Val-vouw-trap voor camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Ik ga dan toch eens een technische vraag stellen.
Probleemstelling:
- Mijn camper is gebouwd op een vrachtwagen, de vloer van het woongedeelte ligt dus boven de wielen (niet ertussen) en bedraagt +/- 80cm.
- Ik heb een trapje (3 treden, hoogste trede op 56cm) dat veel te zwaar is, ik denk dat het uit massief staal gemaakt is, ik schat het gewicht tussen de 25 en 30 kg, veel te veel om comfortabel 80cm hoog te tillen
- De deuropening (geen schuifdeur) bevindt zich boven de achterwielen waardoor ik geen trap à la omnistep kan bevestigen.
- Op de sites van Kampeershops, ladderfabrikanten, in doe-het-zelf-zaken etc vind ik nergens een gepast trapje. Ik kan er wel vinden die in een omgekeerde V staan of met een beugel of ... allemaal niet de juiste oplossing, het trapje dient één schuine (tredes) en één rechte zijde (tegen de buitenwand) te hebben.

Ik begin al zelf aan constructies te denken als
- aluminium laddertje doorzagen, met scharnieren aan elkaar zetten en met andere scharnieren bevestigen op de vloer tussen het deurgat zodat de trap openvouwt uit de camper en in de camper gestapeld ligt. Uitschuifpootjes onderaan de ladder voor eventuele niveauverschillen op te vangen. Voordeel: weinig plaats nodig.
- aluminium ladder vastgemaakt is aan een plaat die onder de deur past, ook met uitschuifpootjes en die in zijn geheel (ladder en plaat) omhoog klapt in de deuropening (type valbrug van een kasteel), waarna de ladder met grendels of dergelijke vastgezet wordt. Nadeel: gewicht boven het hoofd heffen en veel plaats nodig.

Extra voorwaarden / wensen:
- Het trapje mag niet rammelen tijdens het rijden en moet esthetisch verantwoord zijn, ik bedoel in de camper mag het trapje niet alle aandacht trekken en mijn 2e idee gaat dit wel doen, denk ik.
- De treden moeten dieper zijn dan die van een ladder want anders durft mijn hond er niet op.
- Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen honderden euro's over heb voor trapje.

Heeft iemand een idee? Heeft iemand ergens een gepast, licht trapje gezien? Als ik zie wat Hoofdnoorman al gemaakt geeft en welke oplossingen hij al bedacht heeft dan denk ik dat dit een kluifje voor zijn hersenen en inventiviteit is, waarmee ik alle anderen niet wil onderschatten.
Alvast bedankt,
Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Mijn vorige camper had een omgebouwde caravan ook op het chassis met de deur precies boven de instap. De vorige eigenaar (of de bouwer?) had dit opgelost door een trap met 2 treden met de beugel onder de deurpost te bevestigen met scharnieren en er een touw aan te knopen.
Bij wegrijden trapje zoals je kasteelbrug inklappen in de deuropening en klaar.

Helaas een keer vergeten en niet goed opgelet en toen was ie stuk...

Toen heb ik bij de kringloop een aluminium keukentrap (met zo'n plateau bovenaan) gekocht, op de juiste lengte ingekort, het plateau met achterkant verwijderd zodat je alleen het trapdeel over hebt, en met haken en ogen van de ijzerwarenwinkel gemonteerd. Trapje uit de ogen halen en wegrijden. Bij rijden ging de trap (gezekerd) aan de deur zelf. Hij ging aan een paar oude grote kapstok haken en vast met een spanband aan iets stevigs.

Tot de verkoop heeft dat prima gewerkt en kostte niet veel ;-)
De smalle treden zou met b.v. alu traanplaat of watervast multiplex wat breder kunnen maken. (Wij hebben geen hond dus hoefde niet bij ons)

Er zullen vast nog wel mooiere en betere ideeën komen, maar ik ben zelf meer van eenvoudig en praktisch... Zoals het onderschrift van Jos (kroppie): wat er niet op zit kan ook niet stuk :-)

Groeten Jeroen

in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik wil best proberen mee te denken, maar zal toch zeker een aantal goede foto's nodig hebben van de situatie.

