5 2.5TD (1991)

Bericht door rbisdom » wo 11 sep 2019, 22:22

Toen ik mijn 230 uit 1997 10 jaar geleden kocht, ging deze ook niet harder dan 90. Na enkele jaren werd dat 120, elk jaar een beetje harder. Denk dat de vorige eigenaar niet zo hard reed. Heb wel eens gehoord over het "lui' maken van een diesel, misschien is dat het. Dit is ook een 2,5 TD
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 980
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Emmeloord

Re: Verwachting snelheid Peugeot J5 2.5TD (1991)

Bericht door dieseltje+ » wo 11 sep 2019, 22:23

Welke inlaat is afgedopt? Slangetje op het inlaat spruitstuk?

Stangetje moet je idd kunnen bewegen maar is niet een regelaar voor het toerental van de turbo.
Zal alleen bewegen bij vermogensvraag, stilstaand gas geven is wat anders.

Gewicht op kentekenbewijs kan afwijken van het echte (GEWOGEN) gewicht. Verschil bij onze camper is bijna 300kg. (gewogen meer)
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 2010
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verwachting snelheid Peugeot J5 2.5TD (1991)

Bericht door Bas vd laar » wo 11 sep 2019, 22:49

Heb wel eens gehoord over het "lui' maken van een diesel
Klopt, kocht ooit eens een Ducato 1.9 TD met 90 pk en weinig kilometers, die was erg traag, ik dacht ook dat er iets niet goed was en kreeg er nog wat geld van af.
Ik moest nog een paar honderd km terugrijden en reed gewoon plankgas, eerst kon hij amper in de vijf, maar naarmate de reis vorderde, alleen maar snelweg en plankgas, ging hij steeds beter lopen.
Ik denk dat er altijd super traag mee gereden was. Toe ik thuis kwam liep hij al een stuk beter en was een stuk vlotter.

Dit verhaal wil absoluut niet zeggen dat het bij jou ook het geval is, dit betrof een jonge camper met weinig kilometers die zeer goed onderhouden was.
De jouwe is een stuk ouder en heeft vast veel meer gereden, dus ik zou daar geen 200 km plankgas mee gaan rijden.

Zoals eerder door anderen gezegd: Vervang olie, oliefilter, luchtfilter en brandstoffilter en kijk slangen e.d. na
Als dat allemaal goed is en je gaat wat kilometers maken dan kan het best zijn dat hij lekkerder gaat lopen.

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 10743
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Verwachting snelheid Peugeot J5 2.5TD (1991)

Bericht door de Jonckheer » do 12 sep 2019, 8:42

Van nieuwe olie gaat ie écht geen mm sneller rijden, net zomin als de filters. Zit het luchtfilter verstopt krijgt ie te weinig lucht dan gaat ie ook ontzettend roken. Goede raad dus waar je dit probleem niet mee oplost. Zoek het eerder in de turbo, het lijkt erop dat die weinig tot niets doet.

pwhooftman
Berichten: 536
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Verwachting snelheid J5 2.5DT uit 1991

Bericht door pwhooftman » do 12 sep 2019, 8:48

adj85 schreef:
wo 11 sep 2019, 22:16

Ik denk ook dat de turbo zelf niet goed werkt, de slang die op de inlaat zit is bij mij af gedopt, geen idee waarom dit is gedaan.... Ook het stangetje op de turbo voor de toeren regeling zit volgens mij ook helemaal vast, moet je deze zien bewegen als je het gas/toeren veranderd?

In ieder geval we kunnen lekker aan de klus!
Weet dat je de werking van een turbo haast niet kunt vaststellen als je in zijn vrij gas geeft. De motor moet belast worden wil de turbo echt aan het werk gaan. Het stangetje is van de waste gate die open gaat als de turbodruk te hoog oploopt. Het is normaal dat deze zwaar gaat, maar bewegen moet wel mogelijk zijn in stilstand. Ik kan me niet voorstellen dat hij in de open stand vast staat, maar gangbaar maken met kruipolie kan nooit kwaad. Een fotootje van de afgedopte slang zegt ons wellicht meer.

Plaats reactie