Calira 15/12 verwijderen: iemand ervaring of schema?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Calira 15/12 verwijderen: iemand ervaring of schema?



Bericht door trabbart »

ik heb dus een tweede probleem in die calira, de koelkast en mijn waterpomp krijgt geen 12v meer , ik verdenk het relais in de calira.
ik heb zitten meten en zoeken maar het is allemaal vrij complex eens binnenin die calira.
de lader werkte toch ook al niet meer , deze is al afgekoppelt ook al niet interesant om die te laten herstellen daar ik gelaccus heb , kheb een externe lader voor aan de paal en zonnepanelen, dus die oude lader is niet meer nodig.
ik las een oud topic waarin iemand heel die calira printplaten heeft verwijderd en er enkel twee relais heeft ingewerkt,
zie topic,
viewtopic.php?t=8441104
helaas is de afbeeding van zijn schema niet meer aanwezig , dit zou me wel wat op weg helpen ,
eigenlijk wil ik ook heel die calira liever weg, dat ding is 30 jaar oud , daar een herstelling aan laten uitvoeren enkel voor die ijskast en frigo(vonker) die ik evengoed rechtstreeks 12v kan geven. ik vraag me dan af wat die calira er nog zit te doen,
het enige wat er nu nog doorloopt is mijn verlichting en makkelijk was de hoofdschakelaar, . de tanklevels werken ook al niet meer,
ik ben alleen bang dat ik eens ik al die bedrading begin te knippen dat ik er niet uit kom,

eigenlijk zou ik tliefst 3 hoofdschakelaars houden, 1 alles aan of uit en 1 voor de waterpomp en 1 voor de ijskast.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: calira 15/12 wegwerken, verwijderen, iemand ervaring? schema?



Bericht door Sun »

Kijk eens bij www.cabotron.de , dan downloads / electroversorgungen.
Daar staan de Calira EBL’ s.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: calira 15/12 wegwerken, verwijderen, iemand ervaring? schema?



Bericht door javanes »

trabbart schreef:
vr 30 aug 2019, 13:35
ik las een oud topic waarin iemand heel die calira printplaten heeft verwijderd en er enkel twee relais heeft ingewerkt,
zie topic,
viewtopic.php?t=8441104
helaas is de afbeeding van zijn schema niet meer aanwezig , dit zou me wel wat op weg helpen ,
Hier is het schema van die aanpassingen.
Maar dan heb je de oranje " EVS doos" met de stekkerverbindingen ook nog steeds nodig.

aangepaste EVS 15_12a.jpg
aangepaste EVS 15_12a.jpg (83.91 KiB) 472 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Calira 15/12 verwijderen: iemand ervaring of schema?



Bericht door trabbart »

bedankt jacques,

het is een oude camper en er is natuurlijk al veel in gedaan door vorige eigenaars ,
ik gebruik de ijskast niet op 220 of 12v om te koelen, ze heeft enkel een vonker op 12v en ik werk enkel met gas. dus ik heb in feite geen koelkastrelais nodig via de evs. ok, ik rijd met gas rond, maar kzal niet de enigste zijn, het werkt , ze waait niet uit en als het toch gebeurt dan horen we de vonker tikken. voor de nacht is er een gasalarm.

Ik heb hier bijna een hele namiddag zitten meten en zoeken, vooral om te leren ,
de ijskast(enkel de electrische'vonker dus niet de koeling) is blijkbaar aangesloten op hetzelfde cirquit als de waterpomp,
deze hebben altijd gewerkt , zowel met draaiende motor als zonder contact aan , enkel de hoofdswitch van de 12v diende aan te staan.
nu is plots dit cirquit niet meer van spanning voorzien, er is nergens een zekering weg , nergens een kabelfout.

de pomp heeft wel een hele tijd droog staan draaien toen er een lek was opgetreden tijdens afwezigheid, gekgenoeg hoorde ik de pomp nog draaien toen we arriveerden en heb de hoofdswitch afgesloten, , , toen het lek hersteld was wou de pomp niet meer werken, de spanning was weg. een andere spanning op de pomp en ze werkt,
er is natuurlijk 80liter water achter de koelkast terechtgekomen en deze kan een kortsluiting of lekstroom gegeven hebben op de d+ als we zijn gaan rijden, daar hebben we niets van gemerkt.
ik denk dat er toch iets via de d+ stroomvoorziening was aangesloten die foutief altijd stroom gaf en nu plots niet meer. ik dien dit nog uit te vissen want het is wel vreemd dat er plots een stroomvoorziening is weggevallen. kheb net de motor doen draaien en de d+ kabel aan de ijskast geeft geen spanning meer. het is best mogelijk dat iemand de d+ bij de andere + heeft samengevoegd in het verleden of zoiets, er moet iets verkeerd gezeten hebben,
ik heb alles losgehaald en 1 voor 1 juist aangekoppeld, ledlicht keuken, ledlicht badkamer en ijskastvonker en pomp zitten nu samen
alles werkt . de waterpomp zal ik een schakelaar geven , dan kan ik ze handmatig uitzetten als we geen water nodig hebben, om leegpompen te vermijden mocht er nog eens een lek optreden tijdens afwezigheid.

ik heb nu 1 kabel met 2 draden over achter de koelkast die geen spanning geeft , ook niet bij draaiende motor, dat moet ik nog uitzoeken,

aangezien ik geen leefbatterijen meer laad met de evs, kan ik de 220 er ook gewoon vanaf laten,
uiteindelijk komt het goed, maar het is vreemd daar het altijd goed heeft gewerkt tot na het lek.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Calira 15/12 verwijderen: iemand ervaring of schema?



Bericht door 309T16 »

Ik heb mijn EVS helemaal verwijderd en deze klus bij twee andere campers gedaan. Schema's kan ik je wel mailen.
Is een tijdrovend klusje maar wel de moeite waard. Veel draden doorverbinden, inkorten en veel solderen.
Ken je geen "handige soldeer Harry" in de buurt?

Grt. Willart.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Calira 15/12 verwijderen: iemand ervaring of schema?



Bericht door trabbart »

als je een schema hebt mag je me dat doormailen, solderen en uitmeten is geen probleem,
met het bovenstaande ben ik ook al veel, maar meer is beter,
ik wil die transformater er liever volledig uit,
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: calira 15/12 wegwerken, verwijderen, iemand ervaring? schema?



Bericht door trabbart »

javanes schreef:
vr 30 aug 2019, 15:03
trabbart schreef:
vr 30 aug 2019, 13:35
ik las een oud topic waarin iemand heel die calira printplaten heeft verwijderd en er enkel twee relais heeft ingewerkt,
zie topic,
viewtopic.php?t=8441104
helaas is de afbeeding van zijn schema niet meer aanwezig , dit zou me wel wat op weg helpen ,
Hier is het schema van die aanpassingen.
Maar dan heb je de oranje " EVS doos" met de stekkerverbindingen ook nog steeds nodig.


aangepaste EVS 15_12a.jpg
ik ben bezig met dit schema uit te voeren, het is éénmaal je begint vrij simpel, het enige wat ik niet weet is functie van de gestippelde draad van 16 naar 14 en 15. wat is de functie ervan? is deze een optie die je kan weglaten? kheb geen idee wat a1 "doet" in het bedieningspaneel,
Ik kan wel even het bedieningspanneel weer opengooien en uitvolgen, maar mocht je het weten dan graag.
Het leuke is dat de calira nu praktisch leeg is en een prima schuilplek is voor iets waardevols te verstoppen als je er een deurtje van/in maakt of zo,
Plaats reactie