De dubbele omnistep is voor campers ongeveer tot 60 cm hoogte. Daar kan, zonder problemen nog een extra trede aan, maar dan moet dat gehele trapje wel opnieuw ontworpen worden.

Wat veel gebruikt wordt is een schaarsysteem. Dit moet niet al te moeilijk zijn, maar vast wel even wat werk.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Bob Diesel »

En de hond
naar gelang de afmeting :?:
ze hebben een hekel aan een open trap,laat staan een ladder
zeer ongezond ,HD
dus een oploop plank :idea:

https://www.lidl-shop.nl/search?query=l ... =hyb_nl_NL

8a8750d9f6d4edfa0c2417a1ce48244c.jpeg
8a8750d9f6d4edfa0c2417a1ce48244c.jpeg (10.02 KiB) 1301 keer bekeken
eerst via de cabine naar buiten ,en een huishoudtrap handmatig voor de toegang plaatsen
tot dat je DE oplossing ziet r
vaak id een schaartrap(duur) dus van de kringloop ,huizen sloper oid
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Peter LMC »

Er is van alles mogelijk.
Kijk maar eens.
http://www.imbemarhiwa-carrosserietechn ... en/Trappen
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
bedankt voor de reacties en het meedenken.
Ik zal een foto mee posten, dat zal het gemakkelijker maken.
@ Jeroen: jouw oud systeem lijkt op wat ik in mijn hoofd heb, heb je daar een foto van? Jouw oplossing met afgezaagde ladder lijkt me ook iets, heb je daar ook nog een foto van?

@ Hoofdnoorman: de foto is er. Aan een schaartrap had ik nog niet gedacht, maar ik kan me ook nog niet voorstellen hoe ik die moet bevestigen.

@ Bob: inderdaad, Zoë, mijn cocker houdt niet van open trappen, naar boven lukt dat nog maar naar beneden .... ze heeft ook nog staar (bijeffect van suikerziekte) dus ze ziet niet goed en kan de afstand niet inschatten, naar beneden zal sowieso dragen blijven (hoewel ze thuis heel voorzichtig ook de trap afgaat in het donker). Momenteel is dat ook mijn ritueel: uit de cabine stappen, deur woongedeelte openen, trapje uithalen, is geen probleem voor mij, enkel in de omgekeerde richting is het trapje te zwaar.

@ Peter: Wauw, wat een verzameling ladders, maar ze hebben bijna allemaal hetzelfde probleem: ze lijken me gemaakt voor vrachtwagens en dienen te worden bevestigd aan het chassis (denk ik), maar dan heb ik een probleem met de "rok" (ik denk toch dat dit zo noemt). pffft lastig allemaal.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik zal nog wat foto's posten in het "jouw camper"-onderwerp

foto:
Nog wat extra info: het grind loopt af naar de camper toe, de foto bedriegt dus een beetje wat betreft de hoogte.
Ik heb even moeten zoeken om de foto te draaien
Bijlagen
2019-08-28 12.52.20-klein gedraaid.jpg
Foto trapje
2019-08-28 12.52.20-klein gedraaid.jpg (205.04 KiB) 1274 keer bekeken
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik denk dat ik veel kan, maar hier zie ik ook geen brood in.

Het huidige trapje gebruiken is mijn mening. De enige oplossing die ik hier kan bedenken is een wenteltrapje, welke voor het achterwiel onder de camper schuift. Dat zal niet goedkoop zijn te construeren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Zwerfsteen »

Misschien is het wel een idioot idee maar zou het mogelijk zijn om een U-profiel tegen de wand, ergens onder het sierprofiel, te maken om daar iets van een (zelfgemaakte of verbouwde alu)trap in te haken?
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Evelynne »

