Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door colly » wo 11 sep 2019, 8:37

Deze unit is sinds 1995 in ingebouwd in mijn Laika van 1995. Met 2 trumavent units voor ruimtelijke verwarming. Heeft nog een regelunit direct op 12 volt en in een metalen kastje. Dus geen batterij. Werkt overigens goed. Ik heb nog de initielle documentatie.
In die doc. staat iets over een rode led die bij storingen dit moet aangeven. En inderdaad, als je bv de gaskraan dicht doet gaat dat ledje aan. Maar ook als ogenschijnlijk alles in orde is, na ongeveer 40 sec na het (automatisch) aansteken gaat de Led aan en blijft aan, totdat je de kachel uit doet. Je kunt in die aan -tijd regelen wat je wilt, (ook met de Trumavent units) de led blijft altijd aan. Is dit normaal of wat kan dit zijn? Nogmaals hij werkt prima ook met de 2 trumavent units. Al zou de warme lucht uit de verschillende uitstroom openingen wel wat krachtiger en warmer kunnen zijn, Wie weet hier meer van ?

Colly

Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 627
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door Vmax-Idioot » do 09 jan 2020, 16:59

Hoi Colly,

ben je weer in het land (geweest) ? ;-)
In mijn Ecovip van 1995 zit dezelfde kachel en het ledje brandt continue als de kachel in werking is.
Bij een storing knippert het ledje.
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding

myway
Berichten: 10608
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door myway » do 09 jan 2020, 20:37

Wel apart dat deze kachels door een camperfabrikant zijn ingebouwd, Truma heeft namelijk nooit de moeite en kosten genomen om de 5002 kachel gekeurd te krijgen om in een camper in te bouwen.
Dit in tegenstelling tot de 3002 en 3004

Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 627
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door Vmax-Idioot » do 09 jan 2020, 21:20

De 3002 is technisch gelijk aan de 5002 (de 5002 is eigenlijk twee aan elkaar geplakte 3002's), dus dat zal denk ik geen probleem opleveren en voor Truma genoeg geweest zijn.
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13576
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door Hoofdnoorman » do 09 jan 2020, 22:32

myway schreef:
do 09 jan 2020, 20:37
Wel apart dat deze kachels door een camperfabrikant zijn ingebouwd, Truma heeft namelijk nooit de moeite en kosten genomen om de 5002 kachel gekeurd te krijgen om in een camper in te bouwen.
Dit in tegenstelling tot de 3002 en 3004
Ik denk dat je dit toch mis hebt.
Ik heb de 5002 in mijn Hymer en die is gekeurd. Het nummer daarvan staat op de toelating van de Duitse TüV.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

myway
Berichten: 10608
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door myway » do 09 jan 2020, 22:49


Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13576
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door Hoofdnoorman » do 09 jan 2020, 23:17

We hadden het over de oude 5002.
Ik weet dat er nieuwere type's zijn gekomen welke inderdaad niet toegelaten "zouden" zijn. Daar is, in het verleden al meer over geschreven hier.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

myway
Berichten: 10608
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door myway » vr 10 jan 2020, 7:33

Van Truma uit was dat voor de 5002 exact het zelfde het zijn ook nog steeds de zelfde kachels, met een andere mantel en een thermostaat die wat hoger zit waardoor de gehele kachel iets hoger is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13576
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Trumatic S 5002 van 1995 en de rode LED

Bericht door Hoofdnoorman » vr 10 jan 2020, 16:04

Nogmaals ging het om de S5002. Deze is toegelaten geweest tot in 1993. Ook bij mij is deze gemonteerd en heeft een ouderwetse/gedateerd uiterlijk/mantel.
Toch was ik even aan het zoeken om wat te vinden en stuitte op het volgende artikel van Truma.

De kachels dienen na 30 jaren uitgewisseld te worden want dan verliezen zij hun E keur. (Alleen bij campers)

Ik moet dus over 3 jaar een nieuwe kopen.
https://serviceblog.truma.com/de/2012/0 ... etauscher/

Wärmetauscher
Posted on 3. September 2012 by Susan Hösl
Austausch Wärmetauscher entfällt für Truma Flüssiggasheizungen
Immer wieder erreichen uns Anfragen von verunsicherten Kunden bezüglich der Vorschrift, die Wärmetauscher von Fahrzeugheizungen nach 10 Jahren auszutauschen.
Hier unsere ausführliche Erklärung dazu: (Diese kann auch dem TÜV/Dekra vorgelegt werden, falls dort noch nicht vorhanden.)
Gemäß der Straßenverkehrs-Richtlinie „Technische Anforderungen an Fahrzeugteile bei der Bauartprüfung nach §22a StVZO vom 05.07.1973 bei Heizgeräten für flüssige Brennstoffe (Diesel, Benzin) ist das Austauschen der Wärmetauscher nach 10-jähriger Verwendung vorgeschrieben.
Grund sind die entstehenden Verbrennungsrückstände.
In der Neufassung dieser „Technischen Anforderung“ vom 19.03.1990 forderte das Kraftfahrt-Bundesamt auch ein Austauschen des Wärmetauschers bei Heizgeräten für gasförmige Brennstoffe nach 10 Jahren.
Bei der Verbrennung von Flüssiggas entstehen jedoch keine korrosiven Bestandteile, die den Wärmetauscher der Flüssiggasheizungen angreifen können, so dass aus Sicherheitsgründen ein Austausch der Wärmetauscher nicht notwendig ist.
Wir sind aus diesem Wissen heraus überzeugt, dass die Sicherheit und Qualität der Truma Produkte auch weit über 10 Jahre hinaus in jedem Fall gewährleistet ist. Daher haben wir uns entschlossen, das Inkrafttreten der Neufassung der „Technischen Anforderung“ zugunsten unserer Kunden zu verhindern!
Ein von uns beauftragtes korrosionstechnisches Gutachten zur Bewertung der Dauerhaftigkeit von Truma-Flüssiggasheizungen bei der Forschungs- und Materialprüfungsanstalt für Bauwesen, Referat Korrosionsschutz, brachte ein eindeutiges Ergebnis: „Heizungen dieser Bauart können ohne weiteres 30 Jahre und länger betrieben werden, ohne dass korrosionsbedingte Undichtigkeiten auftreten“.
Auf Basis dieses Gutachtens gelang es uns, beim Kraftfahrt-Bundesamt eine Erweiterung der Zeiträume für die Verwendung der Wärmetauscher von Flüssiggasheizungen und der abgasführenden Rohre abweichend von den Forderungen nach den „Technischen Anforderungen an Fahrzeugteile nach §22a STVZO“ von 10 auf 30 Jahre zu erwirken.
Ein Austausch, der technisch gesehen unnötig ist, den Kunden keinerlei Nutzen bringt, trotzdem aber Geld kostet, entfällt somit.
Für alle, die in ihren Reisemobilen eine Truma-Flüssiggasheizung Trumatic C (C3400, C3402, C6000, C6002), E (E1800, E2400, E2800, E4000) oder S-K (S3002K, S5002K) eingebaut haben, besteht somit keine Austauschpflicht von Wärmetauschern und Abgasrohren in den nächsten Jahren!
Hinweis:
Von der Austauschpflicht des Wärmetauschers/Brennkammer (nach 30 Jahren) sind Heizungen im KFZ (LKW und Reisemobile) die zwischen 1993 und 2006 gebaut wurden, betroffen.
Ältere Heizungen haben Bestandschutz und neuere eine E1 Kennung, die sie von dieser Pflicht ausnimmt. Beispiel: Eine Austauschpflicht für z. B. das Baujahr 1993 würde dann im Jahr 2023 zum Tragen kommen.
Wärmetauscher im Caravan bzw. Wohnwagen sind von dieser Regelung nicht betroffen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Plaats reactie