Hoe Turbocleaner gebruiken?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo cleaner



Bericht door Kroppie »

gemalen note doppen e.d zou ik bij een autoturbo maar niet doen, bij een scheepsdiesel is alles iets groter en de turbo,s draaien een stuk langzamer, scheepsturbo +-10.000omw/min?, maar een turbo op een auto draait +_ 150.000 omw/min en de spelingen tussen schoepenwiel en huis zijn veel kleiner, en ik vermoed dat die scheepsdiesel turbo,s ook geen verstelbare schoepen hadden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Turbo cleaner



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo cleaner



Bericht door Kroppie »

dat zou zomaar eens kunnen, :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Turbo cleaner



Bericht door jaap van duijn »

Mannen,

Onze schepen hebben turbo van BBC of MAN die draaien tussen 16000 en 28000 RPM.
Dus flinke snelheid, beter gezegd omtrek snelheid van de schoepen denk aan een turbine wiel (uitlaat gassen kant plm 650mm) en compressor wiel (inlaat kant plm 850mm).
Die moeten aan inlaat zijde iedere dag liefst "gespoeld worden" met die noten schillen op hogere toerentallen of water op plm 3000RPM.
Als de schepen in de Baufort zee varen met -20 graden buiten lucht kan alles wat meer hebben, maar zijn ze in de Perzische Golf bezig en in juli / augustus dan hebben ze het zwaar en dan toch beter iedere dag doen.
Dan zelfs al gedaan iedere maand schoepen vervangen om motoren aan de bijna 100% vermogen te laten ruiken.
We kunnen dus onze camper diesel turbo's niet met die van de scheep motoren vergelijken (alleen al om kosten plaatje niet).
Maar nu de vraag of het zin heeft om deze toeren ook uit te halen met onze camper turbo's, persoonlijk, maar wie ben ik, zou ik er van weg blijven die dingen draaien tot ze in puin vallen.
Wel zou het wijselijk zijn om na lange rit met "heuveltjes" de motor even 5 minuten op de parkeerplaats laten na draaien en de turbo laten af koelen. (heb je wel eens in de nacht - pikke donker buiten - direct na 't stoppen de klep open gedaan, zie je waarschijnlijk een kers rood turbo huisje, dat langzaam afkoelen zou meeste effect voor opbrengst en levens duur hebben denk ik.
Ben ik een machinist van schepen zelfs met 2 hoofd motoren van 20000 kW ieder, en durf iets te zeggen, al zeg ik dan ook hoef geen gelijk zeg alleen wat ik mee maak.

Hou genoeg vul druk, maar maak je niet druk Jaap van Duijn.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo cleaner



Bericht door isoplus »

Nou, grote scheepsdiesels draaien vaak op zware olie wat je moet verwarmen op 85 graden om het vloeibaar en verstuifbaar te maken/houden.
Dat is dus geen vergelijk met het poppenspul in mijn Fiatje, dat ding draait op mooie schone dieselolie.
Grote scheepsmotoren zijn tweetakt en hebben cilindersmering, de spoellucht komt na de blowers in een spoellucht leiding die de spoelpoorten omringt onder in de cilinder. De uitlaatklep(meestal 1) zit boven in de kop, bij neergaande slag van de zuiger schraapt een schraapveer de cilinderwand schoon.
Die drab komt dus ook in de spoelluchtleiding terecht waardoor het hele spul regelmatig onderhoud vraagt.
Reinigen d.m.v. Vloeistof injectie wordt daar toegepast samen met wisselen van de filterelementen, bij je Fiatje neem je gewoon een nieuw luchtfilter :thumbup:
Het stoken van zware olie levert bij wisselende belasting nog wel eens roet op en daardoor vervuilt een scheepsmotor ook aan de uitlaatzijde, daarom zet men de motor voor manoeuvreren over op dieselolie(ik heb het over grote scheepsmotoren voor zeeschepen).
Al dat gedoe is met je Fiatje gelukkig niet nodig, onze vorige 3 liter reed in 10 jaar 160.000 km. Met een en dezelfde turbo nooit aan gesleuteld of iets ingespoten.
Wij rijden weinig korte afstanden en als we naar het Zuiden gaan ongeveer 450 km per dag en dan laten we het ding rustig flink werken :cheers:
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Turbo cleaner



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Turbo cleaner



Bericht door Boulange »

Hoe het toegepast dient te worden is al geschreven.

Volgens mijn ervaringen werken sommige goedjes.
Alleen 1 flesje kan geen 10 jaar vervuiling verhelpen.
In de regel is forte een werkend product.
Degene die je op een tankstation kunt krijgen niet.
De laatste kunnen meestal weinig kwaad, de eerste bij verkeerd gebruik wel.

Wij hebben de milieuzooi er af, houdt je een heerlijke bus over.
Warm en koud draaien is hier ook nog altijd gebruikelijk.
Zie je er niet veel doen op een tankstation langs de snelweg
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Turbo cleaner



Bericht door dieseltje+ »

Interessant om te lezen.
En taal van ervaren mannen. Heerlijk.

Kom even terug op de caddy :-B
Gezien de dagwaarde van de caddy gaan we binnenkort eerst onderstaande proberen.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... r-10148551

Alleen al uit nieuwsgierigheid.

