Hoeveel druk op luchtvering?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door Basoline »

Hoi allemaal,

Forum doorzocht, handleidingen geraadpleegd...geen resultaat. Ik wil graag weten hoeveel bar er op luchtvering mag. Er zit bij mij op de camper (1991 544) een nippel aan de bestuurderskant waar je een fietspomp op kunt zetten. Ik heb echter geen idee hoeveel bar/PSI erop mag. Iemand een idee?

Dank!
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door eleonora »

3 bar
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door leftlanebandit »

Volgens de beschrijving van onze luchtvering is minimaal 10 psi en maximaal 75 psi

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door hathi »

Het is voor iedere Camper anders,maar het is de bedoeling,dat hij ongeveer waterpas staat en niet hoe hoog de druk is,dat zie je dan vanzelf,als de druk te hoog is ,staat hij achter ook meestal te hoog,en dat rijd voor geen meter
Hans
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door rijschoollucassen »

Mijn compressor is afgesteld op max. 3,5 bar.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door linus »

Onze camper heeft al zon´n vier jaar luchtvering achter en de installateur (Goldschmidt) heeft mij toen gezegd dat de luchtvering het beste werkt als de naalden van de luchtdrukmeters veel bewegen als ik over over hobbels en bobbels rijdt, in mijn geval 2,5/3 bar.
Nu ben ik in augustus niet door de luxemburgse apk gekomen omdat mijn (vrij nieuwe max 50k achterremmen) zo goed als geen remkracht vertoonden :-? , nooit iets van gemerkt maar ik rem dan ook bijna nooit , althans nooit sterk. Bij de Fiat werd toen geconstateerd dat mijn remmen in orde waren maar dat de camper door de luchtvering te hoog stond en dus door het "lastafhankelijk remkrachtventiel" er op de achteras geen remkracht geleverd werd... Advies van de garage: ga weer naar de keuring maar dan met weinig lucht in de balgen en pomp ze daarna niet meer tot 3 bar op. Dezelfde remmen bleken toen ineens weer goed te werken :roll:
Wat ik zeggen wil is dat de druk op de luchtvering ook van invloed is op de remmen achter :wink:
Toni
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door Cee Pee »

En bij mij staat er MAX 2 BAR zo zie je maar weer elk systeem heeft zijn eigen druk.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door Janpinz »

Goldschmidt ook hier..minimaal 0,5 , max. 6 bar, zeggen ze.
6” balgen
Ik rij meestal op 2,5 bar. Bij max asbelasting, dus +/- 2400 kg, Fiat chassis met dubbele bladveren.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door ducati 900 »

linus schreef:
di 03 sep 2019, 11:53
Onze camper heeft al zon´n vier jaar luchtvering achter en de installateur (Goldschmidt) heeft mij toen gezegd dat de luchtvering het beste werkt als de naalden van de luchtdrukmeters veel bewegen als ik over over hobbels en bobbels rijdt, in mijn geval 2,5/3 bar.
Nu ben ik in augustus niet door de luxemburgse apk gekomen omdat mijn (vrij nieuwe max 50k achterremmen) zo goed als geen remkracht vertoonden :-? , nooit iets van gemerkt maar ik rem dan ook bijna nooit , althans nooit sterk. Bij de Fiat werd toen geconstateerd dat mijn remmen in orde waren maar dat de camper door de luchtvering te hoog stond en dus door het "lastafhankelijk remkrachtventiel" er op de achteras geen remkracht geleverd werd... Advies van de garage: ga weer naar de keuring maar dan met weinig lucht in de balgen en pomp ze daarna niet meer tot 3 bar op. Dezelfde remmen bleken toen ineens weer goed te werken :roll:
Wat ik zeggen wil is dat de druk op de luchtvering ook van invloed is op de remmen achter :wink:
Toni
Meestal wordt er bij een complete set een beugel geleverd zodat je de remkrachtbegrenzer kunt vastzetten,
omdat die door de luchtvering niet goed meer zijn werk kan doen, vergeten te monteren dus?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 27
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 16:48
Locatie: Zuid Holland

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door Ron467 »

Ik heb hulpluchtvering achter, normaal ook rond de 2,5 bar, maar indien nodig op te pompen tot een bar of 8 (helaas al een aantal keren moeten doen om te voorkomen dat de trekhaak/reservewiel bevestiging de grond raakte bij het afvoeren van de alweer gestrande Fiat Ducato :bang: maar dat is een ander “problem car” verhaal).
Herinner je gisteren, droom van morgen
Maar leef vandaag!

Hopenlijk bijna weer een camper
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo Bas, Ik heb hetzelfde voertuig van 1993 met dezelfde luchtvering. Bij mij zit er ook nog een manometer op. Bereik loopt van 1 - 10 bar. Groen is 2-7 bar, rood is 0-2 en 7-10 bar. Normaal heb ik hem op 3.5 bar staan. Op vakantie richting Oostbloklanden op 4.5 bar. Groet Eric
lucas0001
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 21:23

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door lucas0001 »

Beste
heb een Hymer van 1992 ,bladvering en daarop luchtbering(ballonnen) bij mij is 1.5 bar a 2 de norm .
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door seth_space »

@linus, lijkt me vrij essentieel dat de net genoemde beugel voor de remkracht verdeler alsnog gemonteerd wordt.
Geen achterrem en is zeer onwenselijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hoeveel druk op luchtvering?



Bericht door ducati 900 »

Die beugel is al 1 1/2 jaar geleden genoemd maar je kunt ook de remkrachtverdeler zo stellen dat hij maximaal remt
of zo stellen dat op op de hoogr waar je de camper het meest hebt optimaal remt.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie