Te weining vermogen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Te weining vermogen?



Bericht door bertusjan »

hallo ik heb onze camper een maand of anderhalf geleden gekocht en hier al meerdere problemen met hulp van jullie kunnen oplossen het is een fiat 290 met 2,5 L motor zonder turbo en weegt kaal 2330 en is 5,2 M lang dus geen lang beest
nu waren wij in frankrijk en daar kwam de eerste serieuze bult de Cap Gris-Nez bij de krijtrotsen onder calais ik reed erop en moest van de 5 naar 4 denk ok dat kan goed toen naar de 3 ik denk oei en toen naar z'n 2 en met een gangetje van 30 km per uur de bult op ik zweette peentjes hele file achter me maar in de 3 stortte hij ook in alleen in 2 kon ik hem op toeren houden
ik heb bewijs dat blok 10000 km geleden is gereviseerd nieuwe zuigers en veren lagerschalen cil kop gevlakt en nieuwe kleppen en geleiders en nieuwe verstuivers en afgestelde brandstofpomp ( op snelweg kan ie tot ong 104 /105 wind in de rug etc anders rijd ik meetal 95 tussen de vrachtwagens en dat vind ik prima heb tijd zat :-)
nu vraag ik mij af ik heb hem niet gekocht om de alpen in te gaan of zoiets maar ben nu al bang voor de hondsrug in duitsland ik denk ook niet dat er een snelle fix is de 2,5 turbo uitvoering is die heel anders ? of is het turbo deel inlaat en uitlaat etc over te zetten met misschien grotere verstuivers of meer druk ? of is het blok versn bak en assen compleet anders ??
gr bertusjan
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: te weining vermogen ?



Bericht door bupozaanstad »

Ik denk dat je jezelf er bij moet neerleggen dat het geen snelheidsmonster is, in de bergen helemaal niet. Files achter je aan zeg je mooi, achter je en dat is beter dan voor je. Ombouw van het blok moet je niet willen dan kan je beter een turboblok kopen en dat reviseren en inbouwen. Ombouw is veel meer dan alleen een andere uitlaat en turbo, de turboblokken zijn echt anders gebouwd intern zo ver ik weet. Ook zal je niet heel veel winst halen in de bergen, misschien in 3 ipv in 2 naar boven maar je schreef al dat je geen haast had. Willen ze er voorbij dan gaan ze wel. Die van mij gaat ook op sommige delen in zijn 2 naar boven, maar echt je komt boven zelfs op Col de la Bonette-Restefond ;-) ;-)

Mooie sticker achterop: Ik kan niet harder ................... jij wel ?
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op za 07 sep 2019, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: te weining vermogen ?



Bericht door leftlanebandit »

De td is in veel opzichten anders en de versnellingsbak heeft andere verhoudingen evenals het differentieel
Het is haast niet te doen om een atmosferische motor om te bouwen naar een turbo motor

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: te weining vermogen ?



Bericht door bertusjan »

ok dankt je voor je reactie ik dankt inderdaad dan dat ik me er bij moet neerleggen waren gewent aan een huurcamper van jaar oud dus te hoge verwachtingen denk ik sorry voor de vele vragen op dit forum zal rustig aan doen :-)
vriendelijk dank en groeten bertusjan
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: te weining vermogen ?



Bericht door bupozaanstad »

Als je vragen hebt gewoon vragen is niets ergs aan en hoef je geen sorry voor te zeggen ;-)
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: te weining vermogen ?



Bericht door dieseltje+ »

Er zijn meerdere topic`s over de D en de TD verschillen, of een turbo op de gewone D plaatsen. ( NIET DOEN)

Onlangs nog onderstaand topic.

viewtopic.php?f=3&t=8469276
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: te weining vermogen ?



Bericht door Zijspan »

Wil je meer vermogen? ga dan op zoek naar een turbo motor en versnellingsbak compleet.
Dan ben je nog geen snelheids monster maar gaat het beter, ik heb 165 Italiaanse paarden om voorruit te komen en dat gaat goed, maar ik rij nooit veel sneller dan 90 per uur.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: te weining vermogen ?



Bericht door dieseltje+ »

Mocht je voor de TD motor gaan....?
Tip: is je huidige versnellingsbak nog goed, dan deze weer gebruiken op de TD motor. De 5 van de gewone D bak is gunstiger voor camper gebruik dan de 5 van de TD versie.

En vermogen is lekker om te hebben, tegelijkertijd is het nooit genoeg, huidige T5 van 180pk naar 225PK 480Nm en denk nu...iets meer zou wel lekker zijn...never ending story
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: te weining vermogen ?



Bericht door de Jonckheer »

Doodzonde om een gereviseerde motor om te ruilen voor een waarvan je niks weet en misschien wel binnen afzienbare tijd aan revisie toe is. Ik zeg: niet doen. Laat je toch niet gek maken. Nou, en dan ga je in 2 naar boven, so what? Ik moet ook af en toe met 30 omhoog. Nou en? Dat moet een zwaar beladen vrachtwagen ook dus wat is het probleem? Soms kom je achter een boer met 15 km/pu te zitten. Kan allemaal. Dacht je dat die boer daar mee zit? Nee dus.
Mijn advies is: ga gewoon lekker genieten van dat ding en trek je nergens iets van aan, dat doet een ander ook niet. Hij is gewoon niet sneller, punt. Om een hoop geld uit te geven voor je medeweggebruikers vind ik echt van de gekke.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Te weining vermogen?



Bericht door Bas vd laar »

De 5 van de gewone D bak is gunstiger voor camper gebruik dan de 5 van de TD versie.
Waarom dan?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Te weining vermogen?



Bericht door dieseltje+ »

De 2.5 bak heeft een pignon-kroonwiel van 12x62
De TD 13x62.

Met de 2.5 bak behoudt je iets meer trekkracht/vermogen. Maar dus ook iets hoger motortoerental.

Maar stiekem weet jij dit wel Bas :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
h.a.molenaar
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
Locatie: oudkarspel
Contacteer:

Re: Te weining vermogen?



Bericht door h.a.molenaar »

enige wat kan helpen is lpg injectie erop laten zetten, behoud je je gereviseerde motor maar is wel een dure instalatie om te laten monteren.
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper

zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Te weining vermogen?



Bericht door Bas vd laar »

De 2.5 bak heeft een pignon-kroonwiel van 12x62
De TD 13x62.

Met de 2.5 bak behoudt je iets meer trekkracht/vermogen. Maar dus ook iets hoger motortoerental.

Maar stiekem weet jij dit wel Bas :-B
Ja dat wist ik :wink: , maar een kortere 5 heeft bij dit type te weinig zin, ook de 2.5 TD maakt in 5 nog aardig wat toeren en heeft eigenlijk geen kortere 5 nodig, zeker niet als je de wielen van 14 inch behoudt.
Op een 2.8 IDTD heeft dit meer zin vind ik, daar moet je best vaak terug naar 4 heb ik gemerkt, toerental in 5 bij 120(!) is maar 2750 tpm
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Te weining vermogen?



Bericht door AadenAnke »

Onze vorige camper een MB307D van 1986 had maar 70pk ik kwam overal boven! Heb voor me in Engeland bij hellingen van + 25% dikke turbo campers stil zien vallen die eigenlijk niet meer weg kwamen. Terug laten zakken en overdwars op de weg volgas met slippende koppeling en dan kwamen ze weg in de 1e versnelling naar boven. De oude tok schudde even en rolde weg op het juiste moment schakelen naar zijn 2 en blijven rollen. Zelfde gewicht met bijna 100pk minder. Bedenk dat de turbo pas bij voldoende toeren inschakeld. Lekker op de meest rechter baan blijven en genieten van het uitzicht.

Gr. Aad
Plaats reactie