Distributieriem en waterpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door trabbart »

bij de mijne is de waterpomp niet vervangen, ik had ze nogthans nieuw liggen,
de herstelling werd "plots" uitgevoerd na een panne, door een garagist, met enige druk omdat ik wou kunnen rijden ,
er was een hittegolf,dus ik had wel begrip , en de waterpomp was niet de oorzaak van het ruige geluid dat je kon horen in de distributie , het was een spanrol.
ikzelf ga geen 5000km rijden per jaar. dus ik maak me niet zoveel zorgen, een waterpomp begint vaak wel geruis te maken eer ze faalt,
had er meer tijd geweest en geen hittegolf dan had ik geeist dat ze erop zat. kheb intussen 3000 km gereden en geen probleem met de distributie gehad. tspel kan op stalling,
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door Trudie67 »

canvaspaul schreef:
di 03 sep 2019, 10:44
Nee, niet bij de dealer gekocht. het is een dethleff Globetroter.
Er zit wel een originele fiat dealer sticker voor de riem maar geen kilometerstand meer leesbaar.
Nee dat is niet de onze.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door canvaspaul »

De vorige eigenaar heeft toch nog gereageerd (Op nog een maal het verzoek voor openheid te geven) wanneer dit gedaan is.
25.000 km en 6,5 geleden alleen de distributie riem laten doen.
Dit wetende zal na de winterstop de camper naar de garage gaan voor alles te vervangen inc. de banden van 11 jaar :-B .
Gaan volgende week nog 1 weekje naar Obernai (Elzas) en dan zit het erop voor dit jaar en gaat hij de stalling in naast de caravan.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door bupozaanstad »

Zover ik weet hanteert Fiat een interval voor de distributie van 4 jaar of 120.000 kilometer, als het al meer dan 6 jaar geleden is dan zou ik hem rap vervangen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door Bas vd laar »

Ach welnee, die 4 jaar slaan nergens op.
Die riem loopt helemaal niet in scherpe hoeken bij een Fiat en slijt dus amper, ook uitdrogen gebeurt nagenoeg niet.
Ze slijten het hardst van veel kilometers, niet van leeftijd. Niets om je zorgen te maken dus, zo'n riem kan er makkelijk tien jaar op zitten als je binnen de kilometers blijft ( en eroverheen ook nog wel )
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door Kroppie »

niet te bang zijn dus ,zeg je

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door Bas vd laar »

Ja, of don't worry about anything :wink:
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door canvaspaul »

Bas vd laar schreef:
vr 06 sep 2019, 14:47
Ach welnee, die 4 jaar slaan nergens op.
Die riem loopt helemaal niet in scherpe hoeken bij een Fiat en slijt dus amper, ook uitdrogen gebeurt nagenoeg niet.
Ze slijten het hardst van veel kilometers, niet van leeftijd. Niets om je zorgen te maken dus, zo'n riem kan er makkelijk tien jaar op zitten als je binnen de kilometers blijft ( en eroverheen ook nog wel )
Mijn idee, volgend jaar is hij aan de beurt. Veel bang makerij. En als hij knap. Da's dan jammer. Durf het wel aan ook met de banden van 11 jaar.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door bupozaanstad »

Als ie knapt kost het een hoop geld meer dan een riem en een paar rollen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
PDJ

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door PDJ »

Bas vd laar schreef:
vr 06 sep 2019, 14:47
Ach welnee, die 4 jaar slaan nergens op.
Die riem loopt helemaal niet in scherpe hoeken bij een Fiat en slijt dus amper, ook uitdrogen gebeurt nagenoeg niet.
Ze slijten het hardst van veel kilometers, niet van leeftijd. Niets om je zorgen te maken dus, zo'n riem kan er makkelijk tien jaar op zitten als je binnen de kilometers blijft ( en eroverheen ook nog wel )

Vroeger met de oude riemen waren lange tijd stilstaan én veel km's de oorzaken van slijtage of gebroken riemen. Tegenwoordig is de samenstelling van de riemen dusdanig dat de aantal jaren rustig overschreden kunnen worden inderdaad.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door Zijspan »

Ik zou de riem en de rollen gewoon (laten) vervangen, breekt de riem dan ben je een veelvoud euro’s kwijt aan herstel, en je vakantie is dan over je staat stil.
Leeftijd en km speelt een rol bij de distributie riemen, of een lekkage daar kan de riem ook slecht tegen.
Je garage kan je uitleg geven en in je boekje staat het ook.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door canvaspaul »

Komt goed, ik heb het vertrouwen dat de riem op die paar honderd kilometer echt niet spontaan stuk gaat.
Als we terug zijn gaat de camper de stalling in en als het nieuwe seizoen komt komt er alles nieuw op.
Motor is nog als nieuw zonder lekkage waar dan ook. riem visueel gecontroleerd. niks aan te zien.
Ook geen droog scheurtjes.

Hoe lang (oud) zou de riem al in het schap liggen bij het magazijn?
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door bupozaanstad »

"Hoe lang (oud) zou de riem al in het schap liggen bij het magazijn?"

Dat maakt weinig uit daar staat hij niet onder spanning.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Distributieriem en waterpomp



Bericht door isoplus »

Er was nog niet zo lang geleden iemand die met zijn camper naar Italië ging, stopte op een P-plaats en het ding nooit meer aan de gang kreeg.
Met Jos en enkele anderen kwam al snel de conclusie dat de distributieriem gebroken was.
Geen lid van de ANWB was de repatriëring op eigen kosten en iets van 1500,= euro dacht ik.
Ja en nu moet de kop en het kleppenspul ook nog gerepareerd worden terwijl dat pas geleden nog gedaan was en men er niet aan gedacht had ook de riem te vernieuwen.
Dus ja, je hoeft je van de aanbevelingen van de fabrikant niets aan te trekken en het zal de fabrikant een zorg zijn wat je doet met je camper als die uit de garantieperiode is. :thumbup:
Je camper slijt meer van stilstaan en weinig gebruik als van mooie lange ritten maken.
Toch jammer als je vakantie door zoiets lullig als een gebroken riem onderbroken moet worden en wellicht nog duurder wordt ook :wink:
Plaats reactie