Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door gwvmanen »

Ik rij in een buscamper, sinds kort met twee LPG flessen met buitenvuller erin. Ik heb met een Truma Duo control met crash sensor in handen gestaan. Een vrij kostbare oplossing met alles wat er nog bij komt. Daarbij wil ik toch liever met de gasflessen dicht rijden.

Helaas levert dat gedoe op. Iedere keer fles open en weer dicht. De flessenkast bevind achter mijn beide achterdeuren. Als het regent wordt mijn bed nat (en ik ook). Als ik krap geparkeerd sta kan ik de achterdeuren niet openen.

Ik overweeg nu twee elektrische gaskranen op de gasflessen te plaatsen (https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... _x_din.htm). Aangestuurd via twee relais en een drukknop. Bij rijden gaan de kranen dicht via het D+ signaal. Open via een drukknop in de camper. Ik wil de gaskranen niet openen bij het wegvallen van D+ want dan zou het gas ook open gaan bij een ongeval.

Natuurlijk kunnen de gasflessen nog steeds dicht via hun normale kranen. En mocht ik toch een keer met gas open willen rijden (b.v. ernstige vorst) dan moet die elektrische kraan er even tussenuit.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed idee?
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Elektrische gaskranen, wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb hiervoor een luikje gezaagd in de bovenkant van de gaskast (ja met een pakking voor de afdichting). Ik kan nu in dit soort gevallen (regen e.d.) even het bed oplichten en de kraan open/dicht draaien. Stuk goedkoper!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Elektrische gaskranen, wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door WiSpi »

De Duo control heb ik er ook uitgehaald en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Meer last dan profijt van gehad.
Tot nu toe open en sluit ik het handmatig en dat bevalt goed. Bij regen heb ik een zeiltje op het bed, maar het wordt amper nat. Je bent er geen minuten mee bezig. Ook heb ik nooit geen last gehad van te krap parkeren, zodat de deuren niet open kunnen. Zou dat wel het geval zijn, dan rij ik even een stukje vooruit, doe de kraan open en rij weer terug. Dat heb je ook met het plaatsen van de wiggen,als je niet vlak staat. Dan moet ik er ook even via de achterdeuren in.
Dus in de praktijk val het allemaal wel mee.

Elektrisch open lijkt mij wel wat, maar ik heb ooit eens een D+ probleem gehad en dan werkt er veel niet meer (trapje bijvoorbeeld). Dan werken deze kranen neem ik aan ook niet meer.
Verder ben ik nu bewuster met het gas bezig, nu ik handmatig moet afsluiten, dan toen met die Duocontrol. En dat vind ik op zich ook wel goed.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door Marinus »

Een nadeel van zulke oplossing is dat, als je gas wilt verbruiken de elektrische klep aangestuurd moet worden.

Stel dat het spoeltje op de klep een vermogen heeft van 12 Watt, dan verbruik je 1 Ampere per spoel per uur.
Dus heb je 2 spoeltjes in werking dan trekken deze per 24 uur ook 24 ampere uit de accu.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door JoopBrekken »

Dit soort klepjes gebruiken alleen bij het inschakelen die stroom, daarna is het veel minder om de klep open te houden.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door isoplus »

Wel een goed idee, zou mij niet druk maken om D + gewoon een schakelaar Aan/uit ergens waar je er makkelijk bij kunt.
Weer een zorg minder en eigen baas over aan/uit.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door Peter LMC »

JoopBrekken schreef:
do 29 aug 2019, 16:40
Dit soort klepjes gebruiken alleen bij het inschakelen die stroom, daarna is het veel minder om de klep open te houden.
Zit hier dan een aantrek en een vasthoud spoel in :?:
En schakelt de aantrekspoel uit als deze open getrokken is :?:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door appellover »

Vind het nog heel gedoe en kostbaar voor die enkele keer dat je met regen die kraan opendraait.
Regen en camper is al een slechte combinatie.
Heb altijd gaskraan open en koelkast op gas ook tijdens rijden.
Heb al eens gehad dat de koelkast op 12 volt stond tijdens rijden en op de cp vergat om te zetten op gas.
Alle diepvries ontdooit de volgende morgen ,had je haar moeten horen .Dus nooit meer op 12 volt,altijd gas .Ook de ventilatoren draaien 24 uur.
Bij lpg tanken zet ik de koelkast even uit ,buitenaansluiting zit dichtbij het rooster met vlammetje.
Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op do 29 aug 2019, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door JoopBrekken »

Peter, hoe het precies werkt weet ik niet zeker, waarschijnlijk heeft het iets te maken met de inductie van de spoel, samen met het verschuiven van de kern.
Net zoiets als bij een relais op een startmotor

Na even nadenken: het gaat hier om gelijkstroom, dus dan geld alleen de ohmse weerstand.......dus toch een aantrek en een houd spoel?
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op do 29 aug 2019, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door hathi »

Ik ben allesbehalve bang uit gevallen,maar gas en stroom,zo op elkaar gaan bij mij niet samen,en waarom ook,een handomdraai,en De fles staat open/dicht,,bij een handicap is het iets anders,maar het is maar net wat je lastig vind,nat zul je toch ooit wel een beetje worden :?:
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door seth_space »

Ik neem aan dat er net zoals bij relais zogenaamde "altijd open" kranen bestaan die je sluit met de spanning. Dan is er alleen een wisseling van stand door de D+ in jouw voorstel.
Geen idee of er die bestaan voor gas. Ik neem aan dat je de originele kraan op de fles blijft houden dus je kunt altijd nog de zaak dicht zetten met de hand als je geen stroom zou hebben.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door gwvmanen »

seth_space schreef:
do 29 aug 2019, 20:36
Ik neem aan dat er net zoals bij relais zogenaamde "altijd open" kranen bestaan die je sluit met de spanning.
De kraan die ik op het oog heb is van het normally closed type.
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door gwvmanen »

Ik heb de bedoelde gaskranen binnen. De leverancier kon mij het stroomverbruik niet vertellen, zelf ging ik uit van pakweg 100 mA. Helaas, om zo'n kraan open te houden is 1 A bij 12V nodig, 12 W. Zoveel energie kan ik in mijn camper niet beschikbaar stellen voor gaskranen.

Daarbij is het (voor mij dan) verre van eenvoudig om bedrading van de gaskast naar het paneel boven de deur aan te leggen. Ik heb een standaard Possl camper en moet nogal wat meubilair demonteren.

Ik ga er nu toch maar een Duocontrol CS in zetten.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Elektrische gaskranen: wat vinden jullie van deze oplossing?



Bericht door JoopBrekken »

Wij hebben een elektriese gasklep in de boot zitten. Om hem open te houden gebruikt dat 0,1A.
Bijlagen
IMG_20190927_124300.jpg
IMG_20190927_124300.jpg (124.37 KiB) 681 keer bekeken
IMG_20190927_124200.jpg
IMG_20190927_124200.jpg (85.28 KiB) 683 keer bekeken
Plaats reactie