Webasto versus Eberspacher

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Webasto versus Eberspacher



Bericht door Blazing Amber »

Ik ben nog aan het verbeteren van de warmte voorziening in mijn Dethleffs Trend.

Ik wil voor de winter begint een dieselkachel laten inbouwen.
De Truma 6 kachel/ boiler laat teleurstellende resultaten zien als het gaat om warmte voorin blazen.
ja, de kastjes worden bloedheet en de badkamer en garage is behaaglijk , maar voorin komt het niet.
De verkoper heeft gecontroleerd en geen gebreken gevonden, de kachel doet het.
Ik heb de diverse threads over diesel kachels gelezen en daar wordt vaak een vergelijk met een Planar gemaakt.
Ik wil graag het verschil weten tussen de Webasto en de Eberspacher.

Mijn eerste dieselkachel werkte als een zonnetje, alleen dat geluid van het tikken en het geluid van opstarten als een vliegtuig waren wat minder fijn.
Ik heb al de 2 verschillende handleidingen etc proberen uit te pluizen maar zo ver reikt mijn kennis helaas niet om daar iets van te kunnen vinden.
is er iemand die ervaring met beide merken heeft?
Welk model is er nodig om een halfintergraal van 7 meter te verwarmen? met name wil ik de diesel kachel voorin plaatsen bij cabine en zitje, de Truma mag evt achter bij verwarmen als het echt heel koud is. Dan zijn mijn kleren in de kasten en de fietsen in de garage ook lekker warm ;-)
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door ben19 »

Misschien kiezen voor waterverwarming van 1 van deze merken en dan de ventilator van het voertuig op de HH accu aan sluiten .eventueel met dioden scheiden van de start accu.
Maar kan ook via relai dan laten schakelen via D+
Zo heb je het voor warm en een schone ruit ,en de motor warm .
De kwaliteit van deze beide merken zijn gelijkwaardig denk ik beide Duits.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door Blazing Amber »

Tot nu toe heeft alleen de camper verkoper dat voorgesteld,
om een standkachel ( waterkachel?) aan te sluiten en de warmte door de openingen vh dashboard te laten komen.
Mij lijkt dat wat summier.
?
Groeten,
Tom en Katja
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door veetee »

Een standkachel in het koelwatercircuit is energieverspilling als je hoofdzakelijk wilt verwarmen tijdens stilstand. Gewoon een hetelucht standkachel, kun je bijvoorbeeld inbouwen onder bestuurders- of bijrijdersstoel als daar nog ruimte is, anders onder een bankje van de dinette of zo. Ik heb zelf twee keer Webasto Airtop gehad, in de boot en in de Land Rover. Het tikken van het pompje is wel wat aan te doen, monteren in een geïsoleerd doosje, en op trllingsdempertjes zetten. Eberspracher heb ik geen ervaring mee, maar beide zijn betrouwbare merken en zullen qua kwaliteit elkaar niet veel ontlopen.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door AadenAnke »

Als ik zo lees voldoend de huidige Truma maar komt de warmte niet op de gewenste plekken? Als dat inderdaad zo is de verdeling van de warmte verbeteren! Lijkt mij

Gr. Aad
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door jurgenc »

In onze vorige camper (semi integraal 7 m, Benimar Mileo 211) hadden we de eberspacher D4 (4 kw dus) dieselverwarming.
Daar hadden we ook het probleem dat de warme lucht slecht verdeeld werd. Voorin (tafel en bank) kwam lauwe lucht uit de blaasmonden, elders was de lucht meer dan warm genoeg. Ligt niet zozeer aan de verwarming, die was goed, maar aan de manier waarop de verwarmingsbuizen werden gelegd in de camper. Daar waar de warme lucht de camper inkwam (de verwarming hing buiten onder de camper) was een splitsing. Spijtig genoeg ging de meeste warme lucht de verkeerde richting uit (naar achter, naar de slaapruimte) i.p.v. naar voor, de leefruimte.
Een mogelijke oplossing is om een aangepaste ventilator te (laten) plaatsen in de verwarmingsbuis, zodat de warme lucht in de juiste richting wordt geblazen of zorgen dat er minder in de verkeerde buis wordt geblazen en meer in de juiste.

We hebben nu in de huidige camper de truma 6 combi.
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door kampo »

Ben je bereid om hem goed in te bouwen ?
Daar gaat het over.Ben je je daar voldoende bewust van ?
Ervaringen met oude of slecht gemonteerde verwarmingen helpen je niet echt verder bij deze vraag.
En in veel mindere mate gaat het over het verschil tussen een product uit Stuttgart of uit München..
De specs en de praktijkervaringen van beide types/ merken kan je gewoon in een spreadsheet naast elkaar zetten./vergelijken en je conclussies trekken.

Ps de dieselpompjes hoor je niet meer tikken sinds de Airtronic generatie 2 op de markt is.
Groeten Kampo
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door BOKKIE »

Beste,

Een Eberspächer of een Webasto zijn zo goed als gelijk.
Ik heb de laatste jaren alleen maar Eberspächer ingebouwd.
In de Transporter een D2 (2000Watt) en in de VW LT 35TDI en de huidige VW Crafter een D4 (4000Watt).
Deze voldoen uitstekend.

Ons aandachtspunt om NIET op gas te verwarmen was het feit dat het gas altijd op is als je het niet kunt gebruiken.
Daarbij komt het probleem dat het gas overa anders is, ik bedoel, de fles is anders de aansluitingen zijn anders, het gas is op 's ochtends vroeg of juist 's avonds laat. Daarbij kun je tijdens een lange koude periode niet lang op branden met de aan boord zijn de gasflessen.

Het stoken op diesel olie is handiger, als je weet dat je moet stoken zorg je voor een volle tank.
Het verbruik van diesel olie uit de auto tank is nihil.

De plaatsing van de standkachel: Je plaatst de standkachel bij VOORKEUR daar waar je het VAAKSTE zit!
In de VW Crafter hebben wij de D4 in de bank van het dinet geplaatst. Je bent daardoor verzekerd van warmte als je daar zit.
Inderdaad achter in de VW Crafter is de warmte zo goed als afwezig.

In de VW LT35TDI hadden we de standkachel ACHTERIN gemonteerd, dit betekende dus dat het bij het dinet vaak net NIET warm genoeg is.

Nog een tip: Koop GEEN Chinese standkachel; deze zijn echt LEVENS GEVAARLIJK.
De andere tip: De PLANAR standkachels zijn ook wel redelijk goed.

Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door Blazing Amber »

AadenAnke schreef:
vr 06 sep 2019, 13:26
Als ik zo lees voldoend de huidige Truma maar komt de warmte niet op de gewenste plekken? Als dat inderdaad zo is de verdeling van de warmte verbeteren! Lijkt mij

Gr. Aad
Dat klopt, de verdeling is in deze camper bagger ;-),
alleen dat lukt dus niet met deze Truma kachel positie en leidingen ( 1 leiding loopt zelfs van af de truma links achterin naar rechts binnen door bij de zijkant en dan bij de badkamer achterlangs en daar naar beneden om vervolgens onder de camper vloer buiten door weer terug naar rechts uit te komen door de bodem heen bij het zitje naar boven, ! ) De Truma zit helemaal links achterin en verspilt hele lucht naar de garage toe en onder de kasten van het bed, een extra ventilator zag de verkoper niet zitten, dat zou niet helpen om de lucht naar voren te krijgen.
Vandaar dat ik nu voorin, daar waar we zitten, een diesel kachel wil, we reizen elke weekend dus ook in de winter met de camper. En zitten dan voorin bij het zitje uiteraard.
Twee verschillend inbouwers gesproken, ieder met het ander merk, ik moet nu kiezen welke gaat inbouwen.

@ kampo, fijn dat de nieuwe niet meer tikken :-)

Is het kleinere model te weinig bij stevige vorst? of voldoende, uitgaande dat gas het niet altijd doet?
Groeten,
Tom en Katja
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb de gaskachel verwijderd en de dieselkachel aangesloten op de Truma blower en deze zit op het bestaande buizenstelsel. Nu komt er overal warme lucht. Met de thermosstaat op 20 graden is het overal lekker warm en is het in de doucheruimte 25graden. Groet Eric
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door AadenAnke »

Tom en Katja,
Dan zal je dus het hele slangen systeem om moeten leggen om een goede verdeling te maken! Als je dat doe zorg dan ook dat je de lucht door laat per uitmonding kan regelen/knijpen. Welk merk ach ik heb in onze huidige camper een Webasto en in de vorige hadden we een Planar beide gewoon goed. De Chinese er zijn hier een aantal die ze hebben. Vraag hun rechtstreeks via een nieuw topic naar hun ervaringen. Chinees wordt door sommige direct gevaarlijk en niet werkend genoemd :-B zoiets van is goedkoper dus kan en magneet goed zijn.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door AadenAnke »

Magneet moet "mag niet" zijn natuurlijk! Dat zelf woorden maken en corrigeren :bang: :bang:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door kampo »

Blazing Amber schreef:
vr 06 sep 2019, 15:45
@ kampo, fijn dat de nieuwe niet meer tikken :-)

Is het kleinere model te weinig bij stevige vorst? of voldoende, uitgaande dat gas het niet altijd doet?
De benodigde capaciteit kan je berekenen.
In je situatie , waarbij je de gaskachel als backup laat, volstaat het bijna zeker om vooraan een 2,2 kW luchtverwarming te plaatsen.
Zoals voorheen geschreven zal de ook de inbouwwijze bepalend zijn voor de warmteopbrengst.
Gunstig op 1 punt in de middengang uitblazen maakt dat het volle vermogen aankomt. Dan zal je met die 2,2kW dieselverwarming toekomen.
Als je een volledige ring distributie gaat maken met veel kronkels en wel 6 uitstroom mondjes, zoals met je combi-6 dan ga je overal … niets voelen.
Het warmtevermogen gaat dan verloren in het opwarmen van de buis en de warmte komt niet aan in je leefruimte.

Het is eigenlijk ongelofelijk maar een heel bekend probleem. Een 6kW verwarming hebben en nog in de kou zitten. Proficiat camperbouwer :sick:

De modernste diesel luchtverwarmingen hebben
- Traploze regeling
- Borstelloze electromotor
- Permanente functiecontrole met diagnosesysteem
- Standaard geïntegreerde hoogtesensor
- Doseerpomp die je niet meer hoort tikken
Groeten Kampo
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Webasto versus Eberspacher



Bericht door Eric van den Heuvel »

Een 2.2 Kw aangesloten op een Truma blower geeft geweldige warme lucht aan ALLE uitstroom openingen zegt de ervaringsdeskundige. Groet Eric
Plaats reactie