Weerhoud een ander vooral niet om met meer scheepsmotoren verhalen te komen.
Heerlijk leesvoer.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Turbo cleaner



Bericht door jaap van duijn »

@isoplus,

Inmiddels draaien onze motoren op ISO 380 en moeten we die 139Gr.C. verwarmen om aan de 10mpas te komen waarop de verstuivers hun werk goed kunnen doen.
Onze schepen de hele dag aan het manuvreren en die motoren draaien dan ook 24/24 uur op HFO - de stook olie dus - allen bij een grote overhaal beurt na 18000 draaiuren gaan ze over op MDO (marine diesel olie), nog niet vergelijkbaar met Uw en mijn Fiat dieseltje.

mvgr Jaap van Duijn.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo cleaner



Bericht door isoplus »

Ik bedoel echt grote scheepsmotoren, dus geen viertakt snellopers die kom je op de grootste containerschepen niet tegen, behalve wellicht als aandrijving van generatoren.
Deze motoren zijn zonder uitzondering in tweetakt uitvoering en worden ontworpen door Wärtsila-Sulzer en M.A.N.-B&W de motoren worden in Korea,China en Japan gebouwd waar ook de meeste grote scheepsbouwers zich bevinden.
Hierbij om de juiste verhoudingen weer te geven een plaatje van een krukas en een plaatje van zo'n motor op de proefstand in de fabriek.

14 cilinder Sulzer-Wärtsila motor 108.920 pk (zo'n duizend flinke Fiatjes), service toerental 56 omw/min.,verbruik13000 kg zware olie per uur ( ik schat in dat 1000 Fiatjes per uur 10000 liter diesel per uur zouden gebruiken :wink: )
Het gewicht van het bakbeest is 2300 tonnen van 1000kg/ton.

Ik laat dit even zien om voor de juiste begripsvorming en verder heeft het weinig met onze campers van doen natuurlijk :-B
De opmerking dat bij uitlaatgassenturbines voor grote motoren de spelingen en toleranties niet zo nauwkeurig komen is onjuist, ook bij deze turbines ontstaat averij door kleine vreemde delen die in de turbine zouden komen.
Deze delen kunnen ontstaan door het afbreken van zuigerveren of verbranden van kleppen, tussen de uitlaatklep(pen) en de turbo is een zeefplaat gemonteerd om deze delen op te vangen.

Wie grote motoren leuk vindt en er meer over wil weten, er is een forum voor zeelieden genaamd " Kombuispraat " en onderdeel daarvan heet Machinekamers en weer een ander onderdeel heet Motoren en Stoommachines.
Kijk daar maar eens.
sulzer%20krukas.jpg
sulzer%20krukas.jpg (118.26 KiB) 414 keer bekeken
14%20cil_%20Wartsila%20Sulzer.jpg
14%20cil_%20Wartsila%20Sulzer.jpg (161 KiB) 414 keer bekeken
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Turbo cleaner



Bericht door 309T16 »

Ik gebruik youtube filmpjes van zulke motoren wel eens om de jeugd wat dingen uit te leggen.

Indrukwekkend. Zelfde principe maar toch heel anders dan de motoren die ik hier gebruik.
Dan is 700NM eigenlijk peanuts.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Turbo cleaner



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Turbo cleaner



Bericht door DiffRental »

Even terug komen op de vraag.
Er zijn verschillende manieren.

Een Air intake cleaner gebruiken is een goed middel om vettige roet uit de inlaat en EGR te krijgen.
Het best toedienen net voor het inlaatspruitstuk en een plankje in de buurt houden voor het geval de motor op hol slaat!
Als je de luchttoevoer afsluit smoor je de motor. (doe dit niet met je handpalm)
De verbrande reiniger gaat ook door de uitlaat en zal ook wel wat reinigen op de schoepverstelling.
Inlaatzijdig is een turbo nooit vervuild of je hebt serieus andere problemen.

Een brandstof toevoeging is geen paardenmiddel en eigenlijk niet direct een oplossing bij problemen.
Het is een heel goed onderhoudsproduct voor EGR, injectoren, pomp en zelfs voor de turbo.
Maar dit dien je dan eigenlijk jaarlijks te gebruiken om de problemen te voorkomen.

Het vastzitten van de schoepverstelling is eigenlijk maar op 1 manier goed te repareren en dat is de turbo demonteren en de turbine kant openmaken.
Weet niet welke turbo er op een oude ducato zit maar bij de VW en Fiat/Alfa zat een turbo waarvan de verstelling vast gaat zitten door het roesten van de turbine schelp. De vaantjes van de verstelling gaat trager reageren door het stroef bewegen over het roestig deel.
Gevolg; noodloop door een te hoge turbo druk. Openmaken, schoonmaken en terugplaatsen is de beste oplossing of een nieuwe turbo. :wink:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Turbo cleaner



Bericht door DiffRental »

Een paar plaatjes te verduidelijking, op de laatste foto zie je goed dat de verstelring deels over het ruwe ijzer van het tubine huis gaat.
Door de roest gaat het daar klemmen, openmaken en opschuren is de enigste en beste oplossing. (afhankelijk welke turbo gemonteerd is)
Op foto 3 zie je het bewegende deel wat door roet en olie resten ook vast gaat zitten.
De garett turbo op de foto's is van een Alfa uit 2003 en volgens mij van hetzelfde type als VW heeft gebruikt.
Er zijn ook best revisie bedrijven te vinden die de turbo kunnen oplappen met deels nieuwe onderdelen.
Destijds kreeg ik met deze turbo problemen bij 2 ton, door deze 2x op te poetsen heb ik de 3 ton ruim gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Peter
Plaats reactie