Aansluiting koelventilator koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door jansloos »

Staat soms ook een pijl aan de zijkant voor de windrichting
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door trabbart »

kheb er net ook twee geplaatst van 14cm. appart aan en uit te zetten met een verklikkerlampje in de schakelaar.
ik had geen koelproblemen bij buitentemperatuur van rond de 30, maar het werd wel warm in de camper , zeker de gootsteen en op en rond de ijskast werd het echt heel warm , de koelkast gebruik ik trouwens enkel op gas.
we hebben nu geen extra warmte meer rond de koelkast, de warmte word mooi afgevoerd.
met een wierookstokje kon ik zelfs goed zien van hoever de lucht werd weggezogen in de camper richting koelkast, met 1 ventilator duidelijk minder dan met de twee . het is echt een must, en waar ik wat bang voor was is het geluid, maar je hoort ze eigenlijk niet draaien, ik kocht een beetje duurdere , van 13 euro tstuk, je hebt er al van 6 euro.
temperatuurgestuurd vond ik wat overbodig, ik zet ze zelf wel aan en uit, maar een verklikkerlampje is wel handig want je hoort ze echt totaal niet draaien behalve als je er buitenaan je oor tegenlegt. ook blij dat ik 14cm nam want het rooster en het muggengaas houd ook nog redelijk veel stroming tegen.

aansluitingen vind je wel via google, als je zoekt op 3 pins fan connection, of 4 pin fan connection, maar de mijne gaf geen reactie bij draadwisselen, , dus draait enkel indien goed aangesloten. ik gebruikte artikel 756548 BeQuiet PC-ventilator Pure Wings 14 CM van bij conrad. aan te raden ventilatoren!
Gebruikersavatar
Dirk53
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 8:24

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door Dirk53 »

Misschien helpt deze link je op weg http://www.evercase.co.uk/image/cache/c ... 00x600.jpg
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door Bas vd laar »

ik gebruikte artikel 756548 BeQuiet PC-ventilator Pure Wings 14 CM van bij conrad. aan te raden ventilatoren!
Dank je voor de link, ik ga deze ook aanschaffen, die van mij werken prima maar je hoort ze redelijk goed.
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door gwvmanen »

Dirk53 schreef:
di 10 sep 2019, 19:17
Misschien helpt deze link je op weg http://www.evercase.co.uk/image/cache/c ... 00x600.jpg
Super, dank je wel.
Ik ben nu eventjes weg (met camper). Ga later verder met het "koelen" van mijn koelkast. Ik laat wel weten wat het geworden is.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door veetee »

trabbart schreef:
di 10 sep 2019, 18:42
we hebben nu geen extra warmte meer rond de koelkast, de warmte word mooi afgevoerd.
met een wierookstokje kon ik zelfs goed zien van hoever de lucht werd weggezogen in de camper richting koelkast, met 1 ventilator duidelijk minder dan met de twee .
Dit is raar. De achterkant van de koelkast hoort luchtdicht afgesloten zijn van het interieur van de camper. De luchtstroom om de kk radiator warmte af te voeren zou via het onderste rooster van buiten af aangevoerd moeten worden, langs de achterkant kk en via het bovenste rooster (eventueel dus geforceerd met ventilator) weer naar buiten.
Als er uit interieur lucht aangezogen wordt staat de ruimte achter de kk dus in verbinding met het interieur, met als gevolg dat ook verbrandingsgasssen in het interieur zouden kunnen komen. Dat hoort niet...
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door trabbart »

tja, de camper is dertig jaar oud, de originele ijskast is lang vervangen, ik kan wel nog 1 en ander bekijken tussen bovenkant ijskast en keukenblok want dat werd herplaatst en staat een cm of drie hoger , dit om de nieuwere ijskast te kunnen plaatsen die tegen de afloop van de gootsteen aanliep, ik kan dit aan de voorkant nog wel iets beter dichtmaken, maar luchtdicht? . de ijskast heeft wel een goeie schouw mooi verlengd naar buiten, en al de vorige eigenaars zijn ook niet gestikt toen zelfs dat niet in orde was/bleek te zijn. en nu zuig ik nog eens alles naar buiten.
Ik denk niet dat er gevaar is voor verbrandingsgassen. en voor gas ook niet want de ijskast heeft een automatische vonkmaker en een automatische gasafsluiter. zodra de vlam dooft tikt de vonkmaker , en gaat het gas dicht, heel veilig. zeker veiliger dan de oude koelkast .
wat is de gasboiler dan onder mijn zetel? een bom? die ijskastvlam is een kaars groot, daar heb je geen verbrandingsgassen van,
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door WiSpi »

Ik zit er ook aan te denken, maar waar sluiten jullie de stroom dan op aan? Moeten de draden helemaal naar de accu? Sluit je aan op de draden van de koelkast zelf? Zo ja welke koppelingen gebruik je daar dan voor ( de draden zullen toch doorgeknipt moeten worden).
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door trabbart »

WiSpi schreef:
wo 11 sep 2019, 10:55
Ik zit er ook aan te denken, maar waar sluiten jullie de stroom dan op aan? Moeten de draden helemaal naar de accu? Sluit je aan op de draden van de koelkast zelf? Zo ja welke koppelingen gebruik je daar dan voor ( de draden zullen toch doorgeknipt moeten worden).
kan overal waar je 12v vind in de buurt van de keuken, de verlichting zelfs, zet ze natuurlijk niet op de 12v die speciaal voor de koelkast dient daar die kan wegvallen als je motor niet draait , maar je vind er zeker ook een constante 12v
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door WiSpi »

[/quote]
kan overal waar je 12v vind in de buurt van de keuken, de verlichting zelfs, zet ze natuurlijk niet op de 12v die speciaal voor de koelkast dient daar die kan wegvallen als je motor niet draait , maar je vind er zeker ook een constante 12v
[/quote]

Dank je wel. Dat is wel te vinden, maar doe je dat dan met een kroonsteentje o.i.d.?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door jansloos »

Probeer die kabel te volgen en kijk hoe hij is aangesloten. Misschien met zo'n schuifsteker. Hiervoor zijn speciaal dubbele.
Of twee draden onder een schroefje.
Die knijpdingen is men hier niet zo blij mee. Ondanks het merk 3M. En het lage verbruik.

Als je een kabel denkt gevonden te hebben, maak je een foto voor hier, en je krijgt advies.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door veetee »

Die ‘knijpdingen’ kun je inderdaad beter niet gebruiken.
.
1C14D018-1A0E-4E96-9519-4001DE393CF4.jpeg
1C14D018-1A0E-4E96-9519-4001DE393CF4.jpeg (14.97 KiB) 496 keer bekeken
.
Kabelschoentjes met een aftak zijn beter en handig in het gebruik, wel een goede tang gebruiken om goed af te klemmen.
.
FED18271-3F2B-4368-858D-2B89401CD6F0.jpeg
FED18271-3F2B-4368-858D-2B89401CD6F0.jpeg (27.79 KiB) 496 keer bekeken
.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door WiSpi »

Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door WiSpi »

veetee schreef:
wo 11 sep 2019, 18:44
Die ‘knijpdingen’ kun je inderdaad beter niet gebruiken.
.
1C14D018-1A0E-4E96-9519-4001DE393CF4.jpeg
.
Kabelschoentjes met een aftak zijn beter en handig in het gebruik, wel een goede tang gebruiken om goed af te klemmen.
.
FED18271-3F2B-4368-858D-2B89401CD6F0.jpeg
.
ah, dank je wel. Dan weet ik waar ik naar moet zoeken.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie