Brandstofrelais weer defect!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13
Brandstofrelais weer defect!
Op de toerit naar de Franse snelweg hield mijn Ducato x250 uit 2009 er ineens mee op. Totaal geen brandstof toevoer leek het. Na weggesleept te zijn, bleek het weer het relaitje onder de motorkap naast de zekering te zijn dat in 2016 al voor startproblemen zorgde. Is destijds vervangen, nu dus weer kapot. Heeft iemand dezelfde ervaringen en waardoor gaat zo 'n relais kapot? Kan het zijn omdat de camperbus in een kapschuur staat met de neus vlak bij regen en wind ipv een droge garage? Heb nu 3 reserverelais in de auto liggen, dat wil je niet nog een keer meemaken.
Laatst gewijzigd door Deijsbreker op di 10 sep 2019, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Re: Brandstof relais weer defect!
Om te zien wat er kapot is in het relais zal je het open moeten maken. in principe kunnen er maar 2 dingen kapot, de spoel(en de bedrading ) en de contacten,(met de aansluiting). Alles is te meten. Aan de hand daarvan kan je misschien de oorzaak vinden waardoor het kapot gaat.
Vaak is vervuiling, door vonktrekking tijdens uitschakeling, van de contacten de oorzaak van de storing.Inbranding van contacten met slecht contact als gevolg gebeurt ook.
Spoeltje wil wel eens sneuvelen maar niet zo vaak.
cor
Vaak is vervuiling, door vonktrekking tijdens uitschakeling, van de contacten de oorzaak van de storing.Inbranding van contacten met slecht contact als gevolg gebeurt ook.
Spoeltje wil wel eens sneuvelen maar niet zo vaak.
cor
Re: Brandstof relais weer defect!
Je kan over de contacten van de pomp een diode in sper overheen zetten. Dat kan ke relais beschermen...
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13
Re: Brandstof relais weer defect!
Ik heb het los gehaald. Het spoeldraad is aan 1 van de gesoldeerde zijde los. Wat kan de oorzaak zijn dat dit relais weer defect is?
Groeten
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Re: Brandstof relais weer defect!
Als het spoel draadje los is, is de kwaliteit van het relais te betwijfelen....
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13
Re: Brandstof relais weer defect!
Ik zie dat er nog een klein stukje stukje draad aan het soldeersel zit, dus het spoeldraad je is geknapt.
Groeten
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
- seth_space
- Berichten: 8664
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Brandstof relais weer defect!
Voor degenen die ok dat relais hebben. kun je aangeven welk type dat is en waar het precies zit? ( foto helpt!)
Handig om te weten als ons hetzelfde overkomt.
Maar als een spoeldraadje breekt dan is er iets mis met de kwaliteit van het relais of de wijze waarop dat bevestigd is lijkt me.
Handig om te weten als ons hetzelfde overkomt.
Maar als een spoeldraadje breekt dan is er iets mis met de kwaliteit van het relais of de wijze waarop dat bevestigd is lijkt me.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Brandstof relais weer defect!
Trilling!!
Kan het spoeltje heen en weer bewegen?
Bij een volgend spoeltje de boel vastzetten. Bv dik in de polymax
Kan het spoeltje heen en weer bewegen?
Bij een volgend spoeltje de boel vastzetten. Bv dik in de polymax
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Brandstof relais weer defect!
maar dus ook te herstellen door het losgeraakte draadje opnieuw vast te solderen.
cor
cor
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Brandstof relais weer defect!
Ja was ook mijn idee. Is wel een heel gepiel. Als hij dicht bij de spoel is afgebroken Ik dacht zijn goedkope dingen. TS koopt er wel een
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Brandstof relais weer defect!
In elektronische schakelingen zit vaak ook een soort lijmpistool kit , om te voorkomen dat de boel lostrilt, ( of is het voor betere elektrische isolatie).
Maar je moet de spoel ook de kans geven om zijn warmte kwijt te kunnen, dus helemaal volspuiten met polimax, lijkt me ook weer geen goed idee.
Tijdens het schrijven , denk ik bij trilling weer aan wat anders, een stokpaardje deformatie van mijn zal het wel zijn.
Dat relais zit voorin, en als nu je voorbanden op 5 of 5,5 bar staan, dan ook meer trilling vooraan. Niet goed voor comfort, maar ook dit kan daar eerder van komen. Achter vaak gewoon nodig om overbelading in te dekken, maar voor-as komt vaak lang niet aan zijn MTA , die nog eens lager is dan achter.
Vaak is rond de 4 bar absoluut veilig, en geeft ook nog meer comfort en grip. Ik kan het voor je uitrekenen.
Maar je moet de spoel ook de kans geven om zijn warmte kwijt te kunnen, dus helemaal volspuiten met polimax, lijkt me ook weer geen goed idee.
Tijdens het schrijven , denk ik bij trilling weer aan wat anders, een stokpaardje deformatie van mijn zal het wel zijn.
Dat relais zit voorin, en als nu je voorbanden op 5 of 5,5 bar staan, dan ook meer trilling vooraan. Niet goed voor comfort, maar ook dit kan daar eerder van komen. Achter vaak gewoon nodig om overbelading in te dekken, maar voor-as komt vaak lang niet aan zijn MTA , die nog eens lager is dan achter.
Vaak is rond de 4 bar absoluut veilig, en geeft ook nog meer comfort en grip. Ik kan het voor je uitrekenen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13
Re: Brandstof relais weer defect!
Relais nr 10 naast de zekeringen onder de motorkap. Goh, dat zo 'n geknapt dun koperen draadje de hele boel stil kan leggen.seth_space schreef: ↑di 10 sep 2019, 16:13Voor degenen die ok dat relais hebben. kun je aangeven welk type dat is en waar het precies zit? ( foto helpt!)
Handig om te weten als ons hetzelfde overkomt.
Groeten
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13
Re: Brandstof relais weer defect!
Nu blijkt de aico het niet te doen. Bij de Fiat garage constateren zij dat er geen relais in T14 zit! Bij plaatsing doet ie het weer. Diagnose geeft verder geen storing aan.
Hoe kan het dat de airco voor het stil vallen van de motor zonder relais het wel deed? En kan het zijn dat het invloed had op de brandstof relais? Bijvoorbeeld omdat de airco ook op hetzelfde ralais werkte en dat daardoor het relais voor de derde keer defect is vanwege overbelasting?
Hoe kan het dat de airco voor het stil vallen van de motor zonder relais het wel deed? En kan het zijn dat het invloed had op de brandstof relais? Bijvoorbeeld omdat de airco ook op hetzelfde ralais werkte en dat daardoor het relais voor de derde keer defect is vanwege overbelasting?
Groeten
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Fred
Ducato Possl X250 van 2009
Re: Brandstof relais weer defect!
kom je eenvoudig achter door het airco relais er weer uit te halen en te kijken of de airco dan nog werkt. Dan kan je tot die conclusie komen.
Misschien is het wel andersom, dat het airco relais ook de pomp aanstuurde.?
cor
Misschien is het wel andersom, dat het airco relais ook de pomp aanstuurde.?
cor