Blijkbaar probeer ik het warm water opnieuw uit te vinden, kijk eens wat ik gevonden heb:
1. de treden zijn wel te smal maar het idee....
https://www.youtube.com/watch?v=1wYRInCNS20
2. mijn droomtrap, echt zoals ik het zou willen, maar nergens in Europa te verkrijgen en waarschijnlijk peperduur:
http://www.morryde.com/products/194-ste ... 2F12-steps

Is dit zelf te maken?
Gr, Evelynne

PS: @Zwerfsteen: Dit is ongeveer wat jij bedacht hé: http://www.morryde.com/products/154-qui ... 2F12-steps
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Zwerfsteen »

Zo ongeveer dan.
Een oude alu keukentrap op de gewenste lengte afzagen en daar zo`n zelfde u-profiel als ik eerder noemde maar dan omgekeerd aan frutsen.
Dat hang je er dan gewoon aan.
Dat weegt bijna niets.
Alleen kan je het eerste profiel goed en degelijk aan de camper maken?

Maar er komen vast nog wel betere oplossingen langs.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Evelynne »

Misschien vraag ik dat beter in de vrachtwagengarage, daar doen ze allerlei aan vrachtwagen, chassis verlengen enz...
Ik heb een youtube-handleiding gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=e4hd8lxjPZA en die trap met kantelende tredes kan ik op amazon vinden https://www.amazon.de/dp/B00556PQI0/?co ... IFIK&psc=1 maar de rest gaat mijn petje te boven.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door veetee »

En een trap scharnierend in de deuropening zelf?
Omdat je al een gedeelde deur hebt zou je zelfs het onderste deel van de deur aan de (achterkant) van de trap vast kunnen maken.
.
6F47D2A9-2369-4D79-8504-69CECB19C864.gif
6F47D2A9-2369-4D79-8504-69CECB19C864.gif (373.17 KiB) 1160 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Ha, ik zit daar net aan te denken.
Was net naar mijn camper gelopen om te kijken of er een dunne plaat aluminium onder de deur door kon en dat gaat.

Dit is niet zo heel erg moeilijk te verwezenlijken, maar het trapje zal altijd in de camper binnen zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Val-vouw-trap voor camper



Bericht door Evelynne »

Zo fijn hoe jullie meedenken, dankjewel!
Ja Hoofdnoorman, ik weet dat het niet anders kan dan dat de ladder in de camper zit.
Jullie tips indachtig heb ik wat rondgekeken op tweedehands.be en ik heb op 12km van thuis een 2ehandsladder kunnen kopen!
Er is nog wat werk aan, kijk maar naar de foto's maar
- de ladder past net in de deuropening
- de sporten kunnen inklappen én zo heeft Zoë een loopplank, maar dan moet ik die wel kunnen vergrendelen.
Nu komen de problemen:
- een systeem bedenken om de ladder vast te maken, dit kan dus aan de wanden aan de binnenkant (staan haaks op de buitenwand maar wel zo dat de ladder gemakkelijk los te maken is (soort haken of zo) en op een andere manier (aan de deur, ijzeren bar binnenin) vast te maken is.
- een systeem bedenken zodat de voetjes van de ladder verstelbaar / uitschuifbaar zijn, zodat de ladder op elke ondergrond stabiel staat.
- een soort vergrendeling maken zodat de sporten opgeklapt (loopplank, of opbergen) of uitgeklapt (ladder) vast staan.
Wat denken jullie?
PS: De ladder weegt in zijn huidige vorm 10.1kg
PPS: veetee, als de deur naar de onderkant klapt dan gaat de binnenkant vies worden hé, daar word ik niet happy van
PPPS: toen de verkoper van de ladder mijn camper zag heeft hij mij nog 2 extra ronde mistlichten (iets kleiner als degene die er al opzitten) cadeau gedaan, had hij gevonden bij het opruimen van de zolder van zijn opa... nice
PPPPS: ik heb de ladder 12€ betaald :-)
Bijlagen
20190828 - Ladder.jpg
Ladder gekocht
20190828 - Ladder.jpg (231.88 KiB) 1116 keer bekeken
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Plaats reactie