Stroom ijskast en waterpomp weg

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
trabbart

Stroom ijskast en waterpomp weg

Bericht door trabbart » do 29 aug 2019, 13:24

Net terug uit italië met de dertig jaar oude ducato , slechts 1 panne, de laatste dag.
ik heb geen stroom/12v spanning meer aan de waterpomp en de ijskast vonker doet het ook niet meer.

op een gegeven moment in Lazise bij het gardameer heeft de aansluiting van de waterkraan van de afwasbak het begeven , kromme lekke aansluitbuisjes door ouderdom en hitte . we waren afwezig en doordat de pomp al vervangen werd door een drukpomp heeft deze al het water weggepompt omdat er een lek was. toen we aankwamen draaide de pomp nog. er moet een extra switch tussen komen want dit willen we niet meer hebben, (de kraanswitchen zijn reeds kortgesloten)
de dag erna hebben we een nieuwe kraan gekocht (in lazise zijn er gelukkig 2 heel goeie campingwinkels in het centrum van de oude stad die werkelijk alles hebben en zeker niet duur) echter na de nieuwe kraan gemonteerd te hebben en de 12v weer ingeschakeld ,werkte de pomp niet meer ,ik dacht eerst vast van droog te lopen, de pomp kreeg geen spanning meer. kheb de pomp als noodoplossing rechtstreeks bekabelt via de leefbatterijen en ze werkt terug perfect.

alle andere 12v zaken werken, enkel de ijskast heb ik pas thuis durven testen omdat deze een automatiche ontsteking heeft als je ze uitzet op gas. en ja eens uitgezet geeft deze geen vonken meer., dus ook geen spanning daar. kachel ventilator boiler en licht werkten wel.
er is nergens een zekering te vinden en de automatische in het dashbord controlepaneel meet door, eens overbrugd maar geen reactie

ik denk dat er een defect in de calira evs 15/12 zit. of er zit ergens toch een zekeringenkastje verstopt ? ik heb eentje van de auto in het handschoenenkastje en een onder de motorkap, maar nergens iets van de verlichting boiler kachel of ijskast te vinden,

verder een fantastische eerste reis gehad met de camper , bijna helemaal rond het gardameer geweest, dolomiten , verona, luxemburg en la roche, ook heel veel gefietst in italie wat soms wel een uitdaging was. de tijgermug was de enige domper , ondanks alle mogelijke sprays werden we toch af en toe eens flink gebeten en de jeuk is ondraaglijk eens de werking van de zalf is uitgewerkt. die rotmug hoor en voel je niet, je ziet ze slechts heel af en toe , maar ze is er bijna altijd.

Plaats